مهمترین دغدغه اوکراینی ها چیست؟

۰۵ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۳:۱۹ کد : ۱۹۲۹۱۶۸ سرخط اخبار

نخست وزیر زندانی اوکراین پس از آزادی از زندان با مرکل گفت وگو کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، شبکه تلویزیونی سی سی تی وی، دولت موقت در اوکراین سرانجام قدرت را در دست گرفت. این درحالی است که بسیاری از مردم اوکراین همچنان حامی ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهور مخلوع اوکراین هستند. این وضع بویژه درمناطق شرقی اوکراین که مجاور روسیه است مشهود است. ساکنان این مناطق خواهان روابط نزدیکتر کشورشان با روسیه هستند. در این میان باید به انتصاب الکساندر تورچینف رئیس جمهور موقت توجه داشت. وی از متحدان نزدیک یولیو تیموشنکو نخست وزیر سابق اوکراین است. تیموشنکو روز گذشته از زندان آزاد شد.

وی به مدت دو و نیم سال به علت اتهاماتی که تردیدهای زیادی درباره آن وجود دارد از زندان آزاد شد.تورچینف از متحدان نزدیک یولیو تیموشنکو است. تورچینف خواهان نزدیک شدن اوکراین به اتحادیه اروپا و احیای اقتصادی کشور است که به نظر او در آستانه سقوط قرار دارد.

گفته می شود تیموشنکو می خواهد برای ریاست جمهوری اوکراین نامزد شود. اتحادیه اروپا از این مسئله حمایت می کند. روسیه نیز حامی این مسئله خواهد بود زیرا تیموشنکو وقتی در مسند قدرت بود روابط کاری خوبی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه داشت. البته تیموشنکو شخصیتی جنجالی است و مشخص نیست میزان حمایت مردم اوکراین از او چه اندازه است. روز گذشته تیموشنکو با آنگلا مرکل صدراعظم آلمانی به صورت تلفنی گفتگو کرد. مرکل به تیموشکنو ، آزادی از زندان را تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که آزادی او ، عامل بزرگی برای استقرار ثبات در اوکراین باشد و به این کشور در مسیر حرکتش همسو با اصلاحات اروپایی کمک کند. تیموشکنو پس از آزادی از زندان در جمع مردم اوکراین در میدان استقلال گفت او فقط می خواست ضامن حفظ حقوق مردم اوکراین باشد.

تیموشکنو در سال دو هزار و یازده و در دوران مسئولیت یانوکوویچ به اتهام انعقاد قراردادی نفتی با روسیه محاکمه و زندانی شد.

بحران اقتصادی اصلی ترین دغدغه مردم اوکراین در مسیر آینده کشورشان است     

بر اسا همین گزارش پس از چند هفته التهاب و ناآرامی در پایتخت اوکراین، سرانجام آرامش به خیابانهای شهر کی یف بازگشته است. بسیاری از مغازه داران اوکراینی فعالیت خود را در این شهر بار دیگر از سر گرفته اند. روز گذشته شماری از مردم کی یف در میدان استقلال حاضر شدند تا به کشته های درگیری های چند هفته اخیر در کشورشان ادای احترام کنند. بسیاری از مردم این شهر امیدوارند کشورشان شاهد صلحی پایدار باشد و رهبران دولت وحدت ملی اوکراین بتوانند اقتصاد کشور را بار دیگر پویاکنند.

یکی از شهروندان اوکراینی دراین خصوص گفت:« مردم اوکراین مشکلات زیادی دارند. آنها برای تامین زندگی شان با سختی مواجه هستند. هنوز مسیر حرکت آینده کشور مشخص نیست. آینده اوکراین کاملا به دولت جدید بستگی دارد. آنچه مهم است این است که سیاستمداران اوکراینی از نشانه رفتن انگشت اتهام به سمت یکدیگر دست بکشند. تنها از این طریق می توان کشور را بار دیگر در مسیر درستش قرار داد.»

دیگر شهروند اوکراینی گفت: «اصلی ترین دغدغه و نگرانی من ، اوضاع اقتصادی کشور است. امیدوارم اقتصاد کشورمان به سرعت بهبود پیدا کند. مردم معمولی اوکراین در وضع سختی قرار دارند و فقط به بهبود اوضاع چشم دوخته اند.»

اعلام آمادگی انگلیس برای کمک مالی به اوکراین     

در همین حال، خبرگزاری رویترز در خبری فوری اعلام کرد وزیر دارایی انگلیس برای کمک مالی به اوکراین از طریق صندوق بین المللی پول و اتحادیه اروپا اعلام آمادگی کرده است.

کلید واژه ها: اوکراین تیموشنکو روسیه


نظر شما :