وزیر خارجه لهستان: از ایران سپاسگزاریم

۰۵ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۳:۳۵ کد : ۱۹۲۹۱۷۰ سرخط اخبار
رادوسلاو شیکورسکی، وزیر امور خارجه لهستان در سرمقاله روزنامه شرق نوشت:
نخستین بار 12سال پیش، زمانی که به عنوان معاون وزیر امور خارجه مشغول به کار بودم، از ایران بازدید کردم. بازگشت به این سرزمین زیبا، بعد از گذشت تمام این سال ها نه تنها خاطرات دلپسند را یادآور می شود بلکه انعکاس فرح بخشی از روابط دوجانبه ماست.

مردم ما تاریخ دوستی طولانی را با هم سهیم شدند. یکی از نمونه های بی نظیر دوستی بین کشور لهستان و کشور ایران، میهمان نوازی سخاوتمندانه کشور ایران از 120سرباز و شهروند لهستانی آزاد شده از اردوگاه زندان شوروی در اوج جنگ جهانی دوم است. زمانی که پناهندگان لهستانی در سال 1942 پا به بندر انزلی در ایران نهادند، با شفقت و همدردی فراوان روبه رو شدند که سپاسگزار آن هستیم.

در حالی که تاریخ هر دو کشورهایمان، لحظه های مشابه بی شماری از سختی، دشواری و ایثار پشت سر نهاده، این لحظه ها مملو از اعمال انعطاف پذیری نیز بوده اند. در واقع لهستانی ها بیست وپنجمین سالگرد استقلال شان را پس از نیم قرن تحت سلطه شوروی، در سال 2014 جشن گرفتند. این استقلال بر دو جنگ ویرانگر جهانی، میان پرده کوتاهی از استقلال و بیش از صدسال بی وطن بودن - دوره ای که به «پارتیشن ها» (تفکیکات) معروف است که طی آن کشور لهستان از روی نقشه ها محو شد - مقدم است. 

بنابراین مردم لهستان به خوبی از تاثیر تاریخ بر حال حاضر و اینکه تاریخ آینده را تعیین نمی کند، آگاهی دارند. طی 25سال گذشته، ما شاهد جهشی بی سابقه، (رو به جلو) از لحاظ توسعه اقتصادی و دفاع از منافع ملی مان بوده ایم. هم اکنون کشور لهستان امن تر و سعادتمندتر از هر زمان دیگری در 500 سال گذشته است. یکی از کلیدهای این دگرگونی، تصمیم ما در تبدیل شدن به بخشی از حوزه سیاسی و اقتصادی اروپا و اقیانوس اطلس بوده است. این دگرگونی با فرآیند انتقال دشوار و گاه دردناکی همراه بوده است. برای رسیدن به موفقیت، ما باید بر بی اعتمادی و ترس های نهادینه شده در اذهان لهستانی ها غلبه می کردیم.

پیش از سال 2004، بسیاری از لهستانی هایی که همانند ایرانی ها به استقلال و آزادی شان عشق می ورزیدند، بیم آن داشتند که پیوستن به اتحادیه اروپا به معنی مطیع بودن برای بار دیگر است. اکنون می دانیم که آن ترس ها در واقع تا چه اندازه بی اساس بوده اند. پس از پیوستن به اتحادیه اروپا، ما برای دنبال کردن اهداف سیاسی مان به طور موثری مجهزتر بوده و همچنین به طور گسترده ای موفق تر هستیم. در جهان امروزی، هیچ کشوری در صورتی که خود را از همسایگانش و جهان جدا کند قادر به کسب موفقیت نخواهد بود.

تلاش برای حفظ حق حاکمیت کامل ملی، اغلب موضوعی قابل درک است، به خصوص زمانی که با گذشته دردناکی همراه باشد اما این مساله با واقعیت های عصر مدرن همخوانی ندارد. امروزه، استغنای طبع، خیالی بیش نیست. جامعه بین المللی از همیشه بیشتر به هم متصل است و این غیرممکن است که بدون هیچ تاثیری از جهان پیرامونمان باقی بمانیم. انتخاب معطل بودن در حاشیه، چیزی را تغییر نمی دهد: در عوض، تنها به توانایی تاثیر گذاشتن بر دیگران خدشه وارد کرده و مانع شکوفایی کامل پتانسیل آنها از چنین گوشه گیری و منزوی بودن می شود.

همان طور که رییس جمهور محترم، آقای روحانی و وزیر محترم امور خارجه، آقای ظریف به درستی خاطرنشان کردند، تعامل سازنده با کشورهای واقع در محل های فوری - و فراتر - تنها راه برای اطمینان حاصل کردن از رشد پایدار و افزایش چشم انداز برای آینده است. توسعه های اخیر گواه علاقه مندی کشور ایران برای داشتن تعامل سازنده با جهان است. ما حضور ایران در حل بحران سوریه را پذیرا هستیم و امید داریم که این کشور به طور کامل بر وظیفه اش برای اطمینان در اجرای موثر توافقات ژنو متعهد بماند. در عوض این مهم موجب هموارکردن راه ها به سمت عادی سازی روابط بین کشور جمهوری اسلامی ایران و دیگر شرکای خارج از کشور خواهد شد.


هنوز کارهای زیادی باید انجام شود، شاید راه پیش رو طولانی، پیچاپیچ و پر از موانع باشد اما ما برای همیاری در این مرحله ایستاده ایم. متقاعد هستم که تجربیات ما در ترتیب دادن بازگشت کشور ایران به مشارکت کامل بین المللی مفید بوده و ما مایل هستیم تا آن را با دوستان ایرانی مان سهیم شویم.

در واقع، این مهم در حال وقوع است: طی بازدید آینده من از کشور ایران، مایلم که گفت وگوهای بسیاری با همتای ایرانی خود، جناب آقای دکتر ظریف - شخصی که 12سال پیش وی را ملاقات کردم - همچنین دیگر مقامات عالیرتبه ایرانی داشته باشم. تمرکز ما بر چگونگی توسعه بنیان نیرومند دوستی بین کشورهایمان و مردممان در جهت منفعت هر دو کشور و جامعه جهانی به عنوان یک کل، خواهد بود.

گذشته از آن، کشور لهستان به زودی یک هیات تجاری را به ریاست معاون نخست وزیر کشور ما و متشکل از 50 رهبر کسب وکار به کشور ایران خواهد فرستاد. این بازدید، بخش اقتصادی قدرتمند روابط لهستان و ایران را به نمایش خواهد کشید.  همچنین شایان ذکر است که امسال، ما پانصدوچهلمین سالگرد اولین مبادلات دیپلماتیک بین کشور لهستان و کشور ایران را - که یک دستاورد تاریخی است که بر سنت روشنفکری و تحمل ما تاکید دارد - جشن خواهیم گرفت.

اجازه می خواهم که از این فرصت جهت پرورش همکاری پایدار، جامع و چندوجهی به خصوص در زمینه های سیاست خارجی، تجاری، فرهنگی و علمی استفاده کنم.  در آخر، به عنوان نیروهای منطقه ای و بازیگران اصلی بین المللی، معتقدم که کشور لهستان و کشور ایران وظیفه ای جهت همیاری در بازگرداندن اعتماد متقابل و اعتبار ضروری در جامعه جهانی امروز را دارند.

کلید واژه ها: لهستان


نظر شما :