کاهش ایران هراسی بین آمریکایی‌ها

۲۰ اسفند ۱۳۹۲ | ۰۲:۲۷ کد : ۱۹۲۹۹۱۳ سرخط اخبار

352875_229.jpgمعاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه از کاهش آمار ایران هراسی در بین مردم آمریکا خبر داد و این امر را یک موفقیت آشکار برای دولت و دستگاه دیپلماسی دانست.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن قشقاوی عصر دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت: انتقاد در ایران آزاد است و ما نمی توانیم جامعه تک صدایی داشته باشیم  گرچه به انتقاداتی که به دستگاه سیاست خارجی چه در مجلس و چه در رسانه ها می شود به  دیده احترام می نگریم اما من به عنوان معاون پارلمانی بارها به دوستان منتقد گفته ام که چرا دستاوردهای آشکار دولت انکار می شود.

وی ادامه داد: در این زمینه آمار دقیقی وجود دارد که سخن ما نیست بلکه آماری است که توسط آمریکایی ها قبل از انتخابات اخیر ریاست جمهوری داده شده است و براساس آن میزان ایران هراسی در افکار عمومی مردم آمریکا بالای 37 درصد بوده است و  همین آمار را در برخی کشورهای اروپایی داشته ایم و حتی بیشتر از این هم بوده است و در آمریکا در مقطعی می رفت تا اکثریت موافق افزایش تحریم علیه ایران بودند.

قشقاوی تصریح کرد: اما آماری که دو سه هفته پیش موسسات آمار سنجی رسمی آمریکا منتشر کردند گفتند آمار 37 درصدی به 16 درصد کاهش پیدا کرد این یعنی موفقیت آشکار دولت و دستگاه دیپلماسی و ابتکارات شخص آقای ظریف در تصحیح افکار عمومی جهانیان نسبت به ایران و این یک واقعیت غیر قابل انکار است که میزان ایران هراسی به شدت کاهش پیدا کرد.

معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه بیان داشت: حدود دو سه هفته قبل میزبان اتحادیه بین المجالس اسلامی بودیم در این مجالس میزان حضور و سطح شرکت کنندگان بیانگر موفقیت دیپلماسی یک کشور است از آنجا که ما بنیانگذار اتحادیه بین المجالس اسلامی هستیم هیچگاه در اجلاس سران بین المجالس اسلامی 15 رئیس مجلس به بالاتر نداشتیم مگر در اجلاس بین المجالس اخیر که 28 رئیس مجلس و 13 نایب رئیس مجلس و 52 هیئت رسمی پارلمانی شرکت کردند.

وی گفت: این آمار معنادار است و این واقعیت را کسی نمی تواند انکار کند ما مطمئنیم که حضور و فضایی که ایجاد شده بعد از انتخابات ریاست جمهوری به مقدار زیادی در رابطه با کاهش ایران هراسی توجه به واقعیت این سرزمین و در واقع حتی واقعیت های اقتصادی مردم آشکار شده است.  

قشقاوی اذعات داشت: این جمله برند بنده است که همواره می گویم ما سیراب انتقادیم و تشنه پیشنهاد هستیم ، ضمن اینکه انتقاد را قبول داریم اما مشکل کشور را در انتقاد نمی بینیم بلکه در ارائه پیشنهادات می بینیم.

وی با اشاره به اقتصاد مقاومتی گفت: رسانه های مختلف به جای این که این همه انتقاد به گزارش های خارجی بگیرند در رابطه با رهنمود مقام معظم رهبری پیشنهاد به دستگاه دیپلماسی کشور بدهند که در روابط خارجی چکار کنیم که اقتصاد مقاومتی را تقویت کنیم.

فضای انتقاد را به پیشنهاد تبدیل کنیم

قشقاوی یادآور شد: این امر می تواند سازنده و مفید باشد تا نوشتن مقاله هایی علیه دستگاه دیپلماسی کشور. یعنی هر چقدر فضای انتقاد را تبدیل به پیشنهاد کنیم باعث بالندگی فکری می شود و جهود فکری را در کشور از بین می برد، انتقاد روشنگری فکری ایجاد نمی کند مگر اینکه با پیشنهاد توام باشد و همواره انتقاد توام با پیشنهاد است که ذهن را فعال و موفق می سازد، انتقاد صرف، بدون پیشنهاد، باعث خمودگی فکر و جهود فکری می شود و این نظر من نیست؛ بلکه روانکاوان می گویند که برای اینکه همه سلول های مغزی فعال شود شما باید فعالیتتان را 50 در 50 کنید .

این مسئول اذعان داشت: ما سه ضلع روشن در مذاکرات هسته ای داریم ضلع اول اصل مذاکرات که مسئولین نظام اجازه داده اند و اگر این اجازه نبود کسی به ژنو یا به وین برای مذاکره نمی رفت و ضلع دوم خطوط قرمز هسته ای است که باید حفظ شود و دستاوردها و خطوط قرمز را مسئولین نظام ما تعیین می کنند و ضلع سوم یک پیشرفت به جلو می باشد و ایجاد گشایشی در مجموعه امور سیاسی و اقتصادی و فرهنگی است و اگر این سه ضلع را قبول داریم بهتر نیست به جای انتقاد خود را جای آقای ظریف و عراقچی در مقابل خانم اشتون و ... قرار دهیم.

معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه گفت: ما اگر برویم در مذاکره این سه ضلع را بهتر حفظ می کنیم یعنی اصل مذاکره را تداوم می دهیم خطوط قرمز هسته ای را حفظ می کنیم  و فضای اقتصادی را هم باز می کنیم و تحریم را می شکنیم و ما به عنوان دستگاه دیپلماسی مایلیم که رنگ مقالاتمان، تحلیل های روزنامه ها، تفاسیر خبرگزاری ها حاوی این سه مطلب باشد.

وی گفت: هر کدام از این سه ضلع نباشد این مثلث ناقص است و این ضلع را هر کسی که پیشنهاد دارد ارائه دهد و عیبی ندارد کسی انتقاد کند چون ما می پذیریم و احترام می گذاریم چرا که جامعه ما آزاد است و ضد انتقاد نیستیم اما طرفدار پیشنهاد هستیم.

قشقاوی اظهار داشت: در حال حاضر گمشده ما انتقاد نیست بلکه پیشنهاد است و کشور در حال حاضر به ذهن انتقادی نیاز ندارد بلکه به ذهن پیشنهادگر نیاز دارد. ما نیاز داریم از دل رسانه ها پیشنهاد در بیاید نه انتقاد و هر کسی که پیشنهاد بیشتری دارد موفق و دلسوز است نه آنکه انتقاد بیشتر دارد.

 

کلید واژه ها: ایران هراسی


نظر شما :