تحلیل کریستین ساینس مانیتور از گردش دولت ها در جهان اسلام

برگزاری انتخابات نماد دموکراسی است

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۱۵۸۳۲ اخبار اصلی آسیا و آفریقا خاورمیانه
می‌توان گفت که پاکستان در دوره گذار تاریخی خود به سر می‌برد و می‌بینیم که اولویت آن انتقال مسالمت‌آمیز قدرت از جریان‌های مدنی به جریان‌های مدنی دیگر است، همان طور که می‌بینیم ارتش نیز در دنیای سیاست اضمحلال یافته است.
برگزاری انتخابات نماد دموکراسی است

دیپلماسی ایرانی: این روزها بحث دموکراسی و گسترش آن در کشورهای اسلامی به ویژه کشورهای عربی منطقه خاورمیانه و اهمیت آن برای غرب بیش از پیش مطرح است. این موضوع به بهانه ای مختلف میان کارشناسان مورد بحث قرار می گیرد و اظهار نظرهای مختلفی درباره آن می شود.

روزنامه کریستین ساینس مانیتور، در سرمقاله خود در این باره می نویسد که به رغم مشکلاتی که در انقلاب های بهار عربی وجود دارد، همه کشورهای جهان اسلام بر حفظ دموکراسی تاکید دارند که نمونه آن را در انتخابات مالزی و پاکستان به وضوح می بینیم. به رغم توجه این کشورها به جوامع اسلامی، تلاشی برای آشتی در جهان اسلام با دموکراسی و انتخابات و گردش حکومت ها از راه های مدنی و دموکراتیک حتی به صورت جزئی، مشاهده می شود.

67 درصد از مردم مالزی انتخاب مستقیم دولت را ترجیح می دهند که بیشتر از ترکیه، کشوری که به نمونه صلح میان اسلام و دموکراسی تبدیل شده است، محسوب می شود.

با وجود این که در پاکستان پیچیدگی های بسیاری را بر سر انتخابات آن شاهد هستیم و حرکت های خشونت آمیز، بسیاری از فعالیت های مدنی را در این کشور با چالش جدی مواجه کرده است، اما می توان گفت که این کشور در دوره گذار تاریخی خود به سر می برد و می بینیم که اولویت آن انتقال مسالمت آمیز قدرت از جریان های مدنی به جریان های مدنی دیگر است، همان طور که می بینیم ارتش نیز در دنیای سیاست اضمحلال یافته است. اگر چه ایمان به دموکراسی در پاکستان ضعیف است، به ویژه در سایه حجم گسترده ای از فساد دولتی و درگیری های شدید خشونت آمیز موجود میان سنی ها و شیعیان که نمونه آن را در فعالیت های طالبان که انتخابات را مغایر با اسلام می داند، می بینیم اما با این حال همچنان پایبندی به اصول دموکراسی و مبانی اولیه آن مشهود است. بر اساس آخرین نظرسنجی انجام شده در پاکستان از هر سه شهروند پاکستانی یک نفر دولت منتخب را ترجیح می دهد و اکثریت تریج می دهند که رهبری قدرتمندی در کشورشان در راس امور باشد.

می توان گفت که پاکستان در دوره گذار تاریخی خود به سر می برد و می بینیم که اولویت آن انتقال مسالمت آمیز قدرت از جریان های مدنی به جریان های مدنی دیگر است، همان طور که می بینیم ارتش نیز در دنیای سیاست اضمحلال یافته است.

این روزنامه امریکایی درباره انتخابات برگزار شده در مالزی نیز می نویسد که 67 درصد از مردم این کشور انتخاب مستقیم دولت را ترجیح می دهند که بیشتر از ترکیه، کشوری که به نمونه صلح میان اسلام و دموکراسی تبدیل شده است، محسوب می شود. سیاست در مالزی بیشتر حول تنش های دوگانه دور می زند تا قضایای دینی. دموکراسی به این کشور ثروتمند از منابع طبیعی کمک کرد تا به یکی از کشورهای بزرگ اقتصادی در میان "ببرهای آسیایی" تبدیل شود.

کریبستین ساینس مانیتور همچنین می نویسد، بیشتر شهروندان در 39 کشور اسلامی دموکراسی را بر دیکتاتوری ترجیح می دهند و انقلاب های عربی قوی ترین دلیل بر این ادعا است که مسلمانان بر آشتی میان فقه و مناسک اسلامی و دینی از یک سو و تلاش دموکراتیک برای رسیدن به آزادی های مدنی، انتخابات آزاد و حکومت قانون از سوی دیگر پایبند هستند.

در همین باره روزنامه واشنگتن تایمز مقاله ای را منتشر کرد که در آن به امکان اضمحلال جایگاه خاورمیانه در سیاست و اقتصاد جهانی به دلیل کشف منابع جدید و بزرگ انرژی در امریکای شمالی و چین اشاره داشت.

دیوید هانسون، نویسنده این مقاله در این باره می نویسد که بهار عربی به جهانیان نشان داد که شکایت "مبتذلانه ای" که در منطقه از ابتدای دهه شست آغاز شد در دهه های اخیر تا چه اندازه از ابتذال دور شده و رویکرد جدی به خود گرفته و به سمت دموکراسی حرکت کرده است که دلیل آن نیز چیز جز استعمار و عوامل خارجی نیست.

وی در ادامه می نویسد که انقلاب های اسلامی که به حکومت های منتخب مثل حکومت هایی که در ایران و مصر به قدرت رسیده اند، منجر شده است، نشان می دهد که کشورهای اسلامی از دیکتاتوری فاصله بسیاری دارند و به فکر حکومت های مردمی هستند.

نویسنده روزنامه واشنگتن تایمز در ادامه می نویسد، خاورمیانه دیگر خطری برای غرب محسوب نمی شود، حتی اگر با غرب آشتی نکند. ایالات متحده امریکا دیگر نمی خواهد بعد از عراق در ساخت حکومتی در کشوری دیگر حتی در سوریه مشارکت داشته باشد. واشنگتن ترجیح می دهد مورد نفرت کشورهای عربی باشد اما میلیاردها دلار هزینه نکند که حکومت های جدیدی را بنا کند و همچنان مورد نفرت آنها باقی بماند.  

تحریریه دیپلماسی ایرانی      

کلید واژه ها: دموکراسی پاکستان مالزی


( ۱ )

نظر شما :