نماینده مجلس: به بازرسان آژانس مشکوکیم

۱۹ آذر ۱۳۹۲ | ۱۳:۵۲ کد : ۱۹۲۵۸۰۵ سرخط اخبار

این هفته سیاست خارجی ایران با دو رویداد مهم همراه بود. یکی، حضور بازرسان آژانس در تاسیسات آب سنگین اراک که سرآغاز دور جدید همکاری ایران و آژانس است. دیگر هم روز سه شنبه که قرار است سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به تهران بیاید. 

روزنامه آرمان در ادامه نوشت: هر چند سفر سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه به ایران یک سفر کاری محسوب می شود اما باید دانست که روسیه یکی از اعضای 1+5 است؛ پس بنابر تحلیل بسیاری از کارشناسان در دیدار وی از تهران بی تردید مساله هسته ای ایران و توافق ژنو مورد بحث قرار می گیرد. باید ادعا کرد که روسیه از کشورهای تاثیرگذار در گروه 1+5 و شورای امنیت است؛ پس بی شک گفت وگو با این کشور می تواند به حل پرونده هسته ای ایران کمک کند. در کنار مساله هسته ای با توجه به همسایگی ایران و روسیه یکی از دغدغه های اصلی دو کشور گسترش روابط تجاری و اقتصادی است. روسیه اکنون به دنبال برقرار کردن یک راه تجاری مطمئن با ایران است اما مساله مهم تر، توافق ایران با روسیه برای ساخت نیروگاه دوم در بوشهر است که شاید مهم ترین دستاورد سفر لاوروف به تهران باشد.

به همین دلیل حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاسیت خارجی مجلس گفت وگویی را با آرمان انجام داد که مشروح این گفت وگو در ادامه آمده است:

روند بازرسی آژانس از تاسیسات هسته ای ایران را تا به امروز چگونه ارزیابی می کنید؟

بازرسی آژانس از تاسیسات هسته ای ایران روال کاری این نهاد است. جمهوری اسلامی ایران یک کشور صاحب فناوری هسته ای است و درچهارچوب قوانین آژانس انرژی هسته ای پاسخگوی تمام سوالات تاکنون بوده است. بی شک اکنون هم مانند گذشته در جهت عمل به معاهدات حرکت می کند. بازرسی ها قبلا بوده است و اکنون هم ادامه خواهد داشت. یکی از موارد اختلافی ایران و آژانس و همچنین 1+5 آب سنگین اراک بود. آنها همیشه نسبت به فعالیت های این مرکز اعتراض داشتند. بعد از توافق ژنو در فصل دوم توافقنامه قرار بر این شد که جمهوری اسلامی ایران نسبت به شفاف سازی برنامه هسته ای اقدام کند. آب سنگین اراک یکی از موارد توافق اعزام بازرسان آژانس به آب سنگین اراک در راستای توافق صورت گرفته است. منتها ایران نگرانی هایی را در بازرسی ها دیده است که در توافقات نیامده است و باید به عنوان یک بند در بخش شفاف سازی می آمد و آن این است که اولا در بین بازرس ها جاسوس اعزام می شود، به نظر من این مورد برازنده آژانس نیست. دوم اینکه مطالب سری مربوط به اشخاص، دانشمندان و متخصصین ما متاسفانه سر از سازمان سیا و موساد درمی آورد و این برای کشور ما واقعا خسارتبار است. بی شک آژانس باید در برابر درز اطلاعات پاسخگو باشد. ما باید در توافق ژنو حداقل به این نکته اشاره می کردیم اطلاعاتی که در اختیار آژانس قرار داده می شود صرفا برای شفاف سازی و آگاه سازی آژانس است. بنابراین می توان گفت نگرانی ما هنوز بر جای خودش باقی است.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روز سه شنبه به تهران خواهد آمد؛ دلیل سفر لاوروف به تهران چیست؟ چه مباحثی بین مقامات مسکو و تهران مطرح می شود؟

روسیه کشور بزرگ و همسایه جمهوری اسلامی ایران است و مراودات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی گسترده ای با جمهوری اسلامی دارد. در بحران های منطقه ای معمولا ایران و روسیه مواضع مشترکی داشتند. در بحران سوریه ایران و روسیه همکاری مثبت و خوبی داشتند. در پرونده هسته ای ایران هم روسیه نقش موثری را ایفا کرد. بنابراین نباید روابط ایران و روسیه را در مساله هسته ای خلاصه کرد. بنابراین، این مسائل قابل گفت وگو است به ویژه آنکه روس ها یک نیروگاه اتمی ساخته و تحویل دادند. قرار است که ما ده نیروگاه دیگر هم بسازیم. روس ها امیدوارند که بتوانند با ایران همکاری کنند.

ظاهرا روس ها برای عقد قرارداد نیروگاه دوم به تهران می آیند؟

بله؛ نیروگاه دوم در استان بوشهر خواهد بود. مطالعاتش انجام شده و اکنون در مرحله قرار داد هستیم. روس ها امیدوارند که نیروگاه دوم را بسازند. بنابراین قطعا در مورد پرونده هسته ای ایران گفت وگو خواهد شد.

چرا فقط از کشور روسیه برای ساخت نیروگاه استفاده می کنیم؟ ایران نمی خواهد از امکانات اروپا و دیگر کشورها استفاده کند؟

بله هر کشوری که بخواهد به ایران در زمینه هسته ای کمک کند، ما از آن استقبال خواهیم کرد. روسیه اکنون به دنبال برقرار کردن یک راه تجاری مطمئن با ایران است. اما مساله مهم تر توافق ایران با روسیه برای ساخت نیروگاه دوم در بوشهر است که شاید مهم ترین دستاورد سفر لاوروف به تهران را در پی داشته باشد. باید دانست که در کنار هر سفر سیاسی و دیپلماتیک، یک سری قراردادهای اقتصادی و تجاری رخ می دهد که دو طرف از مدت ها قبل بر سرانجام این قراردادها مذاکرات خود را شروع کرده اند.

کلید واژه ها: روسیه لاوروف ایران و روسیه آب سنگین اراک


نظر شما :