پیشنهاد شورای سردبیری واشینگتن پست

با حفظ تحریم ها مذاکره کنید!

۲۵ مرداد ۱۳۹۲ | ۱۶:۴۲ کد : ۱۹۱۹۷۵۲ آمریکا اقتصاد و انرژی ترجمه برگزیده
غرب باید به زودی مذاکره با ایران را از سر بگیرد تا عمق جدیت و فضای مانور روحانی را محک بزند.بدون شک ، تحریم های بین المللی باید تا زمانی که نشانه ای دال بر تغییر جهت ایران در سیاست هسته ای مشاهده نشده، به قوت خود باقی بمانند.
با حفظ تحریم ها مذاکره کنید!

دیپلماسی ایرانی: با برگزاری مراسم تحلیف حسن روحانی و ابراز تمایل جامعه بین المللی به از سرگیری مذاکرات هسته ای با تهران، اینک همه منتظر مشخص شدن زمان و مکان گفت و گو ها هستند. در این میان توصیه های متعددی از سوی تحلیلگران مطرح می شود. گروهی از جمله 50 زندانی سیاسی در ایران بر این باورند که تحریم ها باید لغو شوند و مذاکره از سر گرفته شود و گروه دیگر مانند سرمقاله نویس واشینگتن پست ادعا می کنند مذاکره فوری ضروری است اما تا زمانی که تهران رفتار خود را تغییر ندهد ، تحریم ها باید اعمال شوند. آنچه در پی می آید متن ترجمه شده این سرمقاله است.

حسن روحانی، رئیس جمهور جدید ایران در نخستین کنفرانس خبری پس از روی کار آمدن، از تمایل خود برای مذاکره با ایالات متحده سخن گفت. او روز سه شنبه بر آمادگی خود برای ورود به مذاکرات جدی و سازنده در خصوص مجادله هسته ای ایران تاکید کرد و گفت: راه حل تنها از طریق گفت و گو و نه تهدید به دست می آید. وی افزود، اگر ایالات متحده نشان دهد که حسن نیت دارد و احترام متقابل وجود دارد، راه برای تعامل باز است.

اینکه این اظهارات تنها کلماتی باشند که پشت سر هم تکرار می شوند یا اینکه معنایی در پس پرده آنها نفته است، هنوز روشن نیست. به نظر می رسد که پس از 8 سال شنیدن نطق های آتشین از محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور سابق، اکنون روحانی در صدد تعدیل لحن بر آمده است. روحانی یک اصلاح طلب به شمار نمی رود، اما یک میانه رو است که پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری و اظهارات اولیه اش، حاکی از آغاز روندی متفاوت با مقابله جویی هایی تلخ چند سال اخیر است. روحانی بر دیگر نامزد های محافظه کار انتخابات اخیر در ایران چیره شده و از آزادی های مدنی و آزادی زندانیان سیاسی سخن می گوید. او برخی تکنوکرات ها را برای پست های مهم در کابینه اش معرفی کرده و می گوید به دنبال لغو یا تعدیل سانسور اینترنت است.روحانی می گوید روزهای کشیدن دیوار دور کشورها سپری شده است و امروز دیگر دیواری وجود ندارد.

این اظهارات خوب است. اما ایالات متحده و شرکای اش که خواستار متوقف شدن برنامه های غنی سازی اورانیوم در ایران هستند، نمی توانند تنها به گفته ها اعتماد کنند. مقام معظم رهبری که در راس قدرت ایران قرار دارند، مساله هسته ای را کنترل می کنند. از سوی دیگر سپاه پاسداران نیز نیروی قدرتمندی در ایران به شمار می رود که نقشی اساسی در سوریه و حمایت از حزب الله ایفا می کند. به این ترتیب می توان پیش بینی کرد که روحانی با ید طولایی که در سیاست ورزی در ساختار جمهوری اسلامی دارد، در ماه های پیش رو با موانع متعددی مواجه خواهد بود.

این گفت و گو ها باید با فوریت انجام شود. همانگونه که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز چهارشنبه هشدار داد، در حالی که همه به دنبال مذاکره با روحانی هستند، او سرگرم غنی سازی اورانیوم است.

با این حال، غرب باید به زودی مذاکره با ایران را از سر بگیرد تا عمق جدیت و فضای مانور روحانی را محک بزند. کاخ سفید واکنشی مثبت به روی کار آمدن روحانی داشته و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز از روحانی خواسته با مذاکره در نزدیک ترین زمان ممکن موافقت کند.

البته اولویت های روحانی در مسائل داخلی کشور خواهد بود، جایی که اقتصاد با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند. او بدون تردید به دنبال لغو یا تعدیل تحریم های بین المللی خواهد بود. اما در عین حال مشخص نیست که او با چه سرعتی می تواند یا می خواهد تغییراتی را در رویکرد هسته ای ایران ایجاد کند. به هر ترتیب، قدرت های غربی باید به سختی تلاش کنند تا جدیت خود را برای مذاکره بر مبنای احترام متقابل نشان دهند.

این گفت و گو ها باید با فوریت انجام شود. همانگونه که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز چهارشنبه هشدار داد، در حالی که همه به دنبال مذاکره با روحانی هستند، او سرگرم غنی سازی اورانیوم است.

در واقع نتانیاهو ادعا می کند که برنامه های هسته ای ایران شتاب گرفته است. از سوی دیگر برخی گزارش ها حاکی از توسعه سایتی در ایران برای شلیک موشک های بالستیک است. بدون شک ، تحریم های بین المللی باید تا زمانی که نشانه ای دال بر تغییر جهت ایران در سیاست هسته ای مشاهده نشده، به قوت خود باقی بمانند. چرا که هیچ اندازه ای از گفت و گو های شیرین نمی تواند آن را تغییر دهد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

انتشار اولیه: یکشنبه 20 مرداد 1392/ باز انتشار: جمعه 25 مرداد 1392

کلید واژه ها: دکتر حسن روحانی برنامه هسته ای ایران


نظر شما :