آمریکا، اوسپری های را در اختیار نتانیاهو قرار می دهد

هموار شدن راه اعزام نیروهای ویژه تل آویو به ایران

۱۱ تیر ۱۳۹۲ | ۱۵:۵۹ کد : ۱۹۱۷۹۱۰ آمریکا ترجمه برگزیده خاورمیانه
بسته تسلیحاتی آمریکا برای اسرائیل شامل تجهیزاتی است که اسرائیل مدت ها در آرزوی آنها بود و برخی از آنها نیز علنی نشده است. این بسته به اسرائیل امکان می دهد مزیت نظامی خود را در برابر کشورهای دیگر حفظ کند و همچنین توانایی اقدام علیه ایران را داشته باشد.
هموار شدن راه اعزام نیروهای ویژه تل آویو به ایران

دیپلماسی ایرانی: دو ماه پیش بود که گروهی از تحلیلگران آمریکایی به باراک اوباما توصیه کردند به جای تاکید گاه و بیگاه بر روی میز بودن گزینه نظامی علیه ایران، اقداماتی در جهت معتبر کردن این تهدید انجام دهد. آنها به رئیس جمهور آمریکا پیشنهاد دادند با تجهیز اسرائیل به تسلیحات و تکنولوژی مورد نیاز برای حمله به ایران، نشان دهد در استفاده از زور در صورت به نتیجه نرسیدن دیپلماسی، عزمی راسخ دارد.

تنها یک هفته پس از این توصیه علنی بود که موضوع فروش جت های سوخت رسان به اسرائیل مطرح شد. جت هایی که با توجه به بعد مسافت با ایران، اسرائیل برای سوخت رسانی به جنگنده های خود به آنها نیاز دارد. این درحالی بود که در سال های گذشته، ایالات متحده همواره از طرح این بحث و فروش جت های سوخت رسان به اسرائیل خودداری می کرد.

این اقدام وزارت دفاع آمریکا پیش از مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران صورت گرفت. در حالی که انتظار می رفت با روی کار آمدن حسن روحانی، به عنوان رئیس جمهور ایران و ابراز تمایل او برای برقراری روابط بهتر با جامعه بین المللی، رفتارهایی از این دست برای آینده نزدیک در آمریکا متوقف شود، واشینگتن به تازگی اعلام کرده قصد دارد تجهیزاتی به اسرائیل بدهد که با استفاده از آنها می تواند نیروهای زمینی خود را به ایران بفرستد.

به گزارش یو اس ای تودی، قرارداد جدید شامل جت های سوخت رسان، جت های اف -15 و هشت اوسپری وی – 22 است که می تواند مانند هلی کوپتر هب زمین بشیند و 24 نیروی عملیاتی ویژه را حمل کند. اوسپری ها سرعتی مشابه هواپیما دارند.

کنث پولک، تحلیلگر سابق سیا که اکنون در مرکز بروکینگز در بخش خاورمیانه مشغول به کار است، در این زمینه اظهار داشت: اوسپری ها( عقاب )  تجهیزات مناسبی برای اعزام نیروهای ویژه اسرائیل به ایران به شمار می روند.

به گزارش این روزنامه آمریکایی، این نوع هواپیما می تواند مشکل ناتوانی اسرائیل برای دست یافتن به تاسیسات غنی سازی مدفون شده در اعماق زمین در ایران را حل کند. به گفته پولک، مقامات اسرائیل همواره درگیر این موضوع بوده اند که چگونه عملیات نظامی موثری علیه ایران داشته باشند. در این بین یکی از سناریوهای مطرح، حضور نیروهای ویژه اسرائیل در تاسیسات فوردو و منفجر کردن آن بوده است.

این قرارداد تسلیحاتی ، بخشی از بسته تجهیزات هوایی برای اسرائیل است و جزئیات دقیق آن در جریان سفر 15 ژوئن موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل به واشینگتن، منتشر خواهد شد. وزارت امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرده مذاکرات مربوط به این بسته تسلیحاتی همچنان در جریان است.

واشینگتن به تازگی اعلام کرده قصد دارد تجهیزاتی به اسرائیل بدهد که با استفاده از آنها می تواند نیروهای زمینی خود را به ایران بفرستد.

 

این در حالی است که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه در یک ضیافت شام با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل شرکت کرد و قصد دارد در روز شنبه برای گفت و گو در خصوص مسائل منطقه ای با مقامات اسرائیل، فلسطین و اردن ملاقات کند.

کارشناسان تسلیحاتی می گویند بسته تسلیحاتی آمریکا برای اسرائیل شامل تجهیزاتی است که اسرائیل مدت ها در آرزوی آنها بود و برخی از آنها نیز علنی نشده است. این بسته به اسرائیل امکان می دهد مزیت نظامی خود را در برابر کشورهای دیگر حفظ کند و همچنین توانایی اقدام علیه ایران را داشته باشد.

کنث کازمن، که نویسنده گزارش سال 2012 در خصوص امکان حمله نظامی اسرائیل علیه ایران برای بخش تحقیقاتی کنگره آمریکا بوده، در این زمینه می گوید: نیروی هوایی اسرائیل مدت هاست که برای عملیاتی اثر گذار با قدرت آسیب بالا علیه ایران تحت فشار قرار دارد. چرا که به دلیل کمبود بمب های سنگر شکن و جت های سوخت رسان در گذشته؛ توان نظامی اسرائیل علیه ایران محدود ارزیابی می شد.

اما حالا یعلون می گوید قرارداد تسلیحاتی جدید پیامی را برای دشمنان اسرائیل در منطقه ارسال می کند. او همچنین مدعی شد مقامات تهران بدون تهدید نظامی معتبر لزوم متوقف کردن برنامه های هسته ای نظامی را درک نمی کنند.کارشناسان نظامی در اسرائیل نیز بر این باورند که تسلیحات جدید توانمندی های اسرائیل در مقابل ایران را افزایش می دهد.

از سوی دیگر اسرائیل می تواند از اوسپری ها برای عملیات تجسس و نجات در صورت به خطر افتادن خلبان هایش در جریان حمله هوایی، استفاده کند. مایکل روبین، تحلیلگر آمریکایی با اشاره به این قابلیت اوسپری ها می گوید: شاید آمریکا و اسرائیل بخواهند از بمب های سنگرشنگن برای آسیب زدن به تاسیسات هسته ای ایران استفاده کنند  و اسرائیل اوسپری ها را برای اهداف دیگری مانند ایمن کردن تاسیسات شیمیایی در سوریه مورد استفاده قرار دهد یا اینکه با کمک آنها  از انتقال تسلیحات از مبدا ایران به مقصد نوار غزه، صحرای سینایی یا لبنان جلوگیری کند.

بسته تسلیحاتی آمریکا در حالی در اختیار اسرائیل قرار می گیرد که پیش از این کشورهایی مانند عربستان و امارات نیز با بسته های تسلیحاتی آمریکا، تجهیز شده اند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

انتشار اولیه: جمعه 7 تیر 1392/ باز انتشار: سه شنبه 11 تیر 1392

کلید واژه ها: اسرائیل آمریکا تسلیحاتی اوسپری


نظر شما :