دستور کار احتمالی مذاکرات ایران و آژانس

فعالیت های هسته ای قدیمی ، موضوع روز می شود

۱۸ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۲۸۴۰۵ اخبار اصلی پرونده هسته ای
احتمالا سکوت آژانس در مورد بازرسی از پارچین تا مدتی دیگر نیز ادامه می یابد. زیرا آژانس نمی خواهد در آستانه دور بعدی مذاکرات ایران و گروه 1+5 موضوعات دشوار را پیش بکشد. احتمالا در نشست روز شنبه آژانس از ایران می خواهد فعالیت های مربوط به محاسبه های کامپیوتری و تجربه هایی که می تواند در هر گونه آزمایش هسته ای مورد استفاده قرار گرفته باشد را شفاف سازی کند.
فعالیت های هسته ای قدیمی ، موضوع روز می شود

دیپلماسی ایرانی: آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست روز شنبه خود با مقامات تهران از آنها می خواهد روند حل موضوعات مورد نگرانی در خصوص فعالیت های هسته ای ایران در گذشته را آغاز کند. روندی که به گزارش رویترز آزمایشی برای دولت جدید ایران است که می گوید می خواهد مساله هسته ای را حل کند.

به گزارش این خبرگزاری انگلیسی، آژانس بین المللی انرژی اتمی به روشنی اعلام کرده که اکنون از ایران می خواهد به سال ها بی پاسخ گذاشتن درخواست شفاف سازی بخشی مورد تردید از فعالیت های هسته ای در گذشته، خاتمه دهد. فعالیت هایی که برخی تردید ها در مورد ماهیت نظامی آن وجود دارد. اتهامی که تهران آن را رد می کند.

دیپلمات ها نسبت به اینکه بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی بتوانند در جریان اقامت دو روزه خود در ایران- که تا روز یکشنبه به طول می انجامد-  به برخی پیشرفت ها در این زمینه برسند، به طور محتاطانه ابراز خوش بینی می کنند. با این حال آنها می گویند آژانس بین المللی انرژی اتمی از اینکه در آستانه از سرگیری دور تازه ای از مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5، گزارش های ناامید کننده منتشر کند، پرهیز می کند. به همین دلیل آژانس احتمالا تلاش خواهد کرد تا از ایران در مورد برخی جنبه های برنامه  های هسته ای که از حساسیت کمتری برخوردار بوده اند اما باز هم بیم تسلیحاتی بودن آنها می رود، پرس و جو کنند.

یک دیپلمات غربی اظهار داشت: باید برخی موضوعات مطرح در مورد جنبه های تسلیحاتی برنامه های هسته ای را پیش کشید. او در ادامه این موضوعات را به میوه های یک درخت تشبیه کرد که در ارتفاع پایین تری هستند و دسترسی به آنها آسان تر است.  این مقام آگاه ادامه داد: بازرسی ها باید جامع و شفاف باشد نه اینکه تنها به سرعت پیش برود.

اما در حالی که آژانس بین المللی انرژی اتمی به مدت 2 سال درخواست بازرسی از سایت پارچین واقع در جنوب شرق تهران را مطرح می کرد، اکنون چند ماهی است که دیگر این درخواست را مطرح نکرده است. پیش از این عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای اعلام کرده بود که در ملاقات با یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس از او خواسته است که موضوعاتی دشوار مانند پارچین را در مراحل بعدی مذاکرات مطرح کند. به همین دلیل به نظر می رسد سکوت چند ماه اخیر آژانس در مورد پارچین نیز ناشی از همین درخواست باشد و احتمالا تا چندی دیگر هم درخواست بازرسی از پارچین مطرح نخواهد شد.

آژانس احتمالا تلاش خواهد کرد تا از ایران در مورد برخی جنبه های برنامه  های هسته ای که از حساسیت کمتری برخوردار بوده اند اما باز هم بیم تسلیحاتی بودن آنها می رود، پرس و جو کنند.

گزارش رویترز حاکی از آن است که آژانس از ایران می خواهد فعالیت های مربوط به محاسبه های کامپیوتری و تجربه هایی که می تواند در هر گونه آزمایش هسته ای مورد استفاده قرار گرفته باشد را شفاف سازی کند. این در حالی است که تهران اتهام فعالیت های هسته ای نظامی را رد کرد و همواره می گوید آماده رفع ابهام های آژانس است.

گفتنی است نشست ایران و آژانس 10 روز قبل از دور بعدی مذاکرات تهران و گروه 1+5 برگزار می شود که هدف آن دستیابی به توافق نهایی بر سر پرونده هسته ای است.

دیپلمات های غربی آژانس می خواهد دریابد آیا فعالیت های هسته ای ایران در گذشته با تولید سلاح هسته ای در ارتباط بوده و اگر بوده آیا این برنامه ها در همان زمان متوقف شده است یا خیر.

هرچند روند مذاکرات ایران و گروه 1+5 به طور جداگانه از گفت و گو با آژانس دنبال می شود اما تحلیلگران تاکید دارند که شکست و موفقیت یکی ، بر دیگری تاثیر می گذارد. سفیر آمریکا در آژانس نیز گفته است که شفاف سازی در مورد فعالیت های گذشته ایران بخشی از هر گونه راه حل جامع بر سر پرونده هسته ای تهران خواهد بود.

دیپلمات های غربی می گویند، مذکره کنندگان در گروه 1+5، به دقت مذاکرات روز شنبه و یکشنبه بین ایران و آژانس را زیر نظر خواهند داشت.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: پارچین فعالیت های هسته ای آژانس بین المللی انرژی اتمی


نظر شما :