تندروی در قبال ایران خصلت سناتورهای نیوجرسی است

وقتی اوباما پلیس خوب می شود، منندز پلیس بد

۰۸ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۴:۲۵ کد : ۱۹۲۹۳۱۱ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
منندز آمریکایی کوبایی و 60 ساله،از اینکه نقش «پلیس بد» آمریکا را در برابر ایران ایفا می کند، خوشحال است. اما از اینکه او را جنگ طلب بخوانند؛ ناراحت می شود.
وقتی اوباما پلیس خوب می شود، منندز پلیس بد

دیپلماسی ایرانی: سناتور رابرت منندز از اینکه نقش «پلیس بد» آمریکا را در برابر ایران ایفا می کند، خوشحال است. فقط نباید او را یک جنگ طلب خواند.رئیس دمکرات کمیته روابط خارجی آمریکا که از نفوذ زیادی برخوردار است، با تلاش های اش برای به رای گذاشتن طرح اعمال تحریم های مضاعف علیه ایران که می تواند ریسک به خطر انداختن مذاکرات هسته ای  را به همراه داشته باشد، کاخ سفید را ناراحت کرده است. با این حال موضع سرسختانه او در قبال ایران، کار خودش را در مذاکرات کرده است.

شاهین های کنگره مانند منندز اجازه می دهند که مذاکره کنندگان دولت اوباما نقش «پلیس خوب» را ایفا کنند و به ایران یادآوری کنند در صورتی که مذاکرات به خوبی پیش نرود، کنگره آماده است تحریم های بیشتری را علیه این کشور اعمال کند.

منندز در گفت و گویی تلفنی با رویترز تصریح کرد: فکر می کنم که ما نیروی مثبتی در رساندن ایران به مرحله کنونی بودیم و و دولت هم کار خود را خوب انجام داد. این سناتور دموکرات از ایالت نیوجرسی ادامه داد: ما یک هدف نهایی مشترک داریم اما در تاکتیک ها متفاوت عمل می کنیم.

این در حالی است که باراک اوباما تهدید کرده که هر گونه تحریم جدید علیه ایران را وتو می کند اما در عین حال به کمک متحدان اش در کنگره – شامل منندز- نیاز دارد تا دیپلمات ها بتوانند مذاکرات هسته ای با ایران را به سوی توافق نهایی هدایت کنند.

هرچند منندز و دیگر سناتورهای همفکراش با نحوه بازی اوباما مشکلی ندارند اما از اینکه یکی از دستیاران کاخ سفید آنها را به جنگ طلبی متهم کرده، راضی نیستند. برنادیت میهان، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در بیانه ای گفته بود که اگر کنگره به دنبال اقدام نظامی ایالات متحده علیه ایران است باید در مقابل افکار عمومی آمریکا قرار گیرد و به صراحت آن را اعلام کند.اظهارات میهان به مذاق هم حزبی های اوباما در کنگره خوش نیامد و کپیتال هیل واکنش تندی به این موضع گیری نشان داد.

شاهین های کنگره مانند منندز اجازه می دهند که مذاکره کنندگان دولت اوباما نقش «پلیس خوب» را ایفا کنند و به ایران یادآوری کنند در صورتی که مذاکرات به خوبی پیش نرود، کنگره آماده است تحریم های بیشتری را علیه این کشور اعمال کند.

منندز 60 ساله که نخستین بار چهار دهه پیش در انتخابات پیروز شد، می گوید: اینکه سخنگوی کاخ سفید چنین اظهاراتی را مطرح کند ، خوب نیست و به نفع دولت هم نخواهد بود. این موضع گیری ها ، هدف نهایی ما که بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح هسته ای است را تامین نمی کند.

زمانی که منندز این طرح را در سنا مطرح کرده و 59 سناتور جمهوریخواه و دمکرات از آن حمایت کردند؛ تاکید داشتند که این اقدام به این معنی نیست که آنها طالب جنگ دیگری در منطقه هستند و می خواهند آمریکا به ایران حمله کند.وندی شرمن، مذاکره کننده ارشد آمریکایی نیز در سومین نشست خود با سناتورها به آنها گفت که گمان نمی کند که حامیان تحریم های جدید جنگ طلب باشند.

منندز و مارک کیرک جمهوریخواه تدوین کنندگان طرح جدید تحریم ها علیه ایران به شمار می روند. این در شرایطی است که منندز همواره می خواهد نشان دهد از دولت مستقل است و همیشه با آنچه دولت می گوید موافقت نمی کند. منندز می گوید از سال های 1990 پرونده ایران را زیر نظر داشته است. زمانی که ایران و روسیه قرارداد ساخت راکتور اتمی بوشهر را امضاء کردند.

ناظران خارجی می گویند منندز و دیگر شاهین های کنگره از برخی جهت ها به مذاکرات با ایران یک فرصت داده اند. دریل کیمبال، مدیر اجرایی انجمن کنترل تسلیحاتی در واشینگتن می گوید: ما در جهان واقعی زندگی می کنیم و باید مراقب باشیم که دنبال کردن هدف عالی ؛ فرصت دستیابی به هدفی که می تواند به اندازه کافی خوب باشد را از بین نبرد.

گفتنی است خط مشی تند منندز در مورد تحریم های ایران  سبک و سیاق قانونگذارانی است که  از ایالت هایی مانند نیوجرسی با جمعیت قابل توجه یهودی می آیند. منندز کوبایی آمریکایی از جمله منتقدان دولت کمونیستی کوباست که تحت تحریم های آمریکا قرار دارد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: منندز تحریم


نظر شما :