جنجال افشای گفت و گوی تلفنی تیموشنکو

۰۶ فروردین ۱۳۹۳ | ۱۸:۱۴ کد : ۱۹۳۰۵۷۶ سرخط اخبار

انتشار یک نوار  از صحبت های تلفنی یولیا تیموشنکو نخست وزیر سابق اوکراین علیه روسیه بازتاب گسترده ای در رسانه های روسیه داشته است.

به گزارش عصر ایران به نقل از"سی ان ان ترک" تیموشنکو در این گفت و گوی تلفنی تهدید می کند که باید " روس های لعنتی را با مسلح شدن کشت".

تیموشنکو با وجودی که اصل این نوار را تایید کرده است اما گفته است متن سخنان او را دستکاری  شده و لحن سخنان او این گونه نبوده است.

تیموشنکو گفته است این گفت و گو جدید نیست ومربوط به گذشته است. نخست وزیر سابق اوکراین که در فوریه سال جاری میلادی پس از قریب به 3 سال زندان ، آزاد شده است در این گفت و گوی تلفنی با " نستور شوفریچ" معاون وزیر دفاع سابق اوکراین و یکی از متحدان نزدیکش در پارلمان گفت و گو می کند.

وی در این گفت و گو تاکید می کند که باید مسلح شد و این روس های لعنتی را کشت.
منظور تیموشنکو از روس ها ، خطاب به روس تباران ساکن اوکراین است که برخی از آنها در مناطقی چون دونتسک و خارکوف خواستار جدایی از اوکراین و الحاق به روسیه اند.

در این گفت و گوی تلفنی "شوفریچ " به تیموشنکو می گوید: پیش از گفت و گو با شما داشتم با یکی از دوستان صحبت می کردم ، او نزدیک بود از ناراحتی گریه کند، از وقایع کریمه خسته شدم " ؛ تیموشنکو نیز در واکنش به این اظهارت شوفریچ به او می گوید: من هم دوست دارم سلاحم را بر دارم و به آنجا (کریمه) بروم و این روس های لعنتی را بکشم."

تیموشنکو در ادامه خطاب به جدایی تباران روس تبار اوکراینی می گوید:" اینها خط قرمز را رد کرده اند. باید هر چه سریع تر مسلح شویم و همه این آدم کش ها را نابود کنیم."

طرفداران تیموشنکو با رد این اظهارات گفته اند انتشار این نوار اقدامی از جانب روسیه است تا هم اختلافات داخلی اوکراین را تشدید کند هم اعتبار سیاستمداران غربگرای اوکراین را بین روس تباران اوکراینی طرفدار روسیه بیشتر زیر سوال ببرد و انگیزه آنها را برای مخالفت با حکومت جدید اوکراین و میل به جدایی طلبی آنها از اوکراین را تقویت کند.

کلید واژه ها: اوکراین تیموشنکو روسیه


نظر شما :