علی رغم ناخرسندی تلاویو

اختلافی بر سر غنی‌سازی ایران نیست

۰۳ آذر ۱۳۹۲ | ۱۲:۰۶ کد : ۱۹۲۵۰۱۰ اخبار اصلی خاورمیانه
تفسیر مذاکرات کاملا روشن است، ایران می‌خواهد به جهان بگوید که از دید خودش کوتاه آمده و تازه بیش از آن چه باید کوتاه بیاید کوتاه آمده است.
اختلافی بر سر غنی‌سازی ایران نیست

دیپلماسی ایرانی: برای بار سوم ظرف یک ماه و نیم گذشته ایران با 5 قدرت بزرگ جهانی به علاوه آلمان در ژنو مذاکرات هسته ای را از سر گرفته اند. این بار همه متفق القول می گویند: «تا کنون سابقه نداشته است که تا این اندازه به هم نزدیک شده باشیم تا آن جا که بخواهیم به یک توافق برسیم.» ایران، روسیه، ایالات متحده و اتحادیه اروپا مخفی نمی کنند که تمایل دارند در حالی به کشورهایشان برگردند که به یک توافق مرحله ای شش ماهه رسیده باشند و آن را دستاوردی بزرگ برای دیپلماسی خود می دانند. مگر این که این بار نیز مثل بار گذشته در دو هفته پیش هیئت فرانسوی جشن توافق را برای همه نابود کند.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، یک منبع اروپایی که در مذاکرات شرکت کرده است به اسرائیل الیوم گفت: «به طور کلی می توان مذاکرات را ظرف 10 دقیقه جمع کرد. ایرانی ها دقیقا می دانند که از آنها چه می خواهیم. ایرانی ها با این وجود در دور پیش به تهران بازگشتند تا بتوانند مشورت کنند. اکنون هم که در ژنو هستند تلاش دارند تا از این روزها نهایت استفاده را ببرند.»

تفسیر مذاکرات کاملا روشن است، ایران می خواهد به جهان بگوید که از دید خودش کوتاه آمده و تازه بیش از آن چه باید کوتاه بیاید کوتاه آمده است. تهران می خواهد به توافق برسد و همچنین می خواهد در تمامی جبهه ها به پیروزی برسد: تحریم ها رفع شوند و جامعه جهانی آن را کشوری قلمداد کند که معتدل است و برای خود صاحب قدرت است. در حالی که این توافق برای اسرائیلی ها به این معنا است که قرار است ایران همه اینها را به علاوه "بمب هسته ای" در آینده با هم داشته باشد!  

فرانسوی ها در مذاکرات ژنو بر سر مسائلی اصرار کردند که بعدا به مواضع دیگر کشورهای بزرگ نیز تبدیل شد: ایران باید ذخایر اورانیوم 20 درصد غنی شده خود که در حدود 185 کیلو گرم است را به نوعی از بین ببرد، کار ساخت تاسیسات آب سنگین در اراک را که در آن پلوتونیوم تولید می شود، متوقف کند. این تاسیسات به ایران امکان رسیدن به امکاناتی نظیر کره شمالی و پاکستان را می دهد، و تاسیسات هسته ای خود را کاملا تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی در آورد. در مقابل از تحریم های مالی علیه ایران کاسته می شود و بعد از شش ماه همه تحریم ها به روی میز مذاکره قرار می گیرند تا به روی توافق نهایی بحث شود. هم زمان در ژنو هیچ قدرتی بر سر این نکته اختلاف ندارد که ایران می تواند غنی سازی اورانیوم در سطح پایین داشته باشد و این دقیقا چیزی است که اسرائیل با آن مخالف است.

هیئت فرانسوی در آخر می خواهد که ایران ثابت کند که پروژه هسته ای اش برای اهداف نظامی استفاده نخواهد شد. در عین حال پاریس می خواهد توافقی حاصل شود که به موجب آن اسرائیل دیگر به فکر گزینه نظامی به عنوان یک ابزار جدی فکر نخواهد کرد. با همه این احوال باز هم بعید نیست که این بار هم پاریس در امضای توافق نامه مانع تراشی کند برای این که از واشنگتن به دلیل این که آن را تنها در معرکه برخورد با اسد رها کرده، خشمگین است.  

 

هیئت فرانسوی در آخر می خواهد که ایران ثابت کند که پروژه هسته ای اش برای اهداف نظامی استفاده نخواهد شد. در عین حال پاریس می خواهد توافقی حاصل شود که به موجب آن اسرائیل دیگر به فکر گزینه نظامی به عنوان یک ابزار جدی فکر نخواهد کرد.

 

یک روز قبل از آغاز مذاکرات دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران گفت وگو کرد و دو طرف بر بهبود روابط میان دو کشور تاکید کردند. هم زمان رسانه های ایران فرانسه را به دلیل مواضع جانبدارانه از رژیم صهیونیستی به باد انتقاد گرفتند و آن را در خدمت اسرائیل توصیف کردند. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز در آستانه مذاکرات فیلمی را از خود در یوتیوب منتشر کرد که در آن به جامعه جهانی می گفت که از فرصت حل بحران هسته ای ایران استفاده کنند. ظریف با اعتماد به نفس کامل و در کمال آرامش دلایل قانونی بودن برنامه هسته ای ایران توضیح داد. او گفت: «برای ایرانی ها انرژی هسته ای تنها راهی برای پیوستن به جمع تیم هسته ای جهان نیست. انرژی هسته ای در نظر ما افقی است برای آینده فرزندانمان. یا همه با هم پیروز می شویم یا همه با هم شکست می خوریم.»

قبل از رسیدن ظریف به ایتالیا، وی اسرائیل را متهم به تلاش برای تخریب روند مذاکرات کرد و گفت: «ما برای هر اشتباهی ابزار لازم برای برخورد با آن را داریم، هر گامی که بر می دارند می تواند آثار تنش آفرینی به دنبال داشته باشد.»

به موازات آن جمعی از یهودی های ایران در برابر دفتر سازمان ملل در تهران در تایید هیئت مذاکره کننده هسته ای ایرانی راهپیمایی کردند. سیامک مورا تصدیق، نماینده جامعه یهودیان در مجلس ایران گفت: «ما این جا هستیم تا به کسانی که به وقاحت همه چیز را زیر پا گذاشته اند و در همه جنگ را ترویج می کنند، مثل نتانیاهو، بگوییم که حق ندارند در امور داخلی ایران دخالت کنند.»

جمعی از دانشجویان نیز به دور تاسیسات هسته ای فوردو در قم تجمع کرده و تایید برنامه هسته ای ایران برای اهداف صلح آمیز زنجیره انسانی تشکیل دادند.

یک روز قبل از آغاز مذاکرات مقام های کاخ سفید تلاش کردند تا نمایندگان کنگره را قانع کنند که تحریم های جدید علیه ایران اعمال نکنند و به مذاکرات فرصت دهند تا به نتیجه برسند. رئیس جمهور اوباما با سناتورهای بزرگ هر دو حزب در کمیسیون سیاست خارجی، امنیت و دارایی دیدار کرد و تلاش کرد آنها را از اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران منصرف کند. اینها همه برای این است که قرار است به آمدن ایران به جمع کشورهای هسته ای جهان خوشامد گفته شود.

تحریریه دیپلماسی ایرانی /11

کلید واژه ها: تحریم


نظر شما :