رئیس جمهور برزیل دیدار با اوباما را لغو کرد

۲۷ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۶:۴۵ کد : ۱۹۲۱۵۷۴ سرخط اخبار

رئیس جمهور برزیل پس از آنکه افشا شد دامنه جاسوسی های آمریکا از شهروندان دامن مقامات و شرکت های کشورش را هم گرفته سفر به آمریکا و دیدار با اوباما را لغو کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، «دیلما روسف» رئیس جمهور برزیل پس از آنکه افشا شد جاسوسی های دولتی آمریکا از شهروندان دامن مقامات و شرکت های برزیلی را هم گرفته، سفرش به آن کشور و ملاقات با باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا را لغو کرد.

شبکه تلویزیونی گلوبو برزیلین، هفته گذشته گزارش داد که اسناد و اطلاعاتی دریافت کرده است که نشان می دهد واشنگتن از یک شرکت نفتی برزیلی جاسوسی کرده است.

علاوه بر این شبکه گلوبو پیشتر گزارش داده بود آژانس امنیت ملی امریکا، تماس ها و ارتباطات هر دو رئیس جمهور برزیل و مکزیک را رهگیری کرده است.

در اول سپتامبر این کانال تلویزیونی گزارش داد که آژانس امنیت ملی امریکا، از ایمیل ها، تماس های تلفنی، و پیام های متنی دیلما روسف، رئیس جمهوری برزیل و انریکه پنانیه تو، رئیس جمهوری مکزیک را در زمانی که او به قدرت رسیده بود، جاسوسی کرده است.

به دنبال گزارش روزنامه انگلیسی گاردین، روسف هشدار داد که اگر باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا در مورد جاسوسی از برزیل نتوانست به او توضیح قانع کننده ای ارائه دهد، ممکن است سفر برنامه ریزی شده خود به واشنگتن را لغو کند.

کاخ سفید امروز در بیانیه ای اعلام کرده دیلما روسف سفر به آمریکا و دیدار با اوباما را به تعویق انداخته است.

قرار بود خانم روسف روز 23 اکتبر به آمریکا سفر کند اما در بیانیه کاخ سفید آمده او و اوباما توافق کرده اند این دیدار را لغو کنند زیرا نمی خواهند یک موضوع دو جانبه بر این دیدار سایه بیفکند.

در ماه ژوئن، ادوارد اسنودن، افشاگر آمریکایی، دو برنامه جاسوسی فوق محرمانه آمریکا تحت نظارت آژانس امنیت ملی آمریکا و دفتر تحقیقات فدرال را فاش کرد.

این دو برنامه، میلیون ها تماس تلفنی مردم آمریکا و اروپا را استراق سمع می کرد و از اطلاعات اینترنتی مردم در شرکت های اینترنتی بزرگ، نظیر فیس بوک، یاهو، گوگل، اپل و مایکروسافت، جاسوسی می کرد.

کلید واژه ها: اوباما برزیل روسف


نظر شما :