چراغ سبز آمریکا، پاسخ اصولگرایان به روحانی

۳۰ تیر ۱۳۹۲ | ۱۷:۳۹ کد : ۱۹۱۸۸۶۵ سرخط اخبار

صادق زیباکلام در روزنامه بهار نوشت:
اول جک استراو، وزیر اسبق خارجه انگلستان، در مصاحبه مفصلی با بی بی سی فارسی اظهار شعف زیاد کرد از انتخاب روحانی. او اظهار امیدواری کرده است که به تهران بیاید و درباره از سر گیری روابط دیپلماتیک تهران- لندن صحبت شود. بعد ویلیام هگ، وزیر خارجه فعلی بریتانیا، از انتخاب آقای روحانی اظهار خوشحالی کرد و این که انتخاب باعث بهبودی روابط ایران با انگلستان و پیشرفت هایی در مذاکرات هسته ای بشود؛ سپس نوبت به دو نفر از نمایندگان کنگره آمریکا که یکی از آنان مسلمان است رسید.

آنان در نامه ای از پرزیدنت اوباما خواستند با توجه به مواضع ابتدایی و میانه روی آقای روحانی، و با توجه به این که رییس جمهور ایران اختیارات زیادی ندارد، از این انتخاب حمایت شود و تحریم ها علیه ایران افزایش پیدا نکند و خلاصه رییس جمهور آمریکا باید شرایط فعلی ایران را درک و تلاش کند تا روابط میان تهران- واشنگتن بهتر شود. اما آن قدر ها طول نکشید و به فاصله چند روز، نزدیک به 120 نماینده کنگره آمریکا به آن دو نماینده پیوسته و جملگی از اوباما خواستند گام هایی برای بهبود روابط با تهران ازجمله توقف تحریم ها بردارد. این گام ها جملگی شاخه های زیتونی هستند که غربی ها به دنبال انتخاب آقای روحانی به سمت ایران گرفته اند.

انتظار می رفت که ما هم گام های متقابلی برمی داشتیم و موضع گیری های مشابهی می کردیم، اما در کمال تعجب، اصولگرایان صف بسته اند و یکی یکی نوبت گرفته اند که با پاره آجر بر این چراغ سبزها بکوبند. یکی از بزرگان اصولگرا در پاسخ شاخه زیتون جک استراو اعلام کرد: «انگلستان نخست باید به واسطه نقشش در فتنه 88 از ملت ایران عذرخواهی کند.

دومین تلویحا اظهار داشت که «ملت بزرگ ایران فریب این پرده نمایی های این گرگ ها را نخواهد خورد.» احتمالا اگر همین گونه برویم به جلو از فردا اصولگرایان یکی یکی خواهند گفت که: «آمریکا اول باید به واسطه نقشش در کودتای 28مرداد32 از ملت بزرگ ایران عذرخواهی کند»؛ «آمریکا بایستی دارایی های ایران را آزاد کند»؛ « آمریکا باید از جنایتی که ظرف 25 سال(1357-1332) علیه ملت نجیب ایران کرده، عذرخواهی و غرامت پرداخت کند.»؛ «آمریکا باید از این که در دوران انقلاب آن همه جنایت به دست محمدرضا پهلوی علیه مردم ما کرده است عذرخواهی کند»؛ «آمریکا بایستی از این که سفارتخانه اش در تهران کانون توطئه و جاسوسی علیه انقلاب اسلامی ایران بوده است عذرخواهی کند»؛ «آمریکا باید از ترور شخصیت های انقلابی و مبارز ما توسط عواملش، یعنی سازمان مجاهدین خلق، عذرخواهی کند»؛ «بابت جنگ تحمیلی، زدن ایرباس، توطئه های عدیده در کردستان، گنبد و.... تحریم ها، ترور دانشمندان هسته ایمان و.... عذرخواهی کند.»

بعد باید از خلیج فارس، عراق، افغانستان و دیگر کشورهای اسلامی خارج شود و بالاخره از اسرائیل هم دیگر حمایت نکند. اول آمریکایی ها این کارها را انجام بدهند تا ما ببینیم آن ها حسن نیت دارند و عوض شده اند و بعد شاید ما فکری کردیم و به آقای روحانی اجازه دادیم که لبخندی به آن ها بزند؛ البته لبخند باید خیلی محدود و چیزی بین اخم و لبخند باشد.بحث بر سر آن نیست که این فهرستی که ما از جنایات آمریکا برای خودمان ساخته و پرداخته ایم چقدر با واقعیت همخوانی دارد؛ بحث بر سر آن نیست که آیا محمدرضا پهلوی هرچه می کرده یا نمی کرده به دستور واشنگتن بوده؛ بحث بر سر آن نیست که حمله عراق به ما به دستور آمریکا بوده است یا آنکه آمریکایی ها تعمدا ایرباس ما را در خلیج فارس زدند.

بسیاری از ما با تکرار این فهرست و اقلام آن به تدریج باور هم پیدا کرده ایم. بحث بر سر آن است که این شاخه زیتون که از سوی شماری از اعضای کنگره آمریکا به سمت ایران گرفته شده در حقیقت به مناسبت انتخاب آقای روحانی اتفاق افتاده است. معلوم نیست که چرا اصولگرایان آن را به خودشان گرفته اند؟ کنگره آمریکا به دلیل انتخاب آقای روحانی تحریم ها را به تعویق انداخته است. اگر این حرکت در فردای تیر84 یا 22خرداد 88 که آقای احمدی نژاد اصولگرا انتخاب شدند، انجام شده بود، حق با اصولگرایان بود و آن ها می توانستند به آمریکا بگویند که شاخه زیتون شما را نمی خواهیم و غیره. یا اگر در این انتخابات یکی از نامزد های مورد حمایت اصولگرایان رای آورده بودند و آمریکا یی ها شاخه زیتون به سمت ایران می گرفتند، اصولگرایان حق داشتند شاخه زیتون امریکایی ها را به صورتشان بکوبند؛ اما شأن نزول این شاخه زیتون از اساس به اصولگرایان ربط پیدا نمی کنند.

مردم اگر خواهان تداوم همان سیاست های گذشته و و دشمنی با غرب و اروپا و یا آمریکا بودند، یقینا به نامزد های اصولگرایان رای می دادند. این که به آقای روحانی رای دادند به معنای آن است که نمی خواهند دشمنی و بغض و کینه نسبت به آمریکا و اروپا ادامه پیدا کند. تعجب است که اصولگرایان به جای و از طرف 18 میلیون نفری که به آقای روحانی رای دادند، دارند پاسخ می دهند. اگر هم قرار باشد که شاخه زیتون آمریکایی ها به صورت آمریکایی ها پرت شود، این تحقیر یا مخالفت باید از جانب آقای روحانی انجام شود، نه اصولگرایان.

اگر قرار باشد اصولگرایان از طرف روحانی پاسخ دهند، آن گونه که دارند می دهند، پس انتخابات دیگر برای چه بود؟ اگر قرار بود که همان سیاست ها نسبت به دنیا و آمریکا ادامه یابد، خب چرا این همه هزینه برای کشاندن مردم به پای صندوق رای؟

کلید واژه ها: آمریکا تحریم


نظر شما :