گسترش روابط گازی ایران با شرکت‌های خارجی

۲۱ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۳:۴۲ کد : ۱۹۲۸۵۲۶ سرخط اخبار

نمایندگانی از کشورهای فرانسه، عمان، پاکستان و جمهوری آذربایجان در مذاکراتی محورهای همکاری دوجانبه را با مقام های شرکت ملی صادرات گاز ایران بررسی کردند.

به گزارش شانا، این دیدارها با هدف بررسی راه های توسعه همکاری گازی با کشورهای یادشده انجام شد و در جلسات فشرده و متعدد با مدیرعامل و تعدادی از مدیران شرکت صادرات گاز، محورهای همکاری میان ایران و کشورهای عمان، پاکستان، فرانسه و جمهوری آذربایجان در حوزه گاز بررسی و تبادل نظر شد.

بر اساس این گزارش در ماه های اخیر نیز چندین بار مقام های بلندپایه و هیات های کارشناسی از شرکت های مختلف به ایران سفر کرده و در جلسات مشترک با مدیرعامل و مدیران این شرکت، در خصوص صادرات گاز به بحث و تبادل نظر پرداختند.

ایران مطمئن ترین منبع تامین گاز عمان

بر پایه این گزارش، ایران و عمان زمینه های همکاری بسیاری دارند و تامین خوراک واحدهای LNG عمان ضرورت این همکاری را بیشتر آشکار می کند. عمانی ها برای تامین خوراک واحدهای LNG و صنایع خود نیازمند واردات گاز از ایران هستند و میدان گازی کیش یکی از پتانسیل های تامین گاز مورد نیاز این کشور است که با توجه به شیرین بودن گاز آن، توسعه این میدان در زمانی کمتر نسبت به سایر میدان های گازی امکان پذیر خواهد بود.

براین اساس کمیته مشترکی از مقام های ایرانی و عمانی برای پیگیری پیشرفت پروژه صادرات گاز ایران به عمان تشکیل شده است.

ایران به عنوان نخستین دارنده ذخایر گازی جهان و به عنوان نزدیک ترین همسایه عمان در آب های خلیج فارس، مطمئن ترین و اقتصادی ترین منبع تامین گاز برای این کشور به شمار می آید.
عمان پیشتر روزانه بیش از دو میلیارد فوت مکعب گاز از ایران درخواست کرده بود که در این زمینه شرکت ملی صادرات گاز ایران مذاکرات نتیجه بخشی با عمان داشته است.

پاکستان همچنان خواستار گاز ایران

صادرات گاز ایران به پاکستان از جمله محورهای مذاکرات دو طرف است. بر این اساس هیاتی پاکستانی هفته گذشته برای دیدار و گفت وگو با مقام های ایرانی به تهران سفر کردند و در جریان این مذاکرات طرف پاکستانی درخواست تمدید مهلت تکمیل خط لوله گازی ای پی را مطرح کرد.
بر پایه برنامه ریزی ها، صادرات گاز ایران به پاکستان باید در دسامبر ٢٠١۴ آغاز شود و در صورت هرگونه ناکامی، پاکستان باید براساس توافقنامه خرید و فروش این پروژه، روزانه سه میلیون دلار به ایران جریمه بپردازد.عبید سعید، معاون وزیر نفت پاکستان تحریم های آمریکا را دلیل تاخیر پیشبرد پروژه ای پی اعلام کرد.

بازگشت شرکت های بزرگ نفتی به ایران

بعد از هشت سال خروج شرکت های بزرگ نفتی از ایران هم اکنون این شرکت ها برای بازگشت مجدد به ایران منتظر فضای جدید هستند و توتال فرانسه از جمله این شرکت هاست.
ماجدی، معاون بین الملل و بازرگانی وزارت نفت درباره حضور شرکت های بزرگ نفتی همچون توتال به ایران پیشتر گفته بود که به حضور این شرکت ها در ایران بسیار خوشبین است.

گفتنی است شرکت های بزرگ نفتی همچون توتال به دلیل حضور گسترده خود در ایران در گذشته، آشنایی کاملی نسبت به میدان های نفت و گاز ایران دارند.

بر این اساس یک هیات تجاری متشکل از نمایندگان شرکت های بزرگ فرانسه برای مذاکره درباره راه های توسعه همکاری در بخش های اقتصادی و صنعتی با مقام های دولتی و فعالان تجاری ایران، هفته گذشته به تهران سفر کردند.

شرکت های اروپایی در پی توافق هسته ای ژنو و به دنبال آن کاهش تحریم ها برای آغاز همکاری دوباره با بخش های تجاری و صنعتی ایران ابراز علاقه مندی کرده اند.

مذاکرات ایران و آذربایجان نیز با محوریت توسعه میدان فراساحل گازی شاه دنیز آذربایجان، انجام می شود؛ ایران ١٠ درصد از سهام میدان فراساحل گازی شاه دنیز آذربایجان را در اختیار دارد.

پروژه شاه دنیز شامل چند بخش است که بخش فراساحلی آن شامل حفاری و تکمیل ٢۶ حلقه چاه زیردریایی و ساخت دو پل ارتباطی میان سکوها و بخش خشکی آن نیز شامل تاسیسات فراورش و تقویت فشار گاز در پایانه سنگچال در بخش آذری دریای خزر است.

همچنین بنا بر اعلام رییس اتاق بازرگانی تهران، ایران شرکت های آذربایجانی را به مشارکت در پروژه های نفت و گاز این کشور دعوت می کند.

کلید واژه ها: پاکستان شرکت های بزرگ نفتی صادرات گاز ایران فرانسه


نظر شما :