ادعای جدید موسسه علوم و امنیت بین الملل

ایران یک ماه تا هسته ای شدن فاصله دارد

۰۷ آبان ۱۳۹۲ | ۱۶:۲۶ کد : ۱۹۲۳۴۱۵ پرونده هسته ای ترجمه برگزیده
آلبرایت می گوید: اگر ایران به نصب سانتریفوژهای پیشرفته تر ادامه دهد، می تواند با استفاده از تعداد کمتری سانتریفوژ، مواد هسته ای لازم برای ساخت بمب را تولید کند و به این ترتیب 2 هزار تا 3 هزار و 300 سانتریفوژ نسل دومی برای تولید این مواد کفایت می کند.
ایران یک ماه تا هسته ای شدن فاصله دارد

دیپلماسی ایرانی:  در حالی که نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خانه ملت خاطر نشان می کند ایرن دیگر غنی سازی 20 درصدی را انجام نمی دهد ، چرا که سوخت مورد نیاز راکتور تحقیقاتی تامین است، گروهی از کارشناسان هسته ای آمریکا در گزارشی مدعی شده اند که ایران می تواند ظرف مدت یک ماه، مواد مورد نیاز برای ساخت سلاح هسته ای را تولید کند.

به گزارش یو اس ای تودی،در حالی که کاخ سفید در تلاش است، کنگره را برای به تاخیر انداختن زمان رای گیری برای بسته تحریمی جدید ایران مجاب کند، و در آستانه دور بعدی مذاکرات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی و مذاکرات دو هفته آینده با گروه 1+5، در ژنو، این گزارش منتشر شده است. گزارش موسسه علوم و امنیت بین الملل حاکی از آن است که کوتاه شدن زمان هسته ای شده ایران ، معانی خاصی نیز برای هرگونه مذاکره هسته ای با ایران دارد. بر اساس این گزارش، زمان کوتاهی تا هسته ای شدن ایران باقی مانده و این زمان کوتاهتر نیز خواهد شد.

دیوید آلبرایت، رئیس این موسسه و بازرس سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید، این برآورد به این معنی است که ایران باید بیش از نیمی از مجموع 19 هزار سانتریفوژ خود را از کار بیاندازد تا زمان مورد نیاز برای ساخت بمب هسته ای به شش ماه افزایش پیدا کند.

این در حالی است که دولت اوباما می گوید ایران احتمالا یک سال تا تولید اورانیوم غنی شده مورد نیاز برای ساخت بمب، فاصله دارد. البته هنوز  اعضای شورای امنیت ملی و وزارت خارجه آمریکا به گزارش اخیر واکنش نشان نداده اند.

آلبرایت می گوید، باتوجه به گزارش اخیر، مذاکرات باید باتوجه به زمان مورد نیاز برای هسته ای شدن ایران پیش برود.

آلبرایت که در کنگره سخن می گفت، خاطرنشان کرد: مذاکره کنندگان باید به دنبال راهی باشند که زمان هسته ای شدن ایران را افزایش دهند و در عین حال دسترسی بازرسان برای شناسایی هرگونه حرکت مشکوکی را گسترش دهند. گفتنی است گزارش اخیر بر مبنای گزارش های اخیر ایران و سازمان ملل در مورد نصب سانتریفوژها در ایران، تولید سوخت هسته ای و ذخایر سوخت، تدوین شده است.

حجم ذخایر اورانیوم غنی شده با خلوص بالا در ایران در یک بازه زمانی یک ساله، دو برابر شده و تعداد سانتریفوژها نیز از 12 هزار در سال 2012 به 19 هزار دستگاه در حال حاضر رسیده است.

مارک کیرک، سناتور جمهوریخواه که در کمیته بانکداری سنا فعالیت دارد به دنبال افزایش تحریم های ایران است و می گوید این گزارش توسعه هسته ای ایران تحت پوشش مذاکرات را به اثبات می رساند. به گفته کیرک، سنا باید فورا تحریم های جدیدی را علیه ایران اعمال کند تا ایران را از هسته ای شدن بازدارد. این در حالی است که کاخ سفید می گوید ، تصویب تحریم های جدید باید تا پس از مذاکرات ژنو به تعویق بیفتد. این مذاکرات برای اواسط ماه جاری برنامه ریزی شده است.

گفتنی است موسسه علوم و امنیت بین المللی در اکتبر 2012، پیش بینی کرده بود ایران می تواند ظرف مدت 2 تا 4 ماه، اورانیوم غنی شده مورد نیاز برای ساخت یک بمب را تولید کند. گزارش اخیر نیز بر مبنای تازه ترین گزارش ها از ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی تنظیم شده است.

این موسسه در گزارش خود سناریوهای متعددی را بررسی می کند. برای مثال این سناریو مطرح می شود که اگر ایران غنی سازی را در تاسیسات فوردو پیش ببرد، زمان کمتری برای تولید مواد لازم برای هسته ای شدن، لازم است. تاسیسات فوردو در اعماق زمین در نزدیکی قم بنا شده است و تکنولوژی به کار گرفته شده در آن به گونه ای است که می تواند در یک هفته نیز مواد لازم برای یک بمب هسته ای را تولید کند.

آلبرایت می گوید: اگر ایران به نصب سانتریفوژهای پیشرفته تر ادامه دهد، می تواند با استفاده از تعداد کمتری سانتریفوژ، مواد هسته ای لازم برای ساخت بمب را تولید کند و به این ترتیب 2 هزار تا 3 هزار و 300 سانتریفوژ نسل دومی برای تولید این مواد کفایت می کند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

انتشار اولیه: جمعه 3 آبان 1392/ باز انتشار: سه شنبه 7 آبان 1392

کلید واژه ها: برنامه هسته ای ایران


نظر شما :