تلاویو ناامید از مذاکرات ژنو

این بار احتمالا توافق می‌شود

۳۰ آبان ۱۳۹۲ | ۱۰:۳۰ کد : ۱۹۲۴۸۳۵ اخبار اصلی پرونده هسته ای گام به گام تا توافق جامع
ارزیابی اسرائیلی‌ها حاکی از آن است که این بار توافق حاصل خواهد شد و هیچ چالش پیش‌بینی شده‌ای در برابر آن وجود ندارد. در این میان برخی منابع می‌گویند که توافق میان ایران و 1+5 این بار زودتر از انتظارها حاصل خواهد شد.
این بار احتمالا توافق می‌شود

دیپلماسی ایرانی: به رغم این که گفته می شود تلاویو از همه ابزارها، از جمله نفوذ لابی اسرائیل در واشنگتن، برای به چالش کشاندن مذاکرات ژنو 3 میان ایران با 1+5 استفاده می کند، اما منابع سیاسی عالی رتبه نزدیک به دولت اسرائیل به روزنامه عبری یدیعوت احرونوت گفته اند، انتظار می رود نتایج ملموسی از مذاکرات ژنو که از روز چهارشنبه آغاز شده است، مشاهده شود.  

به گزارش روزنامه الاخبار، یدیعوت احرونوت همچنین می نویسد که اسرائیل تا به این لحظه از ایجاد مانع برای توافق میان غرب و ایران ناکام مانده به ویژه که ارزیابی اسرائیلی ها حاکی از آن است که این بار توافق حاصل خواهد شد و هیچ چالش پیش بینی شده ای در برابر آن وجود ندارد. در این میان برخی منابع می گویند که توافق میان ایران و 1+5 این بار زودتر از انتظارها حاصل خواهد شد.

منابع اسرائیلی همچنین می گویند که تلاویو در تاثیرگذاری جوهری بر مضمون توافق نامه احتمالی میان ایران و 1+5 ناکام مانده است و می گویند: «ما نباید خودمان را فریب بدهیم، توافق نامه فعلی اگر چه با توافق نامه پیشنهادی قبلی تفاوت دارد اما معتقدیم که در آستانه رسیدن به توافق نتوانسته ایم به آن چه می خواستیم برسیم با وجود این که توانسته ایم انظار جهانی را به بندهای مهمی که مد نظرمان است، معطوف کنیم.»

در این میان منابع سیاسی اسرائیلی می گویند که نباید در نقش فرانسه مبالغه کرد، پاریس ابدا هیچ تلاشی برای قانع ساختن دیگر کشورها برای کاهش از حجم اعطای تسهیلات به ایران در چارچوب رسیدن به توافق احتمالی مبذول نمی دارد.

این در حالی است که رئیس جمهوری فرانسه اخیرا در تلاویو بوده و ضمن حمایت از مواضع سرسختانه کشورش در برابر برنامه هسته ای ایران به نوعی از مواضع اسرائیل در این زمینه نیز حمایت کرده است. فرانسوا اولاند به محض ورود به تلاویو در فرودگاه بن گوریون چهار شرط را برای رسیدن به توافق هسته ای با ایران اعلام کرد.  

با این وجود، منابع آگاه می گویند که مواضع فرانسه در خلال مذاکرات اخیر با ایران تا اندازه ای باعث نرمش در ایران شده به ویژه در مورد فعالیت های رآکتور آب سنگین اراک که گفته می شود ایران پذیرفته است که بعد از پایان عملیات ساختش فعالیت آن را آغاز نکند. از همین رو این اعتقاد در تلاویو وجود دارد که تهران در جریان مذاکرات ژنو که از روز چهارشنبه آغاز خواهد شد با توقف عملیات ساخت رآکتور اراک موافقت خواهد کرد.

در همین رابطه لغو سفر جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا به تلاویو نیز بسیار مورد توجه رسانه های اسرائیلی قرار گرفته است. در حالی که بنیامین نتانیاهو در جلسه کابینه خود در روز یکشنبه گذشته تاکید کرده بود که کری روز جمعه به اسرائیل خواهد آمد، اما وزیر امور خارجه امریکا رسما اعلام کرده است که این سفر را انجام نخواهد داد. این مساله به اعتقاد اسرائیلی ها حکایت از پررنگ شدن اختلاف ها میان واشنگتن با تلاویو بر سر برنامه هسته ای ایران و به ویژه با شخص جان کری، وزیر امور خارجه و باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا دارد.

منابع دیپلماتیک می گویند که تلاش های کری برای نزدیک کردن مواضع اسرائیل و امریکا بر سر برنامه هسته ای ایران که به دور از چشم رسانه ها انجام شده تا به این لحظه شکست خورده است.

منابع دیپلماتیک می گویند که تلاش های کری برای نزدیک کردن مواضع اسرائیل و امریکا بر سر برنامه هسته ای ایران که به دور از چشم رسانه ها انجام شده تا به این لحظه شکست خورده است. کری خود در این باره گفته است که "با همه احترامی که به نتانیاهو می گذارم اما توافق با ایران از خطر برای امنیت اسرائیل کم می کند. نتانیاهو اشتباه می کند، البته او کاملا حق دارد که با ابراز مخالفاتش با توافق احتمالی با ایران هر گونه برداشتی داشته باشد." کری گفته است که سفرش به تلاویو را بعد از عید شکرگزاری در پایان ماه جاری میلادی انجام خواهد داد.

تخریب روابط جان کری با اسرائیلی ها با انتقاد برخی از سیاستمداران امریکایی مواجه شده است. بسیاری از افراد نزدیک به تلاویو می گویند که کری دشمن ما نیست و ما نباید واشنگتن را از خود برنجانیم.

طرف امریکایی می گوید که عدم رسیدن توافق با ایران به معنای دادن فرصت به این کشور به ادامه برنامه هسته ای اش بدون وجود هر گونه محدودیتی است، آن هم در زمانی که احتمال استفاده از گزینه نظامی بیش از هر زمانی دور شده است. در حالی که طرف اسرائیلی بر شکست مذاکرات با هدف افزایش تحریم ها شرط بسته و انتظار دارد که با ادامه توسعه فعالیت های هسته ای ایران امریکا در تنگنا قرار بگیرد و راهی جز انتخاب یکی از این دو راه نداشته باشد؛ استفاده از گزینه نظامی یا به چالش کشاندن صداقت باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا. تلاویو امیدوار است کار به جایی برسد که گزینه اول انتخاب شود.

در این میان اسرائیل به فکر حساب کردن به روی روسیه نیز افتاده است. یدیعوت احرونوت می نویسد، نتانیاهو بعد از آن که می بیند که دیگر هیچ راهی مقابلش نیست و همه درها به رویش بسته اند، به فکر دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه افتاده است. اگر چه از قبل خوب می داند که رایزنی هایش در مسکو راه به جایی نخواهند برد و روس ها اصولا با فکر و اندیشه وی مشکل دارند. وی روز چهارشنبه عازم روسیه شده و قرار است در جمع یهودیان مقیم روسیه نیز سخنرانی کند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: تلاویو روسیه نتانیاهو مذاكرات ژنو 3 مذاكرات ايران با 1+5


نظر شما :