اختلاف نظر شدید در کنگره آمریکا بر سر حمله به سوریه

۱۱ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۷:۱۶ کد : ۱۹۲۰۷۷۶ سرخط اخبار

 باراک اوباما و دستیاران وی یک کمپین سیاسی تمام عیار را به منظور متقاعد کردن کنگره آمریکا برای تصویب حمله نظامی به سوریه آغاز کردند، اما برای جلب نظر موافق بسیاری از قانونگذاران و مردم خسته از جنگ آمریکا با نبردی دشوار روبرو هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا روز یکشنبه چندین تماس تلفنی با نمایندگان مجلس نمایندگان و سنای آمریکا داشت و قرار است امروز (دوشنبه) نیز در این راستا تماس های بیشتری را با گروه های دیگر داشته باشد.

وی طی این تماس ها بر اهمیت وظیفه پیش روی دولت آمریکا پیش از انجام استفاده از زور در پاسخ به حمله شیمیایی مورد ادعا در سوریه تاکید کرده است.

ده ها قانونگذار آمریکایی بعدازظهر یکشنبه با ناتمام گذاشتن تعطیلات خود با لباس تنیس و لباس های غیررسمی به راهروهای کنگره آمریکا آمدند تا در جلسه گزارش اطلاعاتی در خصوص سوریه همراه با تیم امنیت ملی باراک اوباما حضور پیدا کنند.

هنگامی که این نمایندگان حدود سه ساعت پس از آغاز این جلسه از آن خارج شدند، هیچ نشانه ای مبنی بر اینکه مخالفان حمله نظامی به سوریه نظر خود را تغییر داده اند، وجود نداشت.

جانیس هان، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا اظهار داشت: من بسیار نسبت به اینکه آمریکا وارد جنگ دیگری علیه کشوری که ما حمله نکرده شود، نگران هستم.

وی تاکید کرد که نیمی از شرکت کنندگان در جلسه گزارش اطلاعاتی موافق اعطای مجوز به اوباما برای حمله به سوریه بودند و نیمی دیگر مخالف.

دبی واسرمن شولتز، یک نماینده دموکرات مجلس نمایندگان اظهار داشت: تصاویر دلخراش کودکان کشته شده و ردیف شده کنار هم چیزی است که من نمی توانم در حال حاضر از ذهنم خارج کنم.

نمایندگان کنگره آمریکا نسبت به اعتبار اطلاعات ارائه شده از سوی دولت، اهمیت کمتری به نسبت اینکه ماهیت و فایده پاسخ نظامی به آن چیست، دادند.

قانونگذاران آمریکایی طیف وسیعی از نگرانی ها از جمله تاثیر بالقوه حملات محدود به سوریه، تبعات ناخواسته احتمالی وارد شدن آمریکا به یک جنگ دیگر در خاورمیانه، پایان نامشخص، عقلانیت عمل بدون کسب حمایت گسترده بین المللی به منظور تقسیم بار مسئولیت و همچنین خستگی مردم آمریکا از جنگ را مطرح کردند.

بسیاری از نمایندگان کنگره آمریکا از موضع گیری در خصوص ارزش حمله نظامی به سوریه طفره رفته و به جای آن بر تقاضا از اوباما برای رایزنی با آنها و کسب موافقت آنها تاکید داشتند.

با وجود آنکه جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا پیش بینی کرده تصویب کنگره را دریافت خواهد کرد، اما طیف وسیعی از منتقدان در کنگره اعم از لیبرال دموکرات ها تا محافظه کاران حزب تی پارتی نشان دادند که کسب موافقت آنها سخت خواهد بود.

اتفاق نظر در کنگره آمریکا مبتنی بر این است که اوباما شانس خوبی برای کسب موافقت مجلس سنا به دلیل آنکه تحت تسلط حزب دموکرات است، دارد. اما برای کسب موافقت مجلس نمایندگان که تحت تسلط جمهوری خواهان است، کار سختی دارد چرا که مخالفان اوباما در این مجلس از هر فرصتی برای مسدود کردن راه وی استفاده می کنند.

تلاش های اوباما احتمالا توسط روابط تیره ای که وی با جمهوری خواهان کنگره دارد، تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. همچنین یک رویارویی سخت دیگر نیز در انتظار وی در خصوص هزینه های دولت خواهد بود.

اغلب قانونگذاران آمریکایی از تصمیم باراک اوباما برای رایزنی با آنها استقبال کرده اند، اما هیچ تصمیمی برای آنکه از تعطیلات تابستانی زودهنگام بیرون آمده تا مجددا گردهم آیند، نداشتند.

این تعطیلات تا 9 سپتامبر به طول می انجامد. اظهارنظرهای نمایندگان دموکرات و جمهوری خواه اصلی کنگره نشان می دهد که تا چه میزان بحث بر روی حمله به سوریه دشوار خواهد بود و تردیدهایی را در خصوص اینکه اوباما بتواند موافقت کنگره را به دست آورد، به وجود آمده است.

مایک راجرز، رییس جمهوری خواه کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا به شبکه CNN گفت: من فکر می کنم که چالش های حقیقی وجود دارد و از نظر من در پایان کنگره قابلیت خود را نشان خواهد داد، چرا که این یک مسئله امنیت ملی است.

همچنین سناتور رند پل در مصاحبه ای گفت: با وجود آنکه خوشحال است از اینکه اوباما برای کسب مجوز نزد کنگره آمده، اما اینکه مجلس نمایندگان رای به دخالت در جنگ سوریه دهد، دست کم با بخت 50-50 روبرو است.

وی تاکید کرد: من فکر می کنم که مجلس سنا آنچه که اوباما می خواهد را تایید کند. اما مجلس نمایندگان یک رقابت نزدیک تر خواهد داشت.

همچنین جان مک کین، سناتور جمهوری خواه نیز گفت که مطمئن نیست درخواست اوباما در کنگره تصویب شود، اما تصریح کرد که از نظر وی اقدام نظامی سخت تری به نسبت حملات موشکی محدود که از سوی دولت اوباما تدارک دیده شده، نیاز است.

همچنین پیتر کینگ، نماینده جمهوری خواه مجلس نمایندگان نیز گفت که مشخص نیست قانونگذاران آمریکایی حمله به سوریه را تصویب کنند. اما هشدار داد که اوباما باید برای کسب موافقت بر شاخه انزوا طلبان حزب جمهوری خواه غلبه کند.

 

کلید واژه ها: اوباما آمریکا


نظر شما :