افشای روابط نزدیک السیسی با تل‌آویو

۲۷ مرداد ۱۳۹۲ | ۱۷:۰۷ کد : ۱۹۲۰۰۵۷ سرخط اخبار

 روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز به نقل از منابع دیپلماتیک غربی گزارش داد، وزیر دفاع مصر با سران تل آویو روابط بسیار نزدیکی دارد و اسرائیل تهدید آمریکا مبنی بر قطع کمک ها به مصر را رد کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه نیویورک تایمز به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد، اسرائیل به مصر اطمینان داده است که آمریکا بسته کمکی بزرگ خود به مصر را قطع نخواهد کرد.

این روزنامه نوشت که آمریکا عجله ای برای متوقف کردن کمک هایش به مصر ندارد. در صورت اتخاذ این اقدام روابط آمریکا با ارتش مصر شدیدا ضربه خواهد خورد. مصر به آمریکا اجازه می دهد که نیروهای نظامی اش را به سرعت و تقریبا بدون هشدار در آسمان مصر و کانال سوئز جابه جا کند که برای مبارزه با تروریست ها در شاخ آفریقا، افغانستان، اراضی اشغالی و نوار غزه بسیار ضروری است.

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از منابع دیپلماتیک که عنوان کردند رژیم صهیونیستی و عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع و فرمانده نیروهای مسلح مصر در ارتباط نزدیک بوده اند، نوشت که آمریکا آمادگی حوادث جاری در مصر را نداشت.

به گفته پنتاگون، لغو مانور مشترک آمریکا و مصر توسط باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، آسیبی به روابط دو کشور نخواهد رساند.

ارتش مصر مشغول فعالیت علیه اخوان المسلمین در شهرهای عمده مصر و مبارزه با تروریست ها در شبه جزیره سیناء است و آمریکا نیز در مضیقه بودجه قرار دارد. آخرین مانور مشترک این دو کشور در سال 2010 برگزار شد.

روزنامه نیویورک تایمز در ادامه گزارش داد که اصلی ترین تهدید برای روابط آمریکا و مصر این است که جمعی از سناتورهای ارشد آمریکایی خواستار توقف کمک آمریکا به مصر هستند. این کمک ها شامل 3 / 1 میلیارد دلار کمک نظامی و 250 میلیون دلار کمک اقتصادی است.

سناتور جان مک کین و لیندسی گراهام، نمایندهای جمهوری خواهی که اوباما آنها را به قاهره فرستاد تا دولت موقت این کشور را به یک توافق سیاسی تشویق کنند، دست خالی به آمریکا بازگشتند. این دو سناتور از توقف کمک ها حمایت می کنند.

پاتریک لیهی، سناتور دموکرات و راند پل، سناتور جمهوری خواه نیز خواهان توقف کمک های آمریکا به مصر هستند.

پس از خلع محمد مرسی، رئیس جمهوری مخلوع مصر، دولت آمریکا روند انتقال چهار فروند F-16 به مصر را متوقف کرد، اما یک روزنامه نگار لیبرال عربی آمریکایی با هشدار علیه توقف کمک های آمریکا گفت که این یک اشتباه دیپلماتیک هولناک و غیرکارآمد خواهد بود.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، همزمان با درخواست سناتورها آمریکا برای توقف کمک به مصر، یک نامه به آنها نوشته شد که در آن هشدار داده شده بود که چنین اقدامی باعث افزایش بی ثباتی و در نتیجه تاثیر منفی بر اسرائیل می شود. پس از آن مجلس سنا پیشنهاد قطع کمک ها را با رای منفی اکثریت رد کرد.

نیویورک تایمز این حقیقت را فاش کرد که آمریکا برای پرواز بر فراز آسمان بسیاری از کشورهای دوست باید هفته ها منتظر تایید باقی بماند اما پرواز بر فراز آسمان مصر تقریبا اتوماتیک و بدون هشدار است. از دست دادن چنین امتیازی به طور قابل توجهی مبارزات آمریکا در منطقه را به درازا خواهد کشید.

ناوهای جنگی آمریکا برای عبور از کانال سوئز بر کشتی های دیگر کشورها برتری دارند و زودتر عبور می کنند. بدون همکاری مصر، عملیات های آمریکا در منطقه طولانی تر خواهند شد.

ژنرال جیمز ماتیس، فرمانده پیشین ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در یک گفت وگو تصریح کرد که آمریکا به دلایل گوناگونی به مصر احتیاج دارد. این دلایل شامل کانال سوئز، معاهده صلح با اسرائیل، توانایی پرواز بر فراز آسمان مصر و ادامه مبارزه با افراطیونی است که روند انتقالی به دموکراسی را تهدید می کنند.

کاخ سفید می داند که برای برخورد با اخوان المسلمین به ارتش نیاز دارد. همچنین عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع مصر پیام خود را به روشنی در گفت وگوها با رسانه های آمریکایی اعلام کرد که از دولت اوباما بسیار ناامید شده است.

واشنگتن امیدوار است که خشونت ها هر چه سریعتر پایان یابند، پس نیازی به اتخاذ اقداماتی نیست که به روابط دوجانبه آسیب می رسانند. از طرف دیگر، آمریکا واهمه دارد که ارتش مصر کنترل اوضاع را از دست بدهد.

تجارب گذشته نشان می دهند که آمریکا کمک نظامی اش را به کشورهایی که در آن ها کودتا رخ می دهد، قطع نمی کند. برجسته ترین نمونه این امر، ادامه کمک نظامی به پاکستان پس از وقوع کودتا توسط پرویز مشرف بود.

ناامیدی آمریکا از خشونت های مصر بسیار عمیق است، به ویژه پس از اینکه متوجه شدند که به توافق سیاسی نزدیک بوده اند.

روزنامه واشنگتن پست گزارش داد که دو هفته پیش از راه اندازی کودتا در مصر، آمریکا با کمک اروپا و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در آستانه رسیدن به توافق بود.

این توافق بر این اساس بود که اعضای اخوان المسلمین خیابان ها را ترک کنند و رژیم نیز در عوض تعهد بدهد که از خشونت استفاده نکند. دولت موقت مصر با حمایت ارتش این کشور تصمیم گرفت که این پیشنهاد را رد کند و ارتش انجام عملیات علیه معترضان را آغاز کرد.


نظر شما :