هشدار خطرناک مدودوف نسبت به تحولات خاورمیانه

ندانم‌کاری‌های غرب کار دست مصر می‌دهد

۱۵ مرداد ۱۳۹۲ | ۲۰:۰۰ کد : ۱۹۱۹۵۲۱ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: عماد الدین حسین
ژنرال عبدالفتاح السیسی در گفت‌وگو با روزنامه واشنگتن پست در روز شنبه گفت که رئیس جمهوری امریکا، باراک اوباما به مصری‌ها پشت کرد و نسبت به اراده آنها کوتاهی کرد و حمایت کافی از آنها در سایه مخاطرات جنگ داخلی در مصر نکرد.
ندانم‌کاری‌های غرب کار دست مصر می‌دهد

دیپلماسی ایرانی: دیمیتری مدودوف، نخست وزیر روسیه روز یکشنبه حرف های خطرناکی زد، او گفت: «غرب بیشتر کشورها را به سمت نقطه بی بازگشتی سوق می دهد که باعث می شود راضی کردن طرف های درگیر برای مذاکره بسیار سخت باشد.»

این حرف را مدودوف در مصاحبه با شبکه روسیه الیوم بیان کرد و خبرگزاری ریانووستی نیز آن را منتشر کرد و در صفحه اللکترونیکی روزنامه الاهرام نیز روز یکشنبه منتشر شد.

این مقام عالی رتبه روسی در گذشته ای نه چندان دور یعنی همین چند سال پیش رئیس جمهور بود. وی در این مصاحبه همچنین گفت: «غربی ها مثل گاو گیج در بازار چینی فروشی ها هستند، فشار می آورند و همه چیز را نابود می کنند، بعد از آن نمی دانند چه کار کنند.» وی سپس می پرسد که نتیجه دخالت های غرب در عراق، لیبی و سوریه الآن چه شده است؟

اظهارات نخست وزیر روسیه برای ما مصری ها که این روزها در روزهای سختی به سر می بریم، بسیار اهمیت دارد، این روزها ما شاهدیم که هیئت های خارجی یکی پس از دیگری به قاهره می آیند تا در بحران جاری در کشورمان دخالت کنند یا واسطه ای میان جریان های سیاسی درگیر در بحران سیاسی کشور باشند.

بی شک ما در بحران بسیار سختی به سر می بریم و می خواهیم با کمترین هزینه از این بحران خارج شویم، و هر کس که بتواند برای عبور از این بحران به ما کمک کند و ما را به سلامت از آن خارج کند در نهایت تشکر و تقدیر از او استقبال می کنیم.

اما در عین حال باید بسیار به هوش باشیم و هشدارها را دریابیم، ما طرح ها و افکار و تصورات و پچ پچه های سری ای که طرف های درگیر پشت پرده می زنند را جسته و گریخته می شنویم.  

بعد از آن که ژنرال عبدالفتاح السیسی در گفت وگو با روزنامه واشنگتن پست در روز شنبه گفت که رئیس جمهوری امریکا، باراک اوباما به مصری ها پشت کرد و نسبت به اراده آنها کوتاهی کرد و حمایت کافی از آنها در سایه مخاطرات جنگ داخلی در مصر نکرد، نگران شدیم که دلیل و اضطراب السیسی از ایراد چنین کلامی چه بود، چرا او این حرف ها را به نزدیکان و یارانش نمی زند و آنها را در ملا عام و در میان افکار عمومی و رسانه ها مطرح می کند، قطعا او شخصی است که بیشترین اطلاعات را از پشت پرده و حقایقی که در خفا می گذرد، دارد.

شاید کشورهایی باشند که برای مصر خیر و ثبات را بخواهند و این حقیقت را درک کنند که بی ثباتی در مصر بر اورپا و ایالات متحده تاثیر مستقیم می گذارد اما در عین حال طرف های دیگری نیز در غرب به ویژه اسرائیل نیز هستند که آن چه برایشان اهمیت دارد فروپاشی ارتش مصر است و می خواهند که همیشه درگیر با این جریان یا آن جریان سیاسی باشد.

نمی توانیم دشمنان را اگر به فکر توطئه ای علیه مصر هستند، ملامت کنیم، چرا که آنها همیشه دشمن ارتش و ملت مصر بوده اند، آنها تلاش می کنند از مصر نسخه جدیدی از عراق و سوریه بسازند تا ارتش اسرائیل تنها حاکم صاحب اختیار و دستور در منطقه باشد.

من نمی دانم که در پشت درهای بسته اتاق های فکر هیئت اروپایی و کسانی که درگیر بحران مصر هستند، چه می گذرد اما آن چه نگران کننده است این است که این طرف ها اطلاعات اشتباهی را دریافت کنند و بخواهند به طور اشتباه این اطلاعات را به طرف های دیگر منتقل کنند که در آن صورت کشور به سمت درگیری داخلی وحشتناکی سوق خواهد یافت.

از این می ترسیم که برخی جریان ها بخواهند اخوان المسلمین را به تندروی و سرسختی و ایستادگی بیش از اندازه سوق دهند و دائما در گوش آنها بخوانند که مواضعشان در روی زمین قوی است و افکار عمومی به حمایت از اخوان ادامه می دهند. حرف مشابهی که در میان حکومت جدید نیز زده می شود.  

بر اساس آن چه می گذرد واقعا بعید نیست که در کمال تاسف، نسخه ای مشابه تجربه امریکا در عراق و لیبی برای مصر پیچیده شده باشد. حکومت جدید نیاز به طراحی یک طرح شامل و کامل و نه فقط امنیتی دارد که بازگوکننده خواسته های همه مردم مصر در 30 ژوئن باشد، طرحی که نه جای خالی اخوان و جریان های اسلامی در آن محسوس باشد و نه با غرب یا کشورهای عربی خصومت داشته باشد. اما در عین حال به هیچ جریان مغرضی نیز اجازه ندهد که پرونده را از این پیچیده تر کند که روزی متوجه شویم ما را در مشکلاتمان غرق کرده اند.

منبع: الشروق/ترجمه: سید علی موسوی خلخالی/11

عماد الدین حسین

نویسنده خبر

کلید واژه ها: مصر بحران


نظر شما :