دیدگاه روسیه درباره دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران

۱۳ مهر ۱۳۹۲ | ۱۳:۴۷ کد : ۱۹۲۲۴۲۱ سرخط اخبار

برنامه نخست وزیر رژیم اسرائیل برای گفت و گو با مقامات اروپایی درباره ایران و انتقادهای شدید بین المللی درباره رویکرد وی به موضوع هسته ای ایران، تأثیر تعطیلی دولت آمریکا بر اعمال تحریم های این کشور علیه ایران و دیدگاه روسیه نسبت به دور جدید مذاکرات میان ایران و گروه 1+5، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
 

دیدگاه روسیه درباره دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران


به گزارش «تابناک»، اخبار و تحلیل ها پیرامون مواضع نخست وزیر رژیم اسرائیل علیه ایران، امروز نیز بخش عمده مطالب مربوط به ایران را در مطبوعات جهان تشکیل می دهد.

در این رابطه، روزنامه «شانگهای دیلی» با انتشار مطلبی از برنامه نتانیاهو برای گفت و گو با مقامات اروپایی درباره ایران خبر داده است. به نوشته این روزنامه، نتانیاهو هفته آینده با رهبران کشورهای اروپایی دیدار می کند تا درباره موضوع هسته ای ایران با آن ها گفت و گو کرده و نگرانی های خود درباره کاهش احتمالی تحریم های ایران را به آن ها منتقل نماید. وی در بیانیه ای پس از بازگشت به سرزمین های اشغالی از سفر نیویورک گفته: «ما اکنون در یک نبرد گسترده بین المللی علیه برنامه هسته ای ایران به سر می بریم». وی گفته در دیدار با مقامات اروپایی به آن ها خواهد گفت که در صورت ادامه تحریم ها علیه ایران، «می توان به نتیجه مطلوب رسید».

دیدگاه روسیه درباره دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران


این در حالی است که انتقادهای بین المللی نسبت به رویکرد نتانیاهو درباره ایران، به شدت در حال افزایش است. خبرگزاری «رویترز» با انتشار مطلبی در این زمینه می نویسد نخست وزیر رژیم اسرائیل این هفته اظهار داشت که رئیس جمهور جدید ایران، «گرگی در لباس میش» است؛ اما در واقع، این خود نتانیاهو است که هر روز بیش از گذشته به یک «گرگ تنها» شباهت پیدا می کند که متحدانش وی را تنها گذاشته اند. افزون بر این، رویترز اشاره می کند که حتی با اینکه نتانیاهو امسال آشکارترین تهدید خود را مبنی بر احتمال اقدام نظامی یکجانبه علیه ایران، در سازمان ملل مطرح کرد، اما عده اندکی هستند که باور دارند وی واقعاً به این اقدام دست خواهد زد.

دیدگاه روسیه درباره دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران


این رویکرد نسبت به سیاست های نتانیاهو، در مطبوعات اسرائیلی نیز به چشم می خورد. «جروزالم پست» با انتشار تحلیلی در این زمینه می نویسد احساس اضطرار نتانیاهو نسبت به ایران، نتوانسته غربی های خسته از جنگ را تحت تأثیر قرار دهد. این روزنامه به گفته های یک دیپلمات غربی مرتبط با موضوع هسته ای ایران اشاره کرده و می نویسد با شکل گیری جو تنش زدایی میان ایران و غرب، نتانیاهو عملاً «از خط خارج شده است». از این گذشته، نتانیاهو در حالی اظهارات جدید خود علیه ایران را مطرح می کرد که توجه بین المللی عملاً به جایی دیگر – به ویژه تعطیلی دولت آمریکا – بود و همین امر اسباب نگرانی بیشتر وی را فراهم کرده است.

دیدگاه روسیه درباره دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران


البته همین موضوع، یعنی تعطیلی دولت آمریکا، به طور خاص از جنبه تأثیراتش بر اجرای تحریم های ایران مورد توجه مطبوعات بین المللی قرار گرفته است. «واشنگتن اگزمینر» از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و به نقل از کاخ سفید می نویسد تعطیلی دولت، تحریم های می تواند به تضعیف تحریم های ایران منجر شود. به نوشته این روزنامه، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید اشاره کرده که هم اکنون تنها 11 کارمند در واحد کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا مشغول به کار هستند و این امر، می تواند در عمل سبب از میان رفتن کنترل ها بر اعمال تحریم های این کشور علیه ایران شود.

دیدگاه روسیه درباره دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران


در نهایت، در مطلبی مربوط به گفت و گوهای هسته ای، خبرگزاری «ترند» موضع روسیه نسبت به مذاکرات آتی ایران و 1+5 را مورد توجه قرار داده است. به نوشته این خبرگزاری، «میخائیل باگدانف»، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور خاورمیانه، ملاقات آتی میان ایران و گروه 1+5 را «دلگرم کننده» خوانده است. به گفته این مقام روس، مسکو انتظار نتایج سازنده ای را از مذاکرات 15 و 16 اکتبر دارد. به گفته وی، این مذاکرات با دوره های پیشین متفاوت خواهد بود و همه طرف ها، با رویکرد سازنده تری در آن شرکت خواهند کرد.

کلید واژه ها: نتانیاهو تحریم ایران تعطیلی دولت


نظر شما :