عراقچی: هیچ‌ تعهدی در ژنو ندادیم

۲۹ مهر ۱۳۹۲ | ۱۳:۰۰ کد : ۱۹۲۳۲۲۵ سرخط اخبار

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان با اعضای ۱+۵ در ژنو، گفت: ایران در ژنو هیچ گونه تعهدی نداده است بلکه موضوع مهم این است که آنچه ما روی میز گذاشته ایم، خط قرمز نظام نیست.

به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، سید حسین نقوی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به ارائه گزارشی از جلسه عصر امروز این کمیسیون پرداخت و در سخنانی، اظهار داشت: عراقچی و تخت روانچی از اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای جمهوری اسلامی با اعضای 1+5 در ژنو میهمان جلسه امروز کمیسیون بودند.

وی ادامه داد: در این جلسه که برخی نمایندگان دیگر کمیسیون ها نیز حضور داشتند، بحث مفصلی درباره رعایت طبقه بندی اخبار، گزارشات و مطالبی که در کمیسیون بیان می شود، انجام شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس تأکید کرد: در این جلسه، بر لزوم اطلاع رسانی دقیق درباره مذاکرات و گفت وگوهای ژنو به نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون تأکید شد.

نقوی حسینی در ادامه تصریح کرد: در جلسه امروز آقایان کریمی قدوسی، کوثری، سنایی، جهانگیرزاده، کامران، جوکار، شوهانی و بخشایش از کمیسیون امنیت و قشقاوی از وزارت خارجه در مورد مذاکرات تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان اظهار نظر کردند.

وی افزود: عراقچی در این جلسه گفت که آنچه در ژنو اتفاق افتاد، این بود که برای اولین بار در مذاکرات، مسیر دو طرف مذاکره یکی شد و این جمهوری اسلامی ایران بود که با ارائه پیشنهاد خود، مسیر را تعیین کرد. چهارچوب طرح ما هم این بود که تعریف کردن گام اول کافی نیست، بلکه باید گام به گام تا رسیدن به نتیجه نهایی مشخص شود یعنی ابتدا باید هدف مشترک تعریف و سپس مراحل بعدی تبیین شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در ادامه گفت: عراقچی همچنین در این جلسه تأکید کرد که هدف تعریف شده این است که ما هم غنی سازی و هم بهره برداری حقوق هسته ای خود را حفظ کنیم. طرف مقابل هم اطمینان پیدا کند که بهره برداری ما صلح آمیز است و تحریم ها هم کاملاً برداشته شده باشد، این هدف است و هنر تیم مذاکره کننده این بود که توانست در این دور از مذاکرات، مسیر، هدف و گام های هر مرحله را مورد مذاکره قرار دهد، اما در این موضع که هدف مشترک چه باشد، گام های هر مرحله چه باشد و چگونه به هدف برسیم، اختلاف نظرات شدید بود و نیازمند مذاکرات هستیم و باید گفت وگوهای زیادی انجام شود.

نقوی حسینی، تصریح کرد: عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای در این نشست عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران در ژنو هیچ گونه تعهدی نداده است بلکه موضوع مهم این است که آنچه ما روی میز گذاشته ایم، خط قرمز نظام نیست، ما هرگز در مورد خط قرمزهای نظام مذاکره نمی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در ادامه جلسه امروز، عراقچی گفت که تیم مذاکره کننده تأکید داشت موضع نمایندگان مجلس درباره حقوق مسلم ملت و کشور را می ستاید و خود را متعهد به حفظ آن حقوق می داند؛ آنچه به عنوان جزئیات مذاکرات در فضای رسانه ای مطرح شده، از سایت های صهیونیستی برخاسته به هیچ عنوان صحت ندارد، ما هنوز وارد تعیین محتوای گام ها نشده ایم، پروتکل الحاقی هم مسیر خاص خودش را دارد و آن مسیر هم مجلس شورای اسلامی است. موضع مذاکراتی ما قوی است و در شرایط بدی نیستیم و آنچه به دست آورده ایم، محصول مقاومت ملت بزرگ ایران و نظام جمهوری اسلامی است.

کلید واژه ها: عراقچی تیم مذاکره کننده هسته


نظر شما :