چرا غرب از حمله به سوریه منصرف شد؟

۱۰ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۴:۴۴ کد : ۱۹۲۰۷۰۸ سرخط اخبار

یک پایگاه خبری عرب زبان عوامل فروکش کردن تهدیدات غرب علیه سوریه و عوامل بازدارنده این حمله را بررسی کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، لحن غرب برای حمله به سوریه این روزها کاهش پیدا کرده است و دیگر آن حجم تهدیداتی را که علیه این کشور شاهد بودیم مشاهده نمی کنیم؛ رؤیاهای مخالفان سوریه و بندر بن سلطان رئیس سازمان جاسوسی عربستان سعودی نیز با عقب نشینی آمریکا و انگلیس و فرانسه و هم پیمانان آن در حمله به سوریه از بین رفت.

در همین راستا دیوید کامرون به صورت ناگهانی گفت که بدون توافق در شورای امنیت نمی توان به سوریه حمله کرد، این در حالی است که با وجود وتوی روسیه و چین این توافق هرگز به دست نمی آید. فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه با حرفه ای گری بیشتر همین مضمون را تکرار کرده گفت که نمی توان قبل از پایان یافتن تحقیقات در مورد حمله شیمیایی به سوریه به این کشور حمله کرد.

این در حالی است که حتی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نیز هنوز تصمیم به حمله به سوریه نگرفته و جز در صورت موافقت کنگره نمی تواند به این کشور حمله کند. از سوی دیگر کنگره نیز نشانه هایی از بررسی حمله به سوریه را از خود بروز نمی دهد. به این ترتیب است که غرب از اظهارات اخیر خود در مورد حمله به سوریه عقب نشینی کرده و در بالاترین سطح تهدید خود موضوع حمله به اهداف کوچک و محدود در سوریه را روی میز باقی گذاشته که آن هم تنها برای حفظ آبروی آمریکاست.

عقب نشینی این کشورها از طرح حمله به سوریه به علت محبت آنها به مردم این کشور نیست، بلکه به علت قدرت بازدارنده ای است که ارتش عربی سوریه و مردم آن دارند و برای هر حمله احتمالی به این کشور آمادگی دارند و نیروهای هوایی و دریایی خود را نیز در آمادگی کامل قرار داده اند.

قدرت مواضع ایران و صلابت این کشور نیز ترس را در تهدید کنندگان حمله به منطقه ایجاد کرد، چرا که آنها می ترسیدند که این حمله به جنگ گسترده در منطقه تبدیل شود و از طریق مثلث ایران، سوریه، حزب الله نابودی اسرائیل را رقم بزند، به ویژه اینکه اسرائیل در سال 2006 موفق به پیروزی بر حزب الله لبنان به عنوان تنها یکی از حلقه های این مثلث نشده بود، حال اگر هر سه ضلع این مثلث با تمام امکانات به اسرائیل حمله کنند، بدون شک چیزی به نام اسرائیل باقی نخواهد ماند.

آمریکایی ها فکر می کردند ایران در این جنگ دخالت نمی کند و برای سوریه وارد این جنگ نخواهد شد؛ آنها تصور می کردند با بسیج قدرت های غربی علیه سوریه، ایران خیلی زود عقب نشینی می کند و منزوی می شود؛ اما این اتفاق نیفتاد و آنها جدیتی را از ایران مشاهده کردند که به دنبال مقابله با هر تجاوز به سوریه بود.

بر اساس این مقاله به محض اینکه امام خامنه ای مقام معظم رهبری ایران گفت که آمریکا مانند عراق و افغانستان در سوریه نیز شکست خواهد خورد و دخالت های خارجی در منطقه جرقه ای در این بشکه باروت ایجاد خواهد کرد، نیروهای ارتش و سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران چراغ سبز برای ضربه زدن به اهداف آمریکایی و اسرائیلی در صورت هرحمله احتمالی به سوریه را دریافت کردند.

در همین راستا قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران گفته است: هر چتربازی، که قرار است از هواپیما هلی برن شود، هر تفنگداری، که قرار است از ناوها پیاده شود، هر کماندویی، که قرار است با نفربر وارد شود، یادش باشد که، قبلاً تابوتش را سفارش داده باشد… شامات، خط قرمز انقلاب اسلامی است، همان جایی که می تواند، معراج ما و گورستان شما باشد.

حسن فیروزآبادی فرمانده ستاد مشترک نیروهای مسلح کشورمان نیز نسبت به عواقب هر حمله نظامی به سوریه در منطقه هشدار داده گفت که شعله های این آتش اسرائیل را نیز در بر خواهد گرفت.

به این ترتیب آمریکا جدیت تهدیدات ایران را دریافت کرد و فهمید که این ها تنها سخن پردازی نیست؛ چرا که اگر ایران وعده ای را بدهد عمل خواهد کرد. به این ترتیب وقتی تهدیدات ایران به اسرائیل رسید، آمریکا نیز تهدید سوریه را متوقف کرد، چرا که می دانست در صورت آغاز جنگ در سوریه، اسرائیل با موشک های ایران، سوریه و مقاومت ویران خواهد شد و ممکن است از صفحه تاریخ محو شود. به این ترتیب حمله به سوریه می تواند بهترین انگیزه برای از بین بردن اسرائیل باشد.

الخبر پرس در نهایت تأکید می کند که با این وجود نیز نباید خیلی مطمئن بود، چرا که آمریکای فریبکار ممکن است در بدترین حالت ها نیز اهداف محدود و غیرمهم را در سوریه هدف قرار دهد تا این کشور ضربات سختی به آمریکا و به ویژه طرف اسرائیلی وارد نکند. این در حالی است که افکار عمومی جهانی نیز این جنگ را رد می کنند و بسیاری از سیاست مداران غربی نیز با آن مخالف هستند. به این ترتیب حمله آمریکا به سوریه حتی اگر بخواهد انجام شود، حمله ای محدود برای حفظ آبروی آمریکا خواهد بود و هرگز نمی تواند تأثیری بر سوریه و توان استراتژیک این کشور داشته باشد.

کلید واژه ها: سوریه اسرائیل آمریکا حمله به سوریه


( ۱ )

نظر شما :