آیپک شکاف آمریکا و اسرائیل درباره ایران را پر نکرد

۱۳ اسفند ۱۳۹۲ | ۲۰:۱۶ کد : ۱۹۲۹۵۸۵ سرخط اخبار
فرارو- فشار «آیپک» هم شکاف میان آمریکا و اسرائیل درباره برنامه هسته ای ایران را پرنکرد. موضع آمریکا همانی است که در توافق ژنو منعکس شد: «ایران حق داشتن برنامه صلح آمیز هسته ای را دارد». 
 
سخنان مقامات آمریکا پیش از برگزاری نشست سالانه «کمیته روابط عمومی آمریکا- اسراییل» معروف به «آیپک» چه در درون نشست و چه بیرون از آن حکایت از آن داشت که واشنگتن تحت فشار اسرائیل قرار نگرفته است و تغییر در موضع مقامات این کشور پیرامون ادامه مذاکرات با ایران به وجود نیامده است. 
 
برخلاف آنچه که جریانات تندرو در ایران تبلیغ و تبیین می کنند، آمریکا هم همانند سایر کشورهای عضو گروه ۱+۵ حق غنی سازی ایران را به رسمیت شناخته است. 
 
این حق، هم در توافق ژنو مورد تایید و تاکید قرار گرفته است، به طوری که در سه بخش از این توافق موسوم به «برنامه اقدام مشترک» کشورهای عضو گروه ۱+۵ اذعان کرده اند که ایران می تواند به غنی سازی در مقیاس ۵ درصد ادامه دهد و هم معاون وزر خارجه آمریکا و مذاکره کننده ارشد هسته ای این کشور در گروه ۱+۵ به آن اعتراف کرد. 
 
وندی شرمن، هفته گذشته در پایان دور نخست مذاکرات توافق جامع ایران وگروه ۱+۵ عازم اسرائیل شد تا گزارشی از این مذاکرات را به طرف های اسرائیلی خود ارایه کند. شرمن در این سفر در جمع خبرنگاران به موضوعی اشاره کرد که چندان به مذاق اسرائیلی ها خوش نیامد. 
 
معاون وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که در چارچوب توافق جامع نهایی درباره برنامه هسته ای، ایران می تواند برای «تامین نیازهای عملی خود» به برنامه غنی سازی ادامه دهد. او در عین حال تاکید کرد که آمریکا نیز مانند اسرائیل ترجیح می داد «ایران اصلا غنی سازی نکند» اما این انتظاری «بعید» است. 
 
به این ترتیب تیر مقامات اسرائیلی در خود اسرائیل برای اعمال فشار به مقامات آمریکا به منظور تغییر موضع آن ها نسبت به برنامه هسته ای ایران و پر کردن شکاف میان دو طرف به سنگ خود و آن ها تمام امیدشان را موکول به اعمال فشار در خاک آمریکا همزمان با برگزاری اجلاس آیپک کردند هر چند این امید با برگزاری این نشست ناامید شد. 
 
درباره برنامه هسته ای ایران میان مقامات آمریکایی و اسرائیل یک اختلاف نظر جدی وجود دارد و این اختلاف نظر منجر به بروز شکاف میان دو طرف شده است. 
 
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل بار ها اعلام کرده است که تلاش اسرائیل، متوقف کردن ایران پیش از دستیابی به «ظرفیت تولید سلاح هسته ای» است.
 
اسرائیلی های هر نوع فعالیت هسته ای از جمله غنی سازی در مقیاس پایین و فعال بودن تاسیسات هسته ای در ایران را امکانی برای دستیابی جمهوری اسلامی ایران به «ظرفیت تولید سلاح هسته ای» می دانند. بر همین اساس بار ها به صراحت خواستار توقف کامل تمام برنامه هسته ای ایران شده اند. 
 
در همین حال نتانیاهو در دیدار اخیرش با باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا در واشنگتن، پیش از برگزاری اجلاس آیپک با اشاره به چالش هایی که دو کشور با آن روبرو هستند گفت: «از میان این چالش ها، بزرگ ترین آن ها، بدون شک جلوگیری از دستیابی ایران به ظرفیت ساخت سلاح اتمی است. به نظر من این هدف در صورتی قابل دسترسی است که مانع غنی سازی اورانیوم در ایران شویم و تاسیسات اتمی نظامی این کشور به طور کامل برچیده شود.» 
 
همزمان با آغاز نشست سیاستگذاری آیپک در واشنگتن، این گروه با انتشار نامه ای خطاب به «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا، درخواست هایی مطرح کردند که مشابه درخواست های نتانیاهو بود. 
 
در بخشی از این نامه که به امضای ۶ سناتور از هر دو حزب آمریکا از جمله «رابرت منندز» و «لیندزی گراهام» رسیده بود آمده است: «معتقدیم که ایران بر اساس معاهده منع گسترش ذاتا هیچ حقی برای غنی سازی ندارد، معتقدیم هر توافقی با ایران باید برنامه تسلیحات هسته ای این کشور را برچیده و اجازه ندهد که ایران هرگونه مسیر اورانیوم یا پلوتونیومی برای دستیابی به بمب هسته ای داشته باشد. معتقدیم که هیچ دلیلی وجود ندارد که ایران تأسیسات غنی سازی ای نظیر فردو داشته باشد. این کشور باید از رآکتور آب سنگین اراک هم صرف نظر کند و به طور کامل در مورد فعالیت های سوال برانگیز خود در پارچین و دیگر تأسیسات توضیح دهد و...». 
 
اسرائیل و متحداننش در آمریکا در حالی خط قرمز برنامه هسته ای ایران را «ظرفیت تولید سلاح هسته ای» و به دنبال آن توقف کامل این برنامه تعیین کرده اند که کاخ سفید خط قرمز متفاوت تری نسبت به آن ها ترسیم کرده است. 
 
باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، درباره برنامه هسته ای ایران، برای خود تعهدی ایجاد کرده است که آن تعهد مبتنی بر ممانعت از «دستیابی ایران به سلاح هسته ای» است. 
 
خط قرمز قرار دادن «دستیابی به سلاح هسته ای» تفاوت فاحشی با ممانعت از کسب «ظرفیت تولید سلاح هسته ای» دارد. بر همین اساس مقام های آمریکایی می گویند که حاضرند ادامه غنی سازی در سطح پایین در ایران را تا پیش از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته ای را مورد پذیرش قرار دهند. 
 
در همین حال جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، دیروز در نشست آیپک اعلام کرد: سه معیار برای رسیدن به توافقی جامع با ایران وجود دارد. اول، اطمینان یافتن از اینکه ایران نمی تواند به سلاح اتمی دست پیدا کند. دوم، اینکه ایران همانطور که ادعا می کند بتواند به صورت مداوم به جهان اطمینان دهد که برنامه هسته ای این کشور کاملاً صلح آمیز است. سوم، این توافق، نظارت ما را بر برنامه هسته ای جمهوری اسلامی افزایش دهد و در صورت حرکت ایران به سوی ساختن بمب، زمان کافی برای اقدام داشته باشیم. 
 
در هر سه معیاری که از سوی وزیر خارجه آمریکا، درباره توافق با جمهوری اسلامی ایران حول محور برنامه هسته ای مطرح شده است موضوع غیر متعارفی وجود ندارد با معیارهای ایران در تضاد باشد. 
 
جمهوری اسلامی ایران نه امروز بلکه از مدت ها پیش اعلام کرده است که برنامه هسته ای را صرفا در راستای مصارف صلح آمیز آن در دستور کار دارد. مقاماتی ایرانی هم بار ها بر این موضوع تاکید کرده اند که در دکترین دفاعی ایران سلاح هسته ای هیچ جایگاهی ندارد. 
 
با افزایش نظارت ها بر برنامه هسته ای هم، جمهوری اسلامی هیچ مشکلی ندارد. بر همین اساس در توافقات تازه میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، دامنه نظارت ها به طور بی سابقه ای افزایش یافته است. هر چند پیش از این نیز مقامات ایران اعلام کرده بودند که تعداد نفر/ساعت بازدید بازرسان آژانس از تاسیسات هسته ای ایران در مقایسه با سایر کشورهای عضو بی سابقه است. 
 
بر این اساس، جان کری، در اجلاس آیپک بدون آنکه موضوع تازه ای را درباره ایران مورد اشاره قرار دهد بر خلاف خواست اسرائیل و متحدانش در «کمیته روابط عمومی آمریکا- اسراییل» بار دیگر بر خطوط قرمز واشنگتن به جای تل آویو درباره برنامه هسته ای ایران تاکید کرد. 
 
بر این اساس تاکید دوباره جان کری بر خط قرمز آمریکا درباره برنامه هسته ای ایران یعنی ممانعت از «دستیابی به سلاح هسته ای» بار دیگر تاکیدی بود بر حق ایران برای داشتن برنامه صلح آمیز هسته ای آن هم در جمع مقامات اسرائیل و متحدانش در آیپک.

کلید واژه ها: آیپک آمریکا


نظر شما :