بیروت تحت فشار اعراب خلیج فارس برای خروج نیروهای حزب الله

شکست دیپلماتیک در سوریه جبران می‌شود؟

۲۸ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۲۱۵۴۷ اخبار اصلی خاورمیانه
بعضی طرف‌های منطقه‌ای تلاش کردند طرح عراق را برای حل بحران سوریه که در یکی از بندهای آن بر لزوم خروج همه گروه‌های مسلح غیر سوری از اراضی این کشور تاکید کرده بود، عملی کنند اما در این میان عراقی‌ها شرط کردند که این بند نباید شامل نیروهای حزب الله در سوریه شود.
شکست دیپلماتیک در سوریه جبران می‌شود؟

دیپلماسی ایرانی: پس از آن که عربستان و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در پی مصالحه امریکا و روسیه بر سر سوریه درباره تسلیحات شیمیایی این کشور خود را شکست خورده میدان دیدند و به وضوح مشاهده کردند که لابی گری ها و چانه زنی هایشان برای قانع کردن امریکا و متحدان اروپایی اش برای حمله نظامی به سوریه راه به جایی نبرده است، اکنون فشارهای خود را به لبنانی ها برای قانع کردن حزب الله برای خروج نیروهای خود از سوریه را افزایش داده اند.

به گزارش روزنامه لبنانی السفیر، حزب الله لبنان وقتی حساسیت را نزد عربستانی ها و اعراب حوزه خلیج فارس تشدید کرد که عربستانی ها به روشنی دیدند که این حزب در درگیری های القصیر مستقیما شرکت کرد و دستاوردهای بسیاری را به سود ارتش سوریه به دست آورد. اکنون آنها تلاش دارند با تشدید فشارهای خود به حزب الله این حزب را وادار کنند که نیروهای خود را از سوریه بیرون کشیده تا به این ترتیب شکست دیپلماتیک خود را از این ناحیه جبران کنند.  

یک منبع آگاه در این باره گفت: «بعد از نشست اخیر وزرای امور خارجه عرب در قاهره مداخله های بسیاری از سوی مشارکت کنندگان عرب حوزه خلیج فارس صورت گرفت که بیشتر بازگوکننده اختلاف های سیاسی و دیپلماتیک آنها با دیگر کشورهای عربی بود. به گونه ای که برخی از آنها به صراحت می گفتند که حاضرند دوباره دستان خود را در دست بشار اسد بگذارند و روابط خود را با سوریه مجددا برقرار کنند، اما وجود حزب الله در سوریه که موازنه قدرت را به روی زمین تغییر داده تنها مانع آنها در این کار می شود.»

این منبع در ادامه افزود: «بعضی طرف های منطقه ای تلاش کردند طرح عراق را برای حل بحران سوریه که در یکی از بندهای آن بر لزوم خروج همه گروه های مسلح غیر سوری از اراضی این کشور تاکید کرده بود، عملی کنند اما در این میان عراقی ها شرط کردند که این بند نباید شامل نیروهای حزب الله در سوریه شود. عقب نشینی نیروهای خارجی از سوریه شامل ده ها هزار نیروی غیر سوری می شود که هیچ ارتباطی با مردم سوریه ندارند و اکثر آنها مورد حمایت کشورهای بارز عربی حوزه خلیج فارس هستند.»

به گونه ای که برخی از آنها به صراحت می گفتند که حاضرند دوباره دستان خود را در دست بشار اسد بگذارند و روابط خود را با سوریه مجددا برقرار کنند، اما وجود حزب الله در سوریه که موازنه قدرت را به روی زمین تغییر داده تنها مانع آنها در این کار می شود.

به گفته این منابع در این میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تلاش کردند تا مواضعی را علیه حزب الله اتخاذ کنند تا نیروهای این حزب را وادار کنند که نیروهای نظامی خود را از سرزمین سوریه خارج کرده تا به این ترتیب شاید بتوانند معادله را به سود نیروهای نظامی مخالف اسد تغییر دهند. آنها همچنین تلاش کردند که این خواسته خود را به انحای مختلف در مناسبت ها بیان کنند. برای این کار نیز از برگه فشار به هزاران لبنانی ای که در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس کار می کنند، استفاده کرده اند.

عدنان منصور، وزیر امور خارجه لبنان در گفت وگو با السفیر در این باره گفت: «پایتخت های این کشورهای عربی به اطلاع ما رسانده اند که اگر حزب الله تصمیم نگیرد که نیروهای خود را از سوریه خارج کند دم دست ترین کار برای آنها این است که به شهروندان لبنانی که در کشورهایشان کار می کنند فشار بیاورند تا به این ترتیب حزب الله مجبور شود به خواسته آنها عمل کند.»

منصور تاکید کرد، البته وزارت امور خارجه از طریق سفارت خانه ها و کنسولگری های خود تلاش دارد تا این موضوع را با جدیت دنبال کند و همه گزارش ها حاکی از آن است که تا کنون هیچ چیزی که نشان دهد تصمیم هایی علیه شهروندان لبنانی در کشورهای عربی اتخاذ شده باشد، مشاهده نشده است.

وی همچنین گفت که از حقوق همه شهروندان لبنانی در هر جایی که باشند دفاع می کند و اجازه نمی دهد که کشوری به حقوق آنها تعدی کند. کما این که بیروت معتقد است که لبنان خانه دوم اعراب است که میزبانی از آنها به گونه ای بوده که آنها احساس نمی کنند در جایی غیر از خانه شان به سر می برند. برای همین از کشورهای عربی می خواهیم که حقوق شهروندان ما را نیز به همین ترتیب مراعات کنند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: سوريه حزب الله


نظر شما :