بازداشت خانه به خانه معترضان از سوی نیروهای امنیتی ترکیه

۳۰ خرداد ۱۳۹۲ | ۰۴:۵۵ کد : ۱۹۱۷۶۰۵ سرخط اخبار


در شرایطی که اکنون بیش از دو هفته از آغاز جنبش اعتراضی در ترکیه می گذرد، اخبار و گزارش های مربوط به این کشور نه تنها دربردارنده نشانه هایی از بهبود اوضاع نیست، بلکه اقدامات سرکوبگرانه دولت علیه معترضان هر روز وارد فاز جدیدی می شود. در جدیدترین اقدام، نیروهای امنیتی ترکیه جست و جو و بازداشت خانه به خانه معترضان را در دستور کار قرار داده اند.

به گزارش «تابناک»، پلیس ضدتروریسم ترکیه، بامداد امروز چندین نفر را با هجوم به خانه هایشان بازداشت کرده است. گفته می شود افراد بازداشت شده، کسانی بوده اند که در سازماندهی تظاهرات و گردهمایی های اخیر علیه دولت نقش داشته اند.

«بی بی سی» گزارش داده که علاوه بر این بازداشت ها، دفاتر هفته نامه «آتیلیم» و خبرگزاری «اتکین» هم مورد حمله قرار گرفته است. هر دوی این رسانه ها گرایش چپ و سوسیالیستی دارند. روزنامه حریت گزارش می دهد که ۱۹۳ نفر در استانبول به اتهام «سازماندهی اعتراضات خشونت بار و دعوت مردم به تظاهرات غیرقانونی» بازداشت شده اند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از کانون وکلای استانبول می گوید ۹۰ نفر از اعضای "حزب سوسیالیست سرکوب شدگان" از کسانی هستند که پلیس به خانه هایشان حمله کرده است. این گروه کوچک چپ گرا در جریان اعتراضات پارک گزی و میدان تقسیم فعال بوده است.

این اقدامات و بازداشت ها که می توان آن را فازی جدید در برخوردهای سرکوبگرانه دولت ترکیه علیه معترضان دانست، در حالی انجام می گیرد که پیش از این، مقامات دولتی این کشور از تلاش برای گفت و گو و مصالحه با مخالفان سخن می گفتند.

در همین راستا، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه چند روز پیش با تعدادی از رهبران معترضان دیدار و گفت و گو کرد؛ اما پس از آن، بی توجه به همه این گفت و گوها، در جریان گردهمایی حامیانش در استانبول، معترضان را «تروریست» خواند و تهدیداتی را علیه آنان مطرح نمود.

پس از این سخنان، بلند آرینچ، معاون نخست وزیر ترکیه گفته است که دولت «با تمام قدرت» و در صورت نیاز با استفاده از نیروهای مسلح، به اعتراضاتی که تقریبا از سه هفته پیش در استانبول و تعدادی دیگر از شهرهای این کشور آغاز شده، پایان خواهد داد.

معمر گولر، وزیر کشور ترکیه نیز پیشتر اعتصاب سراسری روز دوشنبه را غیرقانونی خوانده و خواستار مجازات اعتصاب کنندگان شده بود. این اظهارات در واکنش به فراخوان دو اتحادیه مهم صنفی برای اعتصاب سراسری صورت گرفت.

به این ترتیب، به نظر می رسد واکنش دولت ترکیه به اعتراضات مردمی در این کشور، روز به روز حالت شدیدتری به خود گرفته و در این زمینه، دولت از برخوردهای عقلانی فاصله می گیرد. از سوی دیگر، با تشدید برخوردهای نیروهای امنیتی با معترضان، اعتراضات نیز روز به روز از شدت و عمق بیشتری برخوردار می شود.

به هر حال، در شرایطی که دولت اردوغان در تلاش بود از طریق برقراری صلح با کردها، موضع خود را در داخل تحکیم کرده و با فراغ بال بیشتری به سیاست های مداخله جویانه خود در سوریه بپردازد، اعتراضات مردمی چنان این کشور را به خود مشغول کرده که به نظر می رسد عرصه مانورهای خارجی دولت اردوغان روز به روز تنگ تر شود. 

کلید واژه ها: ترکیه


نظر شما :