کری: به افزایش فشارها بر ایران پایبندیم

۱۶ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۴:۰۹ کد : ۱۹۲۱۰۰۷ سرخط اخبار

جدیدترین اقدامات دولت آمریکا در حوزه تحریم های ایران، بخشی از مهمترین اخبار امروز مطبوعات جهان را درباره ایران به خود اختصاص داده است. اقداماتی که هم دارای جنبه مثبت و همه دارای جنبه منفی است. از سوی دیگر، برخی منابع خبری از امیدواری آمریکا و اتحادیه اروپا به برگزاری دور جدید مذاکرات هسته ای ایران سخن می گویند.
 

جان کری: به افزایش فشارها بر ایران پایبندیم


به گزارش «تابناک»، در این رابطه، خبرگزاری «رویترز» گزارش داده که ایالات متحده، معافیت تحریم خرید نفت از ایران را به مدت شش ماه دیگر برای ژاپن و 10 کشور اروپایی تمدید کرده است. جان کری، وزیر خارجه آمریکا ضمن اعلام این مطلب، اظهار داشته دلیل اتخاذ این تصمیم، اقدام این 11 کشور در کاهش میزان خرید نفت خود از ایران بوده است. به این ترتیب، این کشورها می توانند بدون اینکه مشمول مجازات های در نظر گرفته شده در قانون تحریم های آمریکا شوند، به مدت شش ماه دیگر به خرید نفت از ایران ادامه دهند. آمریکا مدعی است این تحریم ها برای جلوگیری از تأمین منابع مالی برای پیشبرد برنامه هسته ای ایران وضع شده است.

جان کری: به افزایش فشارها بر ایران پایبندیم


این در حالی است که وزارت خزانه داری آمریکا، روز گذشته تحریم هایی را علیه شش فرد حقیقی و چهار شرکت وضع کرده و مدعی شده آن ها به نیابت از حکومت ایران مشغول فعالیت بوده اند. به نوشته خبرگزاری کویت، وزارت خزانه داری آمریکا با انتشار بیانیه ای اعلام کرده این اقدام، بخشی از تلاش های جاری دولت آمریکا برای جلوگیری از دور زدن تحریم ها از سوی افراد و شرکت های مختلف به نیابت از حکومت ایران است که شامل تلاش های این افراد و شرکت ها برای فروش نفت ایران می باشد. در این بیانیه آمده ایران برای دور زدن تحریم ها، از شرکت های صوری و همچنین برخی نهادهای مالی و تجارتخانه های مایل به همکاری با خود در کشورهای خارجی استفاده می کند.

جان کری: به افزایش فشارها بر ایران پایبندیم


در مطلب دیگری در همین زمینه، وزیر خارجه آمریکا از تعهد این کشور به افزایش فشارها بر ایران سخن گفته است. به نوشته خبرگزاری «ترند»، جان کری اعلام کرده ایالات متحده و جامعه بین المللی، تا زمانی که دولت ایران به طور کامل نسبت به رفع نگرانی های موجود بر سر برنامه هسته ایش اقدام نکند، به اعمال فشار بر این کشور پایبند است. وی گفته: «مجموع 20 کشور و شرکت، از طریق کاهش قابل توجه حجم خرید نفت خود از ایران، با آمریکا همکاری کرده اند. ما فشار چشمگیری را بر ایران وارد کرده ایم و به همکاری خود با شرکایمان برای افزایش فشارها بر ایران به منظور واداشتن این کشور به انجام تعهداتش ادامه خواهیم داد».

جان کری: به افزایش فشارها بر ایران پایبندیم


اما با این وجود، برخی منابع خبری از امیدواری آمریکا و اتحادیه اروپا به دور جدید مذاکرات هسته ای با ایران می گویند. روزنامه «تایمز اسرائیل» در مطلبی که در این زمینه از خبرگزاری آسوشیتدپرس نقل کرده می نویسد در پی ایجاد تغییرات در تیم مذاکره کننده هسته ای ایران، اتحادیه اروپا و آمریکا آماده از سرگیری مذاکرات هسته ای با این کشور هستند. این روزنامه به نقل از کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می نویسد: «ما آماده ایم که به سرعت وارد مذاکرات شویم... ما واقعاً آماده ایم که به سرعت نسبت به حل مسائل اقدام کنیم».

جان کری: به افزایش فشارها بر ایران پایبندیم


در نهایت، روزنامه «آیریش تایمز» نیز از تصمیم ایران و اتحادیه اروپا برای تعیین زمان و مکان مذاکرات هسته ای آتی در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل خبر داده است. این روزنامه می نویسد اتحادیه اروگا و ایران، در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل که این ماه برگزار می شود، درباره از سرگیری مذاکرات هسته ای گفت و گو کرده و احتمالاً تاریخ دور جدید این مذاکرات را نیز تعیین خواهند کرد. آیریش تایمز می نویسد غرب از زمان انتخاب رئیس جمهوری میانه رو در ایران در تلاش است تا هرچه سریعتر نسبت به ازسرگیری مذاکرات هسته ای ایران اقدام کند.

کلید واژه ها: آمریکا تحریم مذاکرات هسته ای اتحادیه اروپا خرید نفت


نظر شما :