ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی

از ترس پوتین از ترور تا مشاجره تویتری سیاستمداران

۰۶ تیر ۱۳۹۲ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۱۷۸۵۷ اخبار اصلی خاورمیانه
تبدیل خودروهای چینی به باربرهای موشک، کشته شدن 27 مسلمان در چین، تشکیل گروه نظامی توسط دانشجویان سوری، بازگشت 68 هزار آواره سوری به خانه‌ و کاشانه‌شان و کاهش محبوبیت مرسی از جمله ناگفته های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از ترس پوتین از ترور تا مشاجره تویتری سیاستمداران

دیپلماسی ایرانی: ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر هفته در روزهای پنج شنبه منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد.

تبدیل خودروهای چینی به باربرهای موشک

منابع کره جنوبی و بین المللی اعلام کردند که کره شمالی از چین شش خودرو به ارزش 4.8 میلیون دلار خریداری کرده و آنها را به باربرهای حامل موشک های بالستیک تبدیل کرده است.

به گزارش خبرگزاری یونایتد پرس اینترنشنال، پیونگ یانگ با پرداخت 30 میلیون یوآن معادل 4.8 میلیون دلار کامیون هایی را از چین خریداری کرده و آنها را به باربرهای حامل موشک های بالستیک تبدیل کرده است.

بنا به این گزارش کامیون هایی که در ماه آوریل گذشته در مانور نظامی کره شمالی به نمایش در آمدند از این نوع ماشین های باربر بوده اند.

سازمان ملل تاکید کرده است که پیونگ یانگ در وارد کردن این خودروها به پکن دروغ گفته و با جعل اسناد به طرف چینی گفته است که این خودروها را برای استفاده صلح آمیز وارد کرده است. این بدان معنا است که پکن قوانین شورای امنیت سازمان ملل را تعمدا زیر پا نگذاشته است.

کشتار مسلمانان در چین

خشونت های طایفه ای در شمال غرب چین در منطقه سینکیانگ که اکثریت آن را مسلمانان تشکیل می دهد باعث کشته شدن دست کم 27 شهروند مسلمان چینی شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک مقام مسئول که نخواست نامش فاش شود در این باره گفت: «17 نفر در این درگیری ها کشته شدند که 9 نفر آنها پلیس و مابقی ساکنین محلی بودند.»

وی تاکید کرد، بعد از این درگیری ها پلیس با عاملان شورشی درگیر شده و 10 نفر از آنها را کشت.

تشکیل گروه نظامی توسط دانشجویان سوری

شماری از دانشجویان دختر و پسر سوری در حلب اعلام کردند، گروه شبه نظامی ای موسوم به "کتیبه امنا عایشه" تشکیل داده اند.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لندن، این گروه با صدور بیانیه ای اعلام کرده اند که در کنار نیروهای ارتش آزادیبخش با ارتش سوریه و نیروهای وفادار به اسد خواهند جنگید.

این گروه شبه نظامی همچنین تاکید کرده است که وابسته به هیچ جریان مسلحی نیست و می خواهد در کنار ارتش آزادیبخش زیر نظر سرهنگ سلیم ادریس با نیروهای وفادار به اسد بجنگد.

 

بازگشت 68 هزار آواره سوری به خانه و کاشانه شان

مسئولان اردنی اعلام کردند که بیش از 68 هزار نفر از پناهندگان سوری ظرف دو سال گذشته به کشورشان بازگشته اند که از این تعداد 9 هزار نفر ماه گذشته میلادی به سوریه رفته اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، انمار الحمود، سخنگوی رسمی امور پناهندگان سوری در این باره گفت: «تعداد کلی پناهندگان سوری که ظرف دو سال گذشته به سوریه بازگشته اند 68 هزار و 373 پناهنده بوده که از این تعداد شمار پناهندگانی که در ماه ژوئن اقدام به این کار کرده اند از ماه های دیگر بیشتر بوده است.»

وی همچنین گفت: «روزانه به طور میانگین 350 پناهنده سوری به کشورشان باز می گردند که دلیل خاصی را نمی توان برای این کار آنها ذکر کرد.»

انمار همچنین تصریح کرد، از سوی دیگر شمار پناهندگان جدید نیز رو به افزایش است به گونه ای که در طول ماه جاری نزدیک به 12 هزار و 200 نفر به اردن پناه آورده اند.

کاهش محبوبیت مرسی به 32 درصد

آخرین نظرسنجی که توسط مرکز مطالعات افکار عمومی "بصیره" در مصر انجام شده، محبوبیت محمد مرسی، رئیس جمهوری اخوانی مصر بعد از گذشت یک سال به 32 درصد کاهش یافته است.

به گزارش روزنامه القدس العربی، میزان محبوبیت مرسی در ماه گذشته میلادی در حدود 42 درصد بود که با توجه به رقم اعلام شده اخیر در مصر نشان از کاهش 10 درصدی محبوبیت وی دارد.

بنا به این گزارش 61 درصد از رای دهندگان گفته اند که از عملکرد رئیس جمهورشان در طول یک سال گذشته راضی نیستند و 7 درصد نیز گفته اند که هنوز نمی توانند نسبت به عملکرد او نظر دهند.

این نظرسنجی در میان 6 هزار و یک صد و هفتاد و نه نفر از شهروندان مصری بالای 18 سال انجام شده است.

8 سال زندان برای فعال حقوق بشر عربستانی

دادگاه قضایی عربستان سعودی یک فعال حقوق بشر را به 8 سال زندان به اتهام گسترش ناآرامی و اخلال در امنیت و اعتماد عمومی محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، عبدالکریم خضر موسس جمعیت حقوق شهروندی و سیاسی در عربستان بود که پس از آن که دو نفر از همکارانش را در این موسسه دستگیر کردند در ماه مارس گذشته ریاست این مجموعه را بر عهده گرفت.

پیش از این محمد فهد القحطانی و عبدالله حمد دیگر اعضای این جمعیت فعال حقوق بشری به اتهام اشاعه ناآرامی و اخلال در امنیت و اعتماد و توهین به آبروی کشور به 10 سال حبس محکوم شده بودند.

نگرانی پوتین از ترور در انگلیس

منابع خبری اعلام کردند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در جریان سفرش به انگلیس که نزدیک به 10 روز پیش انجام شد، به دلیل نگرانی از احتمال ترورش در انگلیس همه مواد غذایی و آشامیدنی مورد نیازش را با خود از روسیه برد.

به گزارش دیپلماسی ایرانی به نقل از روزنامه لبنانی الدیار، در آن سفر پوتین خود شخصا بر تهیه غذا و آشامیدنی مورد نیازش در طول مدت اقامتش در لندن نظارت داشته و از هر گونه صرف نوشیدنی و مواد غذایی سرو شده توسط میزبان انگلیسی اش خودداری می کرده که باعث ناراحتی مقام های انگلیسی شده است.

مقتدا صدر عزای عمومی اعلام کرد

مقتدا صدر، رهبر جریان صدر عراق، به مناسبت شهادت شیخ حسن شحاته، رهبر شیعیان مصر، به دست تکفیریان و نواصب سلفی سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری مراسلین، او در بیانیه ای رسمی از دولت مصر خواست که عاملان این جنایت را محاکمه کند و از رهبران الازهر خواست که در این باره موضعی روشن بگیرند.

سفر مجدد نوری مالکی به روسیه

وزارت خارجه عراق طی بیانیه ای رسمی خبر داد که عراق و روسیه در حال تهیه مقدمات لازم برای سفر مجدد نوری مالکی به مسکو در آینده ای نزدیک هستند.

به گزارش پایگاه خبری المساله، این وزارت خانه در بیانیه ای که روز سه شنبه منتشر کرده خبر داده که اسماعیل شفیق، سفیر عراق در مسکو در دیدار با نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور خاورمیانه، میخائیل بوگدانوف، مقدمه چینی برای این دیدار را بررسی کرده است.

در این بیانیه زمان این دیدار مطرح نشده است.نوری مالکی کم تر از یک سال پیش در سفر به مسکو قراردادی 4میلیارد دلاری برای خرید سلاح از روسیه امضا کرد که این قرارداد بعد از افشای مفاد جنجالی آْن معلق ماند.

مشاجره تویتری نجیب میقاتی با وزیر خارجه امارات

روزنامه لبنانی النهار، گزارش داد که شیخ عبدالله بن زاید، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی در صفحه تویتر خود در اعتراض به تحرکات حزب الله در سوریه و لبنان با نجیب میقاتی، نخست وزیر سابق که اکنون فقط مسئول امور دولتی کشور است، مشاجره لفظی کرد.

بنا به این گزارش وزیر امور خارجه امارات خطاب به میقاتی گفته است که "تا کی می خواهید نسبت به فعالیت های حزب در کشورتان بی تفاوت باشید؟" اشاره او به حزب الله لبنان بود که قوی ترین حزب سیاسی لبنانی محسوب می شود.

میقاتی در صحفه تویتر خود نوشته بود "ارتش پاسدار میهن و سپر حمایت از آن در برابر هر گونه حملات خارجی است و لبنان از استقلال و تمایت ارضی خود دفاع می کند" که با واکنش وزیر امور خارجه امارات مواجه شد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مصر عراق


نظر شما :