حمایت آلمان و انگلیس از روند مذاکرات ژنو

۱۸ آبان ۱۳۹۲ | ۲۰:۰۳ کد : ۱۹۲۴۲۳۴ سرخط اخبار
یک منبع نزدیک به هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران گفت: وزیران خارجه آلمان و انگلیس در دیدار با وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران، حمایت خود را از روند مذاکرات ژنو اعلام کردند.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اعزامی ایرنا به ژنو درباره نشست چهارجانبه دکتر ظریف با خانم اشتون و ویلیام هیگ و گیدو وستروله وزیران خارجه انگلیس و آلمان گفت: رایزنی درباره موضوعات جاری در گفت وگو ها مهمترین محور بحث ها بود و آلمان و انگلیس حمایت خود را از روند کلی گفت گوها اعلام کردند.

دکتر «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران در نشست چهار جانبه ای با حضور وزیران خارجه آلمان، انگلیس و اتحادیه اروپا شرکت و با این سه وزیر اروپایی رو در رو مذاکره کرد.

نشست چهارجانبه وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و آلمان، انگلیس و اتحادیه اروپا در ژنو در حالی برگزار می شود که شب گذشته ظریف دو دور با همتای آمریکایی خود و خانم کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مذاکره کرد.

دیدار چهارجانبه بین دکتر «محمدجواد ظریف»، «گیدو وستروله»، «ویلیام هیگ» و «کاترین اشتون» وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و آلمان، انگلیس و اتحادیه اروپا در محل هتل اینترکنتیننتال ژنو برگزار شد.

دکتر ظریف پیش از این دیدار، در نشستی سه جانبه با حضور «لوران فابیوس» وزیر امور خارجه فرانسه و اشتون شرکت کرد.

مذاکرات فشرده، حساس و جدی ایران و گروه 1+5 از روز پنجشنبه 16 آبان در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو آغاز شده است و دو طرف در حال مذاکره بر سر متنی مشترک در چارچوب طرح پیشنهادی جدید جمهوری اسلامی ایران هستند که در مذاکرات مهرماه به طرف مقابل ارائه شد.

هنوز از محتوای مذاکرات چند جانبه مختلفی که بین ایران و اعضای گروه 1+5 در حال انجام است، بطور رسمی خبری از سوی مذاکره کنندگان دو طرف منتشر نشده است و آنها هر گونه اظهار نظری در این باره را موکول به دست یافتن به توافق و یا نهایی کردن مذاکرات خود کرده اند.

آنچه در رسانه های خارجی درباره فعالیت های هسته ای صلح آمیز ایران مطرح است، بیشتر بر اساس سوابق و دیدگاههای طرف مقابل در دوره های پیشین مذاکرات است چرا که طرفین گرچه به صراحت اعلام کرده اند که درباره موضوعاتی چون غنی سازی اورانیوم و تحریم ها در حال مذاکره اند اما هیچ یک، محتوا و جزئیات این بحث ها را بطور رسمی اعلام نکرده اند.

کلید واژه ها: آلمان انگلیس اتحادیه اروپا


نظر شما :