شریعتمداری: «کری» که کر نیست !

۲۷ آذر ۱۳۹۲ | ۱۳:۲۹ کد : ۱۹۲۶۲۰۷ سرخط اخبار

حسین شریعتمداری در یادداشت امروز خود در کیهان نوشت: دیروز سرکار خانم افخم، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به یکی از خبرنگاران که درباره محتوای مذاکره تلفنی اخیر آقای ظریف و جان کری سؤال کرده بود، گفت: «جزئیات مذاکرات ظریف و کری قابل انتشار نیست»!

سخنگوی وزارت خارجه همانگونه که از عنوان مسئولیت ایشان برمی آید، دیدگاه و سیاست وزارت متبوع خود را بیان کرده است، از این روی در این وجیزه روی سخن با وزارت محترم امور خارجه است که چرا و با کدام توضیح و توجیه منطقی، متن مذاکرات تلفنی میان ظریف و کری را غیرقابل انتشار و محرمانه می داند؟ زیرا مفهوم محرمانه بودن مکالمه تلفنی یاد شده آن است که این مذاکره حاوی نکات و مطالبی است که افشای آن می تواند به منافع ملی کشورمان آسیب برساند! و مثلاً؛ در ادامه مذاکرات هسته ای با 5+1 خلل و خدشه ای ایجاد کند، آیا محرمانه بودن مکالمه مورد اشاره می تواند علت و دلیل دیگری داشته باشد؟ پاسخ این سؤال به یقین منفی است، بنابراین باید گفت؛
آیا وزارت محترم امور خارجه نگران است که مبادا، علنی کردن آنچه میان ظریف و کری رد و بدل شده است به گوش افراد نامحرم برسد؟ اگر چنین تصوری در میان است، این افراد نامحرم چه کسانی هستند؟! و در صورت اطلاع از متن مذاکره تلفنی، قرار است مطالب - به قول وزارت خارجه- محرمانه آن را برای کدام کانون و مرکز بیگانه و یا افراد و اشخاص نامحرم فاش کنند که وزارت خارجه کشورمان برای پیشگیری از افشای آن، تصمیم گرفته است محتوای این مکالمه ، محرمانه و غیرقابل انتشار بماند! در این باره فقط چند احتمال قابل تصور خواهد بود.

1- وزارت خارجه نگران است مبادا متن مذاکره به گوش جاسوسان حریف برسد! این احتمال از پایه و اساس باطل است چرا که مطابق این فرضیه، جاسوسان حریف در نهایت تلاش خواهند کرد متن مذاکره را به گوش دشمن برسانند. و این در حالی است که بلندپایه ترین مقام حریف یعنی وزیر خارجه آمریکا از محتوای مذاکره با خبر است زیرا خود او طرف مذاکره تلفنی بوده است!

2- ممکن است گفته شود آقای ظریف در مکالمه تلفنی با جان کری مطالبی را مطرح کرده است که نمی خواهد به گوش برخی از همپیمانان آمریکا برسد و یا جان کری به نکاتی اشاره داشته که ترجیح می دهد سایر همپیمانان کشور متبوعش از آن باخبر نباشند! این احتمال نیز کمترین توجیه منطقی و پایه و اساس عقلایی ندارد. چرا که یکی از اصلی ترین همپیمانان آمریکا، رژیم کودک کش و جعلی اسرائیل است و مقامات رسمی و بلندپایه آمریکا- از جمله جان کری- بارها به صراحت اعلام کرده و در عمل نشان داده اند که هیچ نکته و مسئله مربوط به مذاکره هسته ای با ایران را نه فقط از دولتمردان رژیم صهیونیستی پنهان نمی کنند بلکه قبل از هر مذاکره درباره آنچه قرار است مطرح کنند با مقامات رژیم اشغالگر قدس رایزنی کرده و رضایت آنان را جلب می کنند و بعد از هر مذاکره نیز به تل آویو رفته و آنچه مطرح کرده اند را با دولتمردان رژیم جعلی اسرائیل در میان می گذارند. آیا غیر از این است؟! و آیا تأسف آور نیست، جناب آقای ظریف وزیر خارجه محترم کشورمان، از این نکته بدیهی که ابتدایی ترین الفبای دیپلماسی است بی خبر باشند!

3- ممکن است منظور و مقصود وزارت خارجه کشورمان از محرمانه دانستن این مکالمه، پنهان کردن متن مذاکره از سایر کشورهای گروه 5+1 باشد! که در این صورت باید پرسید؛ آیا تصور می کنید، آمریکا در مذاکره و تعامل! با ایران، منافع ملی جمهوری اسلامی ایران را به منافع همپیمانان اروپایی خود، یعنی انگلیس و فرانسه و آلمان ترجیح می دهد؟! اگر چنین نیست - که هرگز نیست- محرمانه دانستن متن مذاکره تلفنی یاد شده برای چیست؟!

4- شاید مقصود وزارت محترم امور خارجه، پنهان داشتن محتوای مذاکره تلفنی از نگاه دو عضو دیگر گروه 5+1 یعنی روسیه و چین باشد که باید گفت؛

الف: مگر موضوع مذاکره تلفنی درباره چالش هسته ای و مذاکرات پیش روی با 5+1 نبوده است؟ اگر پاسخ مثبت است -که نمی تواند و نباید منفی باشد - هر نکته رد و بدل شده و یا قول و قرار احتمالی با وزیر خارجه آمریکا نهایتا بایستی در مذاکرات ایران و 5+1 روی میز مذاکره گذارده شود و دو کشور چین و روسیه به عنوان دو عضو اصلی گروه 5+1 از آن باخبر خواهند شد ضمن آن که دشمنی و کینه توزی آمریکا و متحدان اروپایی آن با جمهوری اسلامی ایران بارها به اثبات رسیده است ولی چین و روسیه اگرچه مانند هر کشور دیگری در جریان مذاکرات به منافع خود نظر دارند، اما، تاکنون و به دفعات، از تن دادن به باج خواهی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران خودداری ورزیده اند. بنابراین، در صورتی که احتمال یاد شده در این بند، مورد نظر وزارت خارجه کشورمان بوده باشد، نه تنها از پنهان داشتن متن مذاکرات طرفی نبسته است، بلکه کفه دشمنی 5+1 علیه ایران اسلامی را سنگین تر کرده و فرصت بهره گیری از اختلاف نظر موجود میان چین و روسیه با آمریکا و سه کشور اروپایی را با بی سیاستی و بی تدبیری - که از دولت موسوم به تدبیر - پذیرفتنی نیست، از دست داده است.

ب: آمریکا اصرار دارد که خود را «عضو برتر»! و «تصمیم گیرنده نهایی»! در گروه 5+1 بداند و این توهم را به جهان اسلام و نهضت های اسلامی الگو گرفته از انقلاب اسلامی پمپاژ کند که در عصر جدید، جانشین «ژولیوس سزار» امپراتور روم باستان است و بر این باور که «همه راه ها به روم ختم می شود»!
این در حالی است که انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل(ره) و خلف حاضر او، «تابو»ی کدخدایی آمریکا را شکسته و نه در تئوری بلکه در عمل نشان داده است که آمریکا به قول حضرت امام(ره) هیچ غلطی نمی تواند بکند. از این روی، مذاکره تلفنی آقای ظریف با جان کری وزیر خارجه آمریکا و محرمانه دانستن آن، توهم فرو ریخته مورد اشاره را در نگاه جهانیان زنده می کند و این تلقی موهوم را دامن می زند که گویی، جمهوری اسلامی ایران نیز «کدخدایی آمریکا»! و مدیریت آن در مذاکرات با 5+1 را پذیرفته است! و حال آن که ایران اسلامی طی سی و چند سال گذشته با مقاومت جانانه و مثال زدنی خود، بارها پوزه آمریکا را به خاک مالیده است، تا آنجا که به نوشته نشریه آمریکایی ویکلی استاندارد «همه روسای جمهور آمریکا، از جیمی کارتر تا باراک اوباما در یک نقطه با امام خمینی[ره] اشتراک نظر دارند و آن، این که آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند».

5- مردم به تیم مذاکره کننده هسته ای و در راس آنها آقایان ظریف و عراقچی اعتماد کامل دارند و آنان را فرزندان انقلاب می دانند، بنابراین، احتمال آن که آقای ظریف در مذاکره تلفنی با جان کری، مطالب و نکاتی را مطرح کرده باشد که نمی خواهد مردم ایران از آن باخبر باشند، حتی در دورترین افق ذهن ملت شریف ایران نیز جایی ندارد. اما، این پرسش جدی و منطقی نیز در میان است که ایشان با کدام توجیه و توضیح منطقی، متن مذاکره تلفنی یاد شده را برای مردم ایران محرمانه می داند و برای دشمنان مردم و نظام محرمانه نمی داند؟ «جان کری» که «کر» نیست! هست؟! و دشمن هم که هست، نیست؟! بنابراین چرا دشمنان مردم برای وزارت خارجه کشورمان محرمند و مردم نامحرم؟!

6- و بالاخره اگر موضوع مذاکره تلفنی آقای ظریف با جان کری، در محدوده چالش هسته ای بوده است که مطابق آنچه گذشت نمی تواند از نگاه دشمن پنهان بماند و اگر مسائل دیگری غیر از چالش هسته ای در میان بوده که آقای ظریف چنین اجازه ای نداشته است و تیم مذاکره کننده به قول حضرت آقا، تنها برای مذاکره درباره برنامه هسته ای کشورمان ماموریت داشته اند و جناب ظریف نیز بارها به صراحت بر این نکته تاکید ورزیده اند. بنابراین، علت محرمانه بودن مذاکره ای که برای دشمنان تابلودار مردم و نظام محرمانه نیست، چیست؟!

کلید واژه ها: جان کری چین روسیه گروه 5+1


نظر شما :