تشدید تنش‌ها در روابط اسرائیل با امریکا

پکن سلاح‌های اسرائیلی را به تهران می‌دهد

۰۷ دی ۱۳۹۲ | ۱۳:۵۹ کد : ۱۹۲۶۴۱۹ ترجمه برگزیده خاورمیانه
موج انتقادها به دولت نتانیاهو به اندازه‌ای بالا رفته است که یکی از اعضای وزارت دفاع دولت او مجبور به استعفا از سمت خود شده و بعد از استعفا به امریکا سفر کرده است تا رسما از مقام‌های امریکایی عذرخواهی کند.
پکن سلاح‌های اسرائیلی را به تهران می‌دهد

دیپلماسی ایرانی: در حالی که روابط اسرائیل و امریکا به اندازه کافی بر سر ایران و توافق ژنو 3 متشنج بود، اکنون اتفاقی تازه بر تنش روابط دو طرف افزوده است. اسرائیل ظاهرا بدون آگاهی ایالات متحده و هماهنگی با آن اقدام به فروش تجهیزات نظامی به چین کرده که این مساله موج تازه ای از انتقادها را علیه دولت تلاویو به وجود آورده است.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن به نقل از خبرگزاری یونایتد پرس اینترنشنال، بحران بر سر این مساله تا به آن جا رسیده که یکی از مسئولان وزارت دفاع اسرائیل برای آرام کردن خشم امریکایی ها مجبور به استعفا شده است.

این در حالی است که برخی بر این اعتقادند که اسرائیل این کار را در تلافی سیاست های اخیر امریکا در نزدیکی به ایران و پذیرفتن توافق هسته ای با تهران در ژنو 3 انجام داده و به نوعی می خواسته به امریکایی ها این پیام را بدهد که اگر لازم بداند ابزارهای لازم برای فشار به امریکا را در اختیار دارد و می تواند از قوای ایذایی خود علیه منافع امریکا استفاده کند. اما ظاهرا اقدام اسرائیل آن طور که محسابه می کرده نیز صحیح از کار در نیامده است. موج انتقادها به دولت نتانیاهو به اندازه ای بالا رفته است که یکی از اعضای وزارت دفاع دولت او مجبور به استعفا از سمت خود شده و بعد از استعفا به امریکا سفر کرده است تا رسما از مقام های امریکایی عذرخواهی کند. مائیر شالیط، رئیس دایره مراقبت از صادرات های امنیتی وزارت دفاع هفته گذشته در پی اعتراض های دولت امریکا به فروش سلاح و تجهیزات نظامی به چین از سمت خود استعفا داد.

بنا به تعهدی که اسرائیل به ایالات متحده داده است این رژیم از فروش هر گونه تسلیحاتی که مطابق با توافقات امریکا و اسرائیل نباشد به هر کشور دیگری خودداری می کند. به رغم این که اسرائیل توضیح داده است که این سلاح ها را به یک شرکت اروپایی فروخته است، اما از آن جا که این سلاح ها در نهایت سر از چین در آورده اند ایالات متحده تلاویو را متهم می کند که به تعهدات دو جانبه اعتنایی نکرده و توافقات را زیر پا گذاشته است.

 

که ایالات متحده بر این باور است که این سلاح های پیشرفته که شامل امکانات نظامی الکترونیکی نیز می شود بعد از چین در نهایت به دست ایران خواهد رسید.

 

روزنامه عبری معاریو در این باره گزارش داد که ایالات متحده بر این باور است که این سلاح های پیشرفته که شامل امکانات نظامی الکترونیکی نیز می شود بعد از چین در نهایت به دست ایران خواهد رسید.

مسئولان امریکایی بعد از بررسی های انجام شده از مقام های اسرائیلی دریافتند که از جمله تجهیزات فروخته شده به چین خنک کننده های کوچک ساخت شرکت ریکور هستند که در زمینه های مختلف از جمله در مسائل موشکی کاربرد دارند. در پی این اتفاق شالیط از سمت خود استعفا داد و به ایالات متحده رفت تا رسما از مقام های امریکایی بر سر فروش این تسلیحات عذرخواهی کند.

این نخستین باری نیست که بحران در روابط ایالات متحده امریکا با اسرائیل بر سر فروش تجهیزات نظامی به کشورهای دیگر به وجود می آید. پیش از این در 15 سال پیش نیز اسرائیل اقدام به فروش هواپیماهای جاسوسی از نوع فالکون به چین کرده بود که در پی اعتراض های شدید ایالات متحده مجبور به لغو آن قرارداد شد. اما این بار به نظر می رسد برای نخستین بار است که این سلاح ها فروخته شده و به دست چینی ها رسیده و مقام های امریکایی از فروش آنها مطلع شده اند. پیش از این نیز عاموس یارون، مدیر کل وزارت دفاع اسرائیل به دلیل فروش تجیهزات نظامی پیشرفته برای ساخت هواپیماهای کوچک بدون خلبان به چین از سمت خود برکنار شده بود.

ایالات متحده به هر گونه توافق تسلحیاتی میان اسرائیل و چین حساس است و هر گونه تحرکی در این زمینه را به دقت زیر نظر دارد. در حالی که اسرائیل تلاش می کند با توجه به رشد اقتصادی بسیار بالای چین روابط سیاسی و اقتصادی خود را با این کشور بزرگ آسیایی بیش از پیش گسترش دهد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

انتشار اولیه: دوشنبه 2 دی 1392 / باز انتشار : شنبه 7 دی 1392

کلید واژه ها: چین وزارت دفاع چين و اسرائيل اسرائيل و امريكا ايران و امريكا چين و امريكا


( ۵۶ )

نظر شما :