اطلاعات برنامه هسته ای ایران از کجا تامین می شود

۰۴ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۳:۵۵ کد : ۱۹۱۶۵۶۹ سرخط اخبار

به گزارش خبرگزاری فارس، مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفت وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس افشا کرده اند این نهاد سازمان ملل برای به دست آوردن اطلاعات درباره برنامه هسته ای ایران به کشورهایی اتکا کرده که جزو سرسخت ترین منتقدان برنامه هسته ای ایران هستند.

آسوشیتدپرس نوشته همین موضوع یکی از عواملی است که باعث شده تلاشهای آژانس برای ارائه یافته هایی که مورد قبول جامعه بین الملل باشد، دشوارتر شود.

موضوعی که باعث می شود اعتبار گزارش های آژانس با تردیدهای بیشتری همراه شوند این است که اکثر کشورهای دنیا اکنون به یافته های جامعه اطلاعاتی آمریکا به دید تردید می نگرند زیرا این جامعه یک بار گزارش هایی کاملاً غلط درباره سلاح های کشتار جمعی عراق ارائه کرده اند. آمریکا این ادعاها را دستاویز حمله به عراق قرار داد، اما سلاح های کشتار جمعی مورد ادعا هرگز در عراق یافت نشدند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی اصرار دارد که در ارزیابی هایی که از برنامه هسته ای ایران به انجام می آورد سعی می کند موارد عینی را در نظر بگیرد و به اطلاعات رسیده از منابع مختلف تکیه کند. با این حال، چنانکه مقامات آژانس افشا کرده اند حدود 80 درصد این اطلاعات از آمریکا و متحدانش به این نهاد می رسد.

این دو مقام  به آسوشیتدپرس گفته اند آژانس مجبور شده برای دریافت اطلاعات از برنامه هسته ای ایران به سرسخت ترین منتقدان این برنامه یعنی آمریکا، اسرائیل، انگلیس، فرانسه و آلمان متوسل شود. آنها ادعا کرده اند دلیل این موضوع این است که ایران از همکاری با بازرس های آژانس سر باز می زند.

این کشورها مدعی هستند برنامه هسته ای ایران جنبه های نظامی داشته و در راستای ساخت بمب هسته ای است.

واشنگتن و تل آویو بارها ایران را به استفاده از گزینه حمله نظامی علیه تاسیسات هسته ای صلح آمیز این کشور تهدید کرده اند.

ایران همواره ضمن رد این اتهامات تاکید می کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای و یکی از اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی، از حق دستیابی به فن آوری صلح آمیز انرژی هسته ای و توسعه آن برخوردار است.

تهران بارها از آژانس بین المللی انرژی اتمی خواسته است تحت تاثیر آمریکا و متحدانش قرار نگیرد و هشدار داده است انتشار گزارشات تعصب آمیز درباره فعالیت هسته ای ایران به اعتبار آژانس لطمه وارد می کند.

به گفته این مقامات آژانس که خواسته اند نامشان افشا نشود، سرویس های اطلاعاتی سایر کشورها مانند پاکستان، چین یا روسیه نیز درباره ایران اطلاعات جمع آوری می کنند. اما آژانس های اطلاعاتی این کشورها به دلایل سیاسی تمایل چندانی به دادن اطلاعات به آژانس ندارند ـ این کشورها تمایل دارند خودشان را از مناقشات مربوط به برنامه هسته ای ایران کنار بکشند.

به این دلیل آمریکا و متحدانش منابع اصلی اطلاعاتی آژانس بین المللی انرژی اتمی هستند.

منتقدان با اشاره به شکست جریان های اطلاعاتی آمریکا درباره سلاح های کشتار جمعی عراق هشدار می دهند اطلاعات به دست آمده از دشمنان ایران در بهترین حالت غیردقیق و در بدترین حالت، کاملاً جعلی هستند.

کلید واژه ها: برنامه هسته ای ایران


نظر شما :