سخنرانی رئیس جمهور در داووس چه واکنش هایی به دنبال داشت؟

شاخه زیتون روحانی به جامعه بین المللی

۰۴ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۲۷۷۵۸ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای اقتصاد و انرژی
اکنون رئیس جمهور ایران به عنوان یک چهره مشهور در داووس قدم می زند. این به یک انزوا نمی ماند، بلکه یک پیروزی تمام عیار است.
شاخه زیتون روحانی به جامعه بین المللی

دیپلماسی ایرانی: حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در دومین روز از مجمع جهانی اقتصاد در داووس به عنوان نخستین سخنران، سخنرانی کرد و نکته کلیدی اظهارات اش دعوت از سرمایه گذاران خارجی برای سفر به ایران بود. او همچنین بار دیگر گفت ایران به دنبال بهبود روابط با تمامی کشورهایی است که به رسمیت می شناسد. روحانی پیش از این سخنرانی نیز در گفت و گو با خبرنگاران خاطرنشان کرد در جهان دوست و دشمن قدیمی وجود ندارد و خصومت سه دهه ای ایران و آمریکا می تواند به دوستی تبدیل شود. رسانه هایی بین المللی نیز واکنش مثبتی به اظهارات روحانی داشتند. آنها تیتر زدند که روحانی در داووس سرمایه گذاران خارجی را به ایران دعوت کرد. برخی نیز نوشتند روحانی می گوید تا 30 سال آینده ، ایران در زمره 10 اقتصاد برتر جهان قرار می گیرد. این در حالی است که پیش از سفر روحانی به داووس نیز تقریبا تمامی رسانه های بین المللی از جمله خبرگزاری های بلومبرگ و رویترز، پیش بینی کرده بودند رئیس جمهور ایران در داووس به دنبال جذب سرمایه های خارجی خواهد بود که می تواند به اقتصاد بحران زده ایران جانی تازه ببخشد. آنچه در زیر می آید واکنش های بین المللی به سخنرانی روحانی از صبح روز پنجشنبه تا کنون است:

واشینگتن پست: روحانی داووس را به سرانجام رساند

این روزنامه آمریکایی با اشاره به سیاست ایران دولت اوباما و دعوت از روحانی برای حضور در داووس نوشت، دولت اوباما زمانی می گفت ایران در انزوا قرار دارد، اما در دو روز اخیر این رئیس جمهور ایران بود که روی کاناپه ها لم می داد، با چهره های سرشناس بین المللی دست می داد و با تجار شاخص قرارداد تجاری منعقد می کرد. دولت اوباما با کاهش تحریم ها علیه ایران، جانی تازه به فضای اقتصادی و سیاسی ایران داد. مارک دابویز ، کارشنای امور ایران بر این باور است که تعدیل تحریم ها نقش به مراتب موثر تری نسبت به آنچه دولت اوباما می خواست، در اقتصاد ایران دارد. به گفته وی، شاید 7 میلیارد دلار در اقتصاد بحران زده ایران خیلی رقم زیادی نباشد اما  35 درصد از  منابع نقدینگی خارجی قابل دسترس ایران را تشکیل می دهد که حجم آن حدود 20 میلیارد دلار برآورد می شود. به بیان دیگر تعدیل تحریم ها تاثیر  قابل توجهی خواهد داشت و به عقب بازگرداندن آنها نیز دشوار خواهد بود. البته این 7 میلیارد دلار به اندازه توافق ژنو بر بازارها، تجارت ها و سرمایه گذاران تاثیر روانی نداشت. پیش از توافق ژنو، نوعی فضای روانی تحت تاثیر تحریم های اعمالی علیه ایران ایجاد شده بود که سرمایه گذاران خارجی به دلیل ریسک بالا از ورود به بازار ایران خودداری می کردند اما این توافق فضا را تغییر داد و باوجود اینکه هنوز بسیاری از محدودیت ها باقی اند، این موضوع بیشتر روانی است تا قانونی. از سوی دیگر جای تعجبی وجود ندارد که دولت اوباما نمایندگانی را به سراسر جهان می فرستد تا به تجار در مورد هجوم آنها به بازار ایران هشدار دهد، اما تنها راه جلوگیری از ورود آنها به بازار ایران ادامه اعمال تحریم ها یا تشدید آنهاست. اکنون رئیس جمهور ایران به عنوان یک چهره مشهور در داووس قدم می زند. این به یک انزوا نمی ماند، بلکه یک پیروزی تمام عیار است.

نیویورک تایمز: ایران برنامه ای برای ساخت سلاح هسته ای ندارد

روحانی که خود را حامی میانه روی و تعامل دیپلماتیک می داند تا چهره جدیدی از ایران به نمایش بگذارد روز پنجشنبه از تعامل سازنده با همسایگان ایران سخن گفت و تصریح کرد کشورش به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای نیست. این روزنامه آمریکایی با اشاره به همزمانی مذاکرات صلح سوریه که در سوئیس جریان داشت و حمایت ایران از دولت اسد نوشت:

لحن آشتی جویانه روحانی ناشی از تلاشی است که برای پذیرش دوباره ایران در جامعه بین المللی انجام می شود. چرا که در دوران ریاست جمهور احمدی نژاد، قدرت های غربی ، ایران را غیر قابل پیش بینی و یک تهدید توصیف می کردند.جان چیپمن، مدیر موسسع بین المللی مطالعات استراتژیک می گوید سخنرانی روحانی در واقع یک درخواست برای محلق شدن دوباره ایران به جامعه بین المللی بود. به گفته وی، کلید واژه روجانی میانه روی و تعامل سازنده بود. چیپمن که خود اش هم در زمان سخنرانی روحانی در جمع مخاطبان بود، ادامه داد: روحانی می گوید به من به عنوان یک رئیس جمهور اعتماد کنید. این در حالی است که مقامات اسرائیلی نگاه متفاوتی دارند و همچنان از مواضع ایران انتقاد می کنند. شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل در کنفرانس خبری که 45 دقیقه پس از سخنرانی روحانی برگزار شد، گفت: رئیس جمهور ایران باید از سخنرانی اش برای حمایت از صلح خاورمیانه استفاده می کرد.

سخنرانی روحانی در واقع یک درخواست برای محلق شدن دوباره ایران به جامعه بین المللی بود.

سی بی اس: ایران انتخابات آزاد و عادلانه در سوریه می خواهد

رئیس جمهور ایران می گوید خواستار  انتخابات آزاد و عادلانه در سوریه است و به جمهوری اسلامی به نتیجه این انتخابات احترام می گذارد. همچنین او گفت که ایران آماده تعامل با همسایگان در مورد موضوعات مهم روز است.

گاردین: ایران برای تعامل با جهان آماده است

رئیس جمهور جدید ایران از جهان خواست از رفتار با ایران به عنوان یک کشور تهدید آمیز دست بردارند و تاکید کرد توافق برسر برنامه های هسته ای کشور اش، راه را برای تبدیل ایران غنی از نفت به یک بازار نوظهور بزرگ فراهم کرده است. روحانی یک شاخه زیتون به جامعه بین المللی داد و در مقابل مخاطبانی سخنرانی کرد که سالن محل سخنرانی او را پر کرده بودند. او خطاب به آنها گفت: از همه شما دعوت می کنم به ایران بیایید و فرصت های سرمایه گذاری را ببینید. این روزنامه انگلیسی در بخش دیگری از گزارش خود نیز به پارک شدن هواپیماهای روحانی و نتانیاهو در کنار هم در فرودگاه زوریخ اشاره کرد.

رویترز: ایران سرمایه گذاری و توافق هسته ای نهایی می خواهد

روحانی با دعوت از شرکت های غربی برای استفاده از فرصت سرمایه گذاری در ایران گفت تهران برای دستیابی به توافق جامع بر سر برنامه های هسته ای اش مصمم است و می خواهد اقتصاد اش را بهبود ببخشد. رئیس جمهور پراگماتیک ایران گفت مذاکره با ایالات متحده بخشی از تعامل سازنده با جهان است و از واشینگتن نیز خواست حرف خود را به عمل تبدیل کند. او که یک روز پس از کنفرانس ژنو 2 سخنرانی می کرد که دعوت از ایران برای حضور در آن پس گرفته شده بود، بار دیگر بر حمایت ایران از اسد تاکید کرد و گفت: خاتمه دادن به حمایت برخی همسایگان سوریه از تروریسم در این کشور، پیش شرط هرگونه راه حل برای بحران سوریه است. به گزارش این خبرگزاری انگلیسی، روحانی با وعده بهبود شرایط اقتصادی بر سر کار آمد و پس از حضور طوفانی در سازمان ملل، اکنون در داووس ، مرحله دوم تعامل با جامعه بین المللی به منظور خارج کردن اقتصاد ایران از انزوای بین المللی را پیش می برد. ترکی الفیصل، رئیس سابق سازمان اطلاعاتی عربستان سعودی و سفیر سابق ریاض در آمریکا نیز در زمان سخنرانی روحانی در سالن حضور داشت. زمانی که رئیس جمهور ایران گفت تهران به دنبال همکاری با کشورهای حوزه خلیج فارس است. البته روحانی به نام عربستان سعودی که نگرانی هایی را در مورد توافق هسته ای با ایران مطرح می کند، اشاره ای نکرد. برخی تجار سعودی و بحرینی که سخنان روحانی را شنیده اند، ادعا می کنند اثبات اینکه ایران به واقع خواستار روابط بهتر با اعراب است، دشوار است اما به هر ترتیب تا زمانی که کانال هایی برای پرداخت های مالی به ایران برقرار شود، معامله های تجاری باید به صورت نقد انجام شود.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: داووس رئیس جمهور ایران سخنرانی روحانی


نظر شما :