هشدار امریکا به افغانستان درباره پیمان امنیتی

۱۳ آذر ۱۳۹۲ | ۱۷:۴۶ کد : ۱۹۲۵۵۶۶ سرخط اخبار

یک مقام ارشد آمریکایی هشدار داد که با به تاخیر افتادن امضای پیمان امنیتی کابل-واشنگتن از طرف حامد کرزای، حمایت ها و کمک های مالی بین المللی به این کشور کم رنگ خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، یک مقام ارشد آمریکایی هشدار داد که با به تاخیر افتادن امضای پیمان امنیتی کابل-واشنگتن از طرف حامد کرزای، حمایت بین المللی به این کشور کم رنگ خواهد شد.

در همین راستا، «جیمز دابینز» فرستاده ویژه آمریکا به افغانستان امروز چهارشنبه برای دیدار با مقامات افغان وارد کابل شد.

رویترز نوشت: به دنبال امتناع رئیس جمهور افغانستان از امضای پیمان امنیتی که کمیت و کیفیت حضور نیروهای نظامی خارجی بعد از سال 2014 در افغانستان را تعیین می کند، مقامات آمریکا و ناتو دچار سرخوردگی و بلاتکلیفی شده اند.

مجلس بزرگان و ریش سفیدان افغانستان موسوم به «لویه جرگه» هفته گذشته با اکثریت آراء از حامد کرزای خواست پیمان امنیتی کابل-واشنگتن را تا پایان سال میلادی امضا کند اما حامد کرزای آن را به 6 ماه بعد و بعد از انتخابات ریاست جمهوری این کشور در ماه آوریل موکول کرده است. اقدامی که خشم مقامات آمریکایی و ناتو را موجب شده است.

یک مقام آمریکایی به رویترز گفته، طولانی شدن این روند باعث کاهش حمایتهای بین المللی از افغانستان می شود.

یکی از محورهای اصلی سفر دابینز به افغانستان بحث درباره امضای این توافقنامه خواهد بود.

آمریکا و متحدانش سالانه کمک های مالی به نیروهای نظامی و امنیتی افغانستان ارائه می کنند و تلاش می کنند از آن به عنوان ابزاری برای اعمال فشار به دولت افغانستان برای امضای پیمان امنیتی استفاده کنند.

کلید واژه ها: افغانستان پیمان امنیتی کرزای حامد کرزای


نظر شما :