اسرائیل علیه هرگونه توافق ۱+۵ با ایران لابی می‌کند

۱۹ آبان ۱۳۹۲ | ۱۹:۱۵ کد : ۱۹۲۴۳۱۵ سرخط اخبار

«جروزالم پست» در گزارشی با اشاره به اینکه نهایی نشدن توافق بین ایران و ۱+۵ به نفع اسرائیل بوده است، نوشت که تل آویو تمام تلاش خود را به کار می گیرد تا علیه هرگونه توافقی که قابلیت غنی سازی ایران را به رسمیت می شناسد، لابی کند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست»، یکی از مقامات ارشد اسرائیل شب گذشته اعلام کرد که تل آویو بی رحمانه علیه هرگونه توافق 1+5 با ایران که حقوق غنی سازی اورانیوم این کشور را حفظ کند و به پیشرفت یک مسیر پلوتونیوم در راستای تسلیحات هسته ای پایان ندهد، لابی می کند و کمپین راه می اندازد.

اظهارات این مقام اسرائیلی در حالی مطرح شده است که قدرت های بزرگ و ایران در نشست سه روزه خود در ژنو گرچه پیشرفت هایی را حاصل آوردند اما نتوانستند یک توافق را نهایی کنند و به اسرائیل زمان داد تا با شور و شوق قبل از دور بعدی گفت وگوهای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) که قرار است 20 نوامبر (29 آبانماه) در ژنو برگزار شود، علیه هرگونه توافقی لابی کنند.

این مقام صهیونیست ادامه داد: برخی افراد مهم درون گروه 1+5، چشم انداز ما را دارند و درباره مسیری که این مسئله می رود نگران هستند.

گفت وگو بین ایران و 1+5 اواخر شب گذشته با کارشکنی های «لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه بدون آنکه نتیجه چشمگیری به دست آورد، به پایان رسید و ادامه آن به 29 آبان موکول شد.

مقامات صهیونیستی ماه ها است که می گویند که فرانسه سخت ترین موضع را علیه برنامه هسته ای ایران در گروه 1+5 و حتی بیشتر از آمریکایی ها اتخاذ می کند و فابیوس اعلام کرد که نمی تواند با قطعیت بگوید که به نتیجه می رسیم.

وی ادامه داد که نگرانی های امنیتی اسرائیل و برخی همسایگان عربی ایران باید در نظر گرفته شود. «اووال استینیتس» وزیر اطلاعات اسرائیل احتمالاً این اظهارات فرانسه را در ذهن خود داشت وقتی که روز شنبه گفت که شرکای دیگری وجود دارند که نگرانی های اسرائیل را درباره شکل گیری توافق با ایران به اشتراک می گذارند.

در حالیکه مخالفت فرانسه با توافق پیشنهادی ایران و 1+5 در راستای عقاید تل آویو در این باره بود، اما سه روز اخیر در واقع شکاف بین اسرائیل و آمریکا را در رویارویی با ایران نشان داد به طوریکه «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل به «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در حین یک نشست فشرده روز جمعه هفته گذشته گفت که برای توافق با ایران عجله نکن و در آن تجدیدنظر کن.

به دنبال انتقادهای نتانیاهو از هرگونه توافق با ایران و از برنامه هسته ای ایران، «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا روز جمعه بعدازظهر با وی تماس گرفت تا درباره گفت وگوها و مذاکرات با ایران با وی گفت وگو کند و کاخ سفید انتقادات نتانیاهو را نابهنگام خوانده بود.

این مقام اسرائیلی ادامه داد که تل آویو کاملاً پیشنهاد ژنو که غنی سازی اورانیوم ایران را به طور کامل متوقف نمی کند نمی پذیرد.

وی ادامه داد که اسرائیل از یک راه حل دیپلماتیکی حمایت می کند که به برنامه هسته ای ایران پایان دهد به این مفهوم که ایران سانتریفیوژهایش را از بین ببرد و اورانیوم غنی شده خود را از کشور خارج کند و تمامی فعالیت ها در رأکتور آب سنگین اراک را متوقف کند.

بر اساس این گزارش، انتقاد شدید اسرائیل از توافق با ایران، شرایط را برای اوباما سخت تر می کند تا بتواند نمایندگان کنگره را که در خصوص موضوع ایران چندان با وی هم راستا نیستند راضی کند.

نمایندگان کنگره تهدید کرده اند که تحریم های جدیدی علیه ایران حتی در زمانیکه گفت وگوها با تهران در حال انجام است، تصویب کنند و این در حالی است که کاخ سفید خواستار به تعویق افتادن تحریم ها علیه ایران شده است.

«اریک کانتور» رهبر اکثریت جمهوری خواهان مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد که هرگونه توافق در ژنو با ایران که نتواند برنامه هسته ای ایران را به طور کامل متوقف کند دجار نقص است.

قدرت های بزرگ به دنبال یک توافق مقدماتی هستند که برنامه هسته ای ایران را محدود کند و شفا ف سازی بیشتری برای بازرسان سازمان ملل درباره صلح آمیز بودن آن ایجاد کند و تهران نیز از کاهش محدود تحریم ها بهره مند خواهد شد.

با اینحال، مقامات صهیونیستی اعلام کردند که هرگونه کاهش تحریم ها بدون از بین رفتن قابلیت تسلیحات هسته ای ایران همچون وجود یک سوراخ کوچک در یک لاستیک می باشد.

این گزارش درپایان اینگونه نتیجه گرفت که کشورهایی در اروپا، اروپای شرقی و آسیا وجود دارند که برای تجارت با ایران بسیار مشتاق هستند و منتظر یک نشانه از کاهش تحریم ها علیه ایران هستند تا به بازار ایران بازگردند.

کلید واژه ها: برنامه هسته ای ایران تحریم فرانسه تل آویو


نظر شما :