ولایتی: توجه به آمریکای لاتین و بی اعتنایی به همسایگان درست نیست

۱۴ خرداد ۱۳۹۲ | ۰۰:۲۹ کد : ۱۹۱۶۹۹۱ سرخط اخبار سهم دیپلماسی در انتخابات
ولایتی: توجه به آمریکای لاتین و بی اعتنایی به همسایگان درست نیست

ایسنا نوشت:

علی اکبر ولایتی در یک نشست خبری اظهار کرد: علت اینکه برخی از دوستان به بنده توصیه کرده اند که کاندیدا شوم و بنده نیز توصیه آنان را پذیرفتم، به خاطر دو ویژگی بود که در من دیدند و امیدوارم این دو ویژگی در من وجود داشته باشد.
وی افزود: من در حوزه سیاست خارجی و روابط خارجی سابقه طولانی دارم و همین مقدار زمان افتخار داشتم که مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل باشم و در جریان تحولات سیاسی دنیا قرار بگیرم و در حقیقت یکی از پایه گذاران سیاست خارجی جمهوری اسلامی بودم.
اهم سخنان علی اکبر ولایتی در ادامه می آید:
• من از صفر یا حتی زیر صفر سیاست خارجی هم باخبرم؛ چراکه سیاست خارجی قبل از انقلاب دیگر به کار انقلاب نمی آمد و یکی از حوزه هایی که معمولا با هر انقلابی تقریبا به طور کلی تغییر پیدا می کند حوزه سیاست خارجی است. سیاست خارجی ما پیش از انقلاب در راستای منافع آمریکا بود و نقش سفیر ما در واشنگتن از نخست وزیر وقت بالاتر بود و خاطرات رجال سیاسی دوران پهلوی نیز همین را تایید می کند.
• امروز از هر کسی که راجع به راه حل مشکلات کشور بپرسید، می گوید یکی از ارکان اصلی، تسهیل و تصحیح روابط خارجی است و کسی می تواند از عهده آن برآید که دنیا را بشناسد و دنیا نیز او را بشناسد و با همین تشخیص بود که به سراغ من آمدند.
• نکته دومی که موجب شد برخی دوستان از من بخواهند کاندیدا شوم، این است که تعریف بنده درباره اصولگرایی موسع است. هر کسی به نظام و قانون اساسی و اصل ولایت فقیه در کردار و گفتار اعتقاد داشته باشد اصولگراست. چتر اصولگرایی وسیع است و هر کسی که به این مساله اعتقاد داشته باشد می تواند با ما در دولت آینده همکاری کند. بر این اساس اگر سلایق مختلف اصولگرایی حضور داشته باشند، مردم نیز اعتماد بیشتری به این دولت خواهند کرد دولت پشتوانه قوی تری خواهد داشت.
• هر متخصص و کارشناسی حاضر نیست با هر رییس دولتی کار کند. افراد مختلف با تخصص های مختلف اعلام آمادگی کردند که با بنده کار می کنند. رییس دولت، یک هماهنگ کننده بین ارکان مختلف دولت است. با دستور به وزرا کارها پیش نمی رود. هر وزیری از نظر من باید اختیارات رییس جمهور را داشته باشد و رییس جمهور یک هماهنگ کننده است.
• ایرانی، ایرانی است و ایرانی درجه یک، دو و سه نداریم. هرکسی هرکجای ایران است، از چابهار تا بازرگان، از سرخس تا خرمشهر و هرکسی که در ایران زندگی می کند، ایرانی است و هر ایرانی هم که خارج از ایران زندگی می کند، ایرانی است.
• ان پی تی در زمان بنده امضا نشده و قبل از آن امضا شده است. من از ان پی تی دفاع می کنم؛ چراکه چارچوبی است که مشروعیت کار ما را در حوزه هسته یی و استفاده صلح آمیز از انرژی هسته یی بیان می کند.
• من با آقای پورمحمدی از قدیم رابطه دوستانه داشته ام و دارم. ایشان برای ریاست جمهوری، مستقل تشریف آورده بودند و زمانی تشخیص دادند که کنار بکشند و به بنده کمک کنند و ما در کنار هم باشیم. از حسن ظن ایشان نسبت به خودم تشکر می کنم. بعد از انتخابات هم همکاری ما با دوستانی که هر کدام در حوزه ای صلاحیت کار کردن دارند، اعم از کسانی که با بنده ائتلاف کردند یا نه، ادامه دارد. آقای پورمحمدی صلاحیت های مختلفی دارند و فرد باصلاحیتی هستند و حتما شخصیتی هستند که باید از وجودشان استفاده کرد؛ چراکه وجودشان مغتنم است.·

· درباره حضور در انتخابات من تا آخر ادامه می دهم و انتخاب را بر عهده مردم می گذارم. در آخرین جلسه ائتلاف نیز که در حضور برخی علمای بزرگ برگزار شد، به این نتیجه رسیدیم که همگی پای صندوق برویم و اجازه دهیم مردم خودشان انتخاب کنند.

· بنا داریم دولتی براساس واقع بینی و ظرفیت های موجود ملت ایران داشته باشیم تا بتوانیم از موانعی که به صورت تصنعی گذاشته شده، عبور کنیم. همچنین ظرفیت های مردم را از بالقوه به بالفعل تبدیل کنیم، چون اعتقادمان بر این است، برداشتن موانع تنها از طریق چند بخشنامه و مصوبه شدنی نیست و این کار باید از طریق مشورت با کارشناسان مربوطه صورت گیرد.

· این که در سال 10 دفعه به آمریکای لاتین سفر شود، اما به همسایگانمان اعتنا نداشته باشیم، درست نیست. باید در سیاست خارجی اولویت بندی داشته باشیم که اولویت نخست افزایش رابطه با همسایگان است. 15 کشور همسایه ایران هستند که از این تعداد 13 کشور اسلامی اند که باید از این ظرفیت استفاده کرد.

· در شرایطی که گرانی و تورم نقطه به نقطه 40 درصد است و مردم در زمان خرید کالاها همچون گوشت با افزایش قیمت ها در مقطع زمانی کوتاه مواجه می شوند، طبیعتا نمی توان به آنها گفت که ظرف دو سال دیگر تمامی مشکلات حل می شود.

کلید واژه ها: خارجی سیاست خارجی


نظر شما :