سفیر انگلیس در لبنان:

فکر تجزیه سوریه عصبانی‌ام می‌کند

۱۸ مرداد ۱۳۹۲ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۱۹۶۲۸ اخبار اصلی خاورمیانه
سفیر انگلیس در لبنان در پاسخ به این سوال که آیا حکم اتحادیه اروپا علیه حزب الله برای راضی کردن اسرائیل بود، گفت: «هم‌زمان صادر شدن آنها تصادفی است. شاید گمان کنید که توطئه بوده، در لبنان خیلی‌ها به نظریه توطئه معتقدند ولی واقعا این مساله یک حادثه تصادفی بوده است.»
فکر تجزیه سوریه عصبانی‌ام می‌کند

دیپلماسی ایرانی: تام ولچر، سفیر بریتانیا در لبنان در مصاحبه با روزنامه لبنانی السفیر درباره اوضاع سوریه، تحولات لبنان و گنجاندن شاخه نظامی حزب الله در فهرست جریان های تروریستی اتحادیه اروپا صحبت کرد. این مصاحبه از این بابت که بریتانیا از طرفداران اصلی حمله نظامی به سوریه بود و می گفت که باید میان مخالفان افراطی مسلح اسد با دیگر افراد مسلح تمایز قائل شد اما با گذشت زمان از این موضع عقب نشینی کرد و موضع دیگری اتخاذ کرد، بسیار اهمیت دارد.

او در این مصاحبه به صراحت از آن چه در رسانه ها و تحلیل ها از توطئه های پلیسی غرب یاد می شود، شکایت می کند و به شدت این تحلیل را که گنجاندن شاخه نظامی حزب الله در فهرست گروه های تروریستی اتحادیه اروپا حرکتی ضد شیعی بوده است را رد می کند و حتی خشم خود را در این رابطه پنهان نمی کند. او در این باره می گوید: «هدف از صدور آن قطعنامه محدود کردن اشخاصی خاص بود که آنها را به خوبی می شناسیم. برخی از آنها به اروپا پول هایی را منتقل می کردند که هیچ رابطه ای به طایفه شیعی ندارد. هیچ کس برای ورود به اروپا و کار در آن جا مشکلی ندارد. برخی از رهبران سیاسی بر این مساله تمرکز کردند که ما می خواهیم همه را هدف قرار دهیم اما ما تنها اشخاصی را هدف قرار دادیم که در انفجارهای بلغارستان دست داشتند.»

وی درباره سخنرانی سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله در روز قدس که انگلیس را متهم به پیشبرد توطئه در منطقه کرد، گفت: «من همیشه سخنرانی های روز جمعه را دنبال می کنم. این بار نیز سخنرانی های روز جمعه را دنبال کردم. من با دادن اولویت به ثبات لبنان و حفظ وحدت آن موافقم اما با این که گفته شود بریتانیا در توطئه ای علیه لبنان دست دارد، موافق نیستم. من همیشه تلاش کرده ام نزدیکی روابطمان با لبنان را توضیح دهم. ما همیشه از ثبات و استقلال و وحدت و تمامیت ارضی لبنان حمایت کرده ایم و اگر کسی به ما اتهام بزند تا آن جا که بتوانم به آن پاسخ می دهم.»

ولچر در پاسخ به این سوال که آیا هنگامی که انگلیس دید که جنگ سوریه نمی تواند بر اساس آن چه می خواسته پیش برود به سراغ بی ثباتی در لبنان آمده است، گفت: «من به شدت از فشاری که به سیاست بی طرفی لبنان وارد می آید، ناخرسندم، به ویژه بعد از آن که ایران تصمیم گرفت که نیروهای لبنانی برای جنگ در کنار اسد به سوریه فرستاده شوند. مصلحت همه این است که به گفت وگوهای ملی روی بیاورند و به سود هیچ کشور چه ایران چه عربستان و چه بریتانیا نیست که راهی جز این را بپیمایند. میشل سلیمان، رئیس جمهوری لبنان نیز به اهمیت این موضوع و وحدت لبنان تاکید کرده است. از همه می خواهم که یک گفت وگوی جدی در این رابطه با دیگران انجام دهند، برای این که جنگ سوریه جنگ لبنان نیست، و باید به رغم این که عده ای تلاش دارند، دخالت کنند از دخالت آنها جلوگیری شود. این دخالت به ضرر لبنان است. به اعتقاد من تهدید سیاست بی طرفی خطر بزرگی برای لبنان محسوب می شود و باعث می شود تا جنگ داخلی سوریه به داخل لبنان نیز کشیده شود و این به مصلحت هیچ کس نیست. در عین حال اگر کسی تهدید کند که می خواهد از حزب الله انتقام بگیرد، ما این اقدام را هم محکوم می کنیم.»

سفیر انگلیس در لبنان در پاسخ به این سوال که آیا تلاش های شما برای وارد کردن شاخه نظامی حزب الله در فهرست گروه های تروریستی نتیجه داد، حالا بعد از این چه می خواهید بکنید با توجه به این که سید حسن نصرالله گفته است که این کار هیچ تاثیری بر حزب الله نمی گذارد، پس سود شما چیست، گفت: «تلاش های بسیاری برای گمراه کردن این موضوع چه از سوی اسرائیلی ها چه از سوی لبنانی ها صورت گرفت. من از مردم می خواهم که واقعیت را به خوبی ببینند. حمله ای در داخل اروپا انجام شده و عده ای کشته شده اند. ما تروریسم در داخل اروپا را نمی پذیریم. دلایلی درباره اعمال کنندگان این حوادث در اختیار داریم و وارد کردن حزب الله نیز به همین دلیل بوده است. این تصمیم فقط به دلیل فشارهای اسرائیل اتخاذ نشده است، به دلیل درگیر شدن حزب الله در جنگ سوریه نیز چنین تصمیمی گرفته نشده، آن طور که بعضی از نیروهای 14 مارس می گویند، مقاومت را هم هدف قرار نداده ایم. پاسخ روشن و ساده است. ما با این کار خواسته ایم پاسخی به مرتکبان این حادثه بدهیم. ما دلایل خود را داریم و راه های قانونی در این رابطه نیز ادامه دارد. ما احساس اندوه می کنیم وقتی که می بینیم این موضوع به این راه کشیده شده و جنجال به پا کرده است. ما تلاش داریم کمترین ضرر را به لبنان برسانیم. از روی ترس اقدام به این کار نکردیم دلایل کافی برای این کار داریم.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا گمان نمی کنید که تصمیم شما در اتحادیه اروپا به نقش این اتحادیه در میانجیگری میان جریان های سیاسی لبنان به ویژه در تعامل با کشورهای همسایه تاثیرگذار در لبنان تاثیر می گذارد، گفت: «وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا هنگامی که بنا بود آن رای صادر شود، توضیح دادند که به گفت وگو با شاخه سیاسی حزب الله ادامه می دهند و از آن زمان تا کنون نیز همکاران اروپایی جلسات متعددی را با حزب الله برگزار کردند و بر ادامه گفت وگو تاکید کردند. اگر اروپا نسبت به حملات بلغارستان واکنشی نشان نمی داد ضعیف جلوه داده می شد. یادآور می شوم که یک هفته قبل از آن ما تولیدهای شهرک های اسرائیلی را مورد تحریم قرار دادیم که اسرائیلی ها از ما بسیار عصبانی شدند.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا این حکم برای راضی کردن اسرائیل بود، گفت: «هم زمان صادر شدن آنها تصادفی است. شاید گمان کنید که توطئه بوده، در لبنان خیلی ها به نظریه توطئه معتقدند ولی واقعا این مساله یک حادثه بوده است.»

اشتباه بزرگی است اگر کسی به فکر باز تعریف مرزهای بین کشورها بیفتد، برای این که همان اشتباهی را می کند که ما کردیم و مرز کشیدیم، من خواستار دفاع از کشور یکپارچه و حفظ وضعیت جغرافیایی فعلی سوریه هستم.

سفیر انگلیس در لبنان در پاسخ به این سوال که آیا لندن از ترس افتادن سلاح به دست اسلام گرایان تندرو از فشار برای ارسال سلاح به مخالفان اسد دست کشید، گفت: «بریتانیا بارها از این که بیش از یک میلیون آواره و پناهنده سوری وجود دارد و تا کنون بیش از یک صد هزار نفر کشته شده اند، ابراز ناخرسندی کرده است. این حقیقتی است که در برابر ما وجود دارد. ببینید در حمص و حلب چه می گذرد. این مساله برای بسیاری از سیاستمداران ناراحت کننده است. هیچ کس نمی داند که امور در سوریه به کدام سمت و سو می روند. بعضی وقت ها حکومت پیش روی می کند و بعضی وقت ها مخالفان، آن چه باید انجام شود کمک به کسانی است که از این جنگ متاثر شده اند و تلاش برای کشاندن آنها برای مذاکره با یکدیگر. ما از هر دو طرف می خواهیم که به گفت وگو تن دهند. کشورهای بسیاری هستند که برای حکومت سوریه سلاح می فرستند، سوری ها بیش از این نیاز به سلاح ندارند بلکه نیاز به گفت وگو دارند. تلاش می کنیم آنها را به گفت وگو سوق دهیم مساله ای که در نهایت حاصل خواهد شد.»

وی در پاسخ به این سوال که بسیاری از تحلیلگران حتی در غرب می گویند که غربی ها می خواهند جنگ در سوریه ادامه یابد تا غرب از دست اسلام گرایان تندرو در خاک خود خلاص شوند، گفت: «اینها نظریه های واهی ای است، من تلاش می کنم که به این تحلیل ها اهمیت ندهم، آنها بازگوکننده هیچ چیز نیستند، توهین کننده اند و مرا به شدت عصبانی می کنند. این حقیقت را باید دریابیم که هم در میان مخالفان و هم در میان حکومت افراد تندروی هستند که اظهارات تندی بیان می کنند که باید از نزدیک شدن به آنها اجتناب کرد.»

تام ولچر در پایان درباره تجزیه سوریه می گوید: «این فکر بسیار خطرناک است. قبل از هر چیز باید بگویم من نمی خواهم از معاهده سایکس – پیکو دفاع کنم، من مدافع فکر سوریه یکپارچه و لبنان یکپارچه هستم. اشتباه بزرگی است اگر کسی به فکر باز تعریف مرزهای بین کشورها بیفتد، برای این که همان اشتباهی را می کند که ما کردیم و مرز کشیدیم، من خواستار دفاع از کشور یکپارچه و حفظ وضعیت جغرافیایی فعلی سوریه هستم و ما رفتارهای که اکنون حکومت با مردمش می کند را رد می کنیم اما از کشور و ملت سوریه حمایت می کنیم.»

کلید واژه ها: لبنان سوریه حزب الله بریتانیا


نظر شما :