اختلافات کابل - واشنگتن عیان شد

۲۱ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۴:۳۳ کد : ۱۹۱۳۸۶۳ سرخط اخبار

 نخستین سفر چاک هاگل به عنوان وزیر دفاع آمریکا به افغانستان تحت الشعاع سخنرانی بحث برانگیز حامد کرزای و لغو کنفرانس خبری آنها به دلیل نگرانی های امنیتی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، قرار بود حضور چاک هاگل، وزیر دفاع آمریکا و حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان در مقابل دوربین ها یکی از بخش های اصلی سفر وزیر دفاع آمریکا به افغانستان باشد.

این در حالی است که تمرکز روابط نه چندان محکم آمریکا و افغانستان بر خروج سربازان خارجی به رهبری ناتو تا پایان سل 2014 قرار گرفته است اما با وجود این، کنفرانس خبری چاک هاگل و حامد کرزای چند ساعت پیش از آنکه در کاخ ریاست جمهوری افغانستان در شهر کابل برگزار شود به دلیل آنچه که مقام های آمریکایی نگرانی امنیتی خواندند، لغو شد.

همچنین دو بمبگذاری مرگبار طی روز شنبه و تاخیر واگذاری کنترل زندان پروان در مجاورت پایگاه هوایی بگرام به افغان ها طی سفر چاک هاگل اتفاق افتاد.

حامد کرزای طی یک سخنرانی تحریک آمیز اظهار داشت که آمریکا روزانه با طالبان مذاکره می کند و حملات انتحاری شبه نظامیان نیروهای نظامی بین المللی را قادر ساخته تا حضور خود را در افغانستان توجیه کنند.

حامد کرزای در سخنرانی تلویزیونی خود با اشاره به دو انفجار انتحاری که طی آن 19 تن در افغانستان کشته شدند، گفت: بمب هایی که در کابل و خوست منفجر شدند نمایش قدرت نبودند بلکه این بمب ها به آمریکا خدمت کردند.

وی افزود: این شعار آمریکایی ها برای سال 2014 است به گونه ای که ما را می ترساند از اینکه اگر آمریکا حضور نداشته باشد مردم ما نابود خواهند شد.

این در حالی است که چاگ هاگل تلاش کرد تا تنش ها با حامد کرزای را کم اهمیت جلوه داده و در عین حال پس از نشست خود با کرزای تصریح کرد که از تجدید یک دوستی قدیمی با وی خرسند است.

هاگل خاطرنشان ساخت: وی (حامد کرزای) شیوه های خود را دارد. چالش های جدید و مسائل جدیدی در پیش رو خواهد بود و این نباید جای شگفتی باشد اما من فکر نمی کنم که هیچ کدام از این چالش ها را نتوانیم برطرف کنیم.

وی افزود: من به رئیس جمهوری افغانستان گفتم که این درست نیست که آمریکا به طور یک جانبه با طالبان همکاری می کند. حقیقت این است که هر گونه دورنمای صلح و راه حل های سیاسی باید تحت رهبری افغان ها باشد.

همچنین ژنرال ژوزف دانفورد، فرمانده نیروهای ناتو در افغانستان پیشتر از سخنرانی آتشین حامد کرزای به شدت انتقاد کرد و مجبور شد همکاری آمریکا را با طالبان رد کند.

وی خاطرنشان ساخت: من نمی دانم که چرا حامد کرزای این گونه عمل کرده است من حدس می زنم که شاید دیدگاه وی این است که انتشار علنی این اختلافات ثمر بخش است اما من می گذارم اگر که این واقعا مفید است دیگران درباره آن قضاوت کنند.

همچنین حامد کرزای روز یکشنبه با صدور دستوری برای ممنوعیت حضور نیروهای بین المللی در دانشگاه های افغانستان پس از گزارش ها در خصوص آزار و اذیت دانشجویان یک نقطه اختلاف دیگر را علنی کرد.

از سوی دیگر، قرار بود روز شنبه کنترل شبه نظامیان زندانی در زندان پایگاه هوایی بگرام به افغان ها واگذار شود اما این اتفاق به دلیل اختلافات در آخرین دقایق رخ نداد.

کلید واژه ها: کرزای افغانستان آمریکا حامد کرزای حامد هاگل چاک چاک هاگل


نظر شما :