ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی

از احتمال تحویل منافقین به ایران تا انصراف اردوغان از بستن فیسبوک

۲۲ اسفند ۱۳۹۲ | ۲۱:۳۰ کد : ۱۹۲۹۹۹۷ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
انصراف اردوغان از بستن فیسبوک، تلاش داعش برای تشکیل امارات اسلامی در مرز سوریه و عراق، احتمال بالای تحویل منافقین به ایران، خرید سوغاتی اوباما از یک حراجی در نیویورک و تلاش عربستان برای استخراج گاز از سنگ تا 2018 از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از احتمال تحویل منافقین به ایران تا انصراف اردوغان از بستن فیسبوک

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر هفته در روزهای پنج شنبه منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

احتمال بالای تحویل منافقین به ایران

اسماء الموسوی، نماینده پیمان ملی در مجلس عراق، احتمال تحویل دادن اعضای سازمان تروریستی مجاهدین خلق (منافقین) به ایران را بالا دانست.

به گزارش پایگاه خبری الاین، او روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگاران تأکید کرد که اروپا آشکارا در زمینه همکاری جهت اخراج این افراد از خاک عراق کوتاهی می کند در حالی که در این باره تعهدات رسمی دارد و از طرفی ایران نیز خواستار تحویل آنان به کشور خودشان جهت محاکمه آنان بر اساس قوانین ایران است و احتمال قوی دارد که به این درخواست ایران پاسخ مثبت داده شود.

او افزود اگر کوتاهی اروپا در این زمینه ادامه یابد، درخواست ایران برای تحویلشان معقول ترین راه برای بستن پرونده حضور این افراد در عراق است.

پیش از این مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری ایران، تأکید کرده بود که تحویل این افراد به ایران نیاز به درخواست رسمی ندارد و اگر عراق منتظر چنین درخواست رسمی ای است ایران آن را ارائه خواهد داد.

 

تلاش داعش برای برپایی امارت اسلامی در مرز عراق و سوریه

هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق، تأکید کرد که داعش در پی برپایی امارت اسلامی در مرزهای عراق و سوریه است.

او در گفت وگو با روزنامه الشرق الاوسط تاکید کرد که تروریسم به خطری فراتر از مرزهای کشورها تبدیل شده و دیگر ربطی به دین و مذهب خاصی ندارد و برای همین مبارزه با آن نه فقط از راه های امنیتی و اطلاعاتی که نیز از راه خشک کردن منابع مالی و فکری و تشکیلاتی آن است.

او گفت که تروریسم از اختلافات سیاسی و آشوب های داخلی استفاده می کند و گاه با هدف به آشوب کشیدن کشورها حملات خود را در کشورهای باثبات انجام می دهد.

 

انصراف اردوغان از بستن فیسبوک و یوتیوب

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه از تصمیم خود برای بستن فیسبوک و یوتیوب منصرف شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بعد از آغاز موج انتقادها از نخست وزیر ترکیه بر سر اعلام تصمیمش برای بستن این دو شبکه اجتماعی اینترنتی عبدالله گل، رئیس جمهوری ترکیه وارد عمل شد و بعد از رایزنی با نخست وزیر وی را وادار کرد که از تصمیم خود منصرف شود. پیش از این نیز گل اعلام کرده بود که تصمیمی برای بستن شبکه های اجتماعی اینترنتی وجود ندارد.

با این حال روزنامه ینی شفق، روزنامه نزدیک به دولت اعلام کرد که آنکارا مصمم است که با سایت هایی که فایل های صوتی توهین آمیز به اردوغان پخش می کنند و مطالب اهانت آمیز درباره ارتباط خانواده و نزدیکانش با مفاسد اقتصادی منتشر می کنند، برخورد کند. این روزنامه در عین حال تاکید کرد که بستن شبکه های اجتماعی در حال حاضر مد نظر دولت نیست.

 

نگرانی 65 درصد پناهندگان سوری از عدم بازگشت به کشورشان

تازه ترین مطالعات انجام شده توسط موسسه اکسفام نشان می دهد که با گذشت سه سال از ناآرامی های سوریه نزدیک به 65 درصد از پناهندگان سوری مستقر در اردن از آن می ترسند که دیگر کشورشان را نبینند و نتوانند به کشورشان بازگردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این افراد به رغم این که تمایل شدیدی برای بازگشت به کشورشان و خانه و کاشانه شان دارند از این می ترسند که بحران همچنان ادامه یابد تا آن جا که دیگر مجالی برای بازگشت آنها به سوریه باقی نماند.

این مطالعه در میان 1015 نفر در سه منطقه اردن که نزدیک به 600 هزار نفر پناهنده سوری را در خود جای داده، انجام شده است.

 

خرید سوغاتی اوباما از یک حراجی فروشگاه لباس

باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا که بنا به یک مناسبت داخلی از واشنگتن به نیویورک رفته است قبل از بازگشت به کاخ سفید به یک حراجی فروشگاه لباس رفت و برای خانواده اش سوغاتی خرید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما در حالی که توسط محافظانش اسکورت شده بود و به سمت فرودگاه نیویورک می رفت تا به واشنگتن بازگردد در مر مقابل مرکز خرید "گرند سنترال استیشن" ایستاد و برای اعضای خانواده اش لباس خرید.

وی از این فروشگاه لباس های تابستانی برای دو دخترش و یک لباس ورزشی برای همسرش خرید و به شوخی گفت: «فکر کنم دخترهایم سلیقه ام را مسخره کنند.»

 

سرکشی بشار اسد از اردوگاه مهاجران سوری

بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه صبح روز چهارشنبه به یکی از اردوگاه های مهاجران سوری در اطراف دمشق رفت و از نزدیک اوضاع آنها را بررسی کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از تلویزیون سوریه وی در این مکان به گشت زنی پرداخت و از نزدیک نیازها و اوضاع اقامت آنها را از زبان ساکنان شنید شنید. پس از آن بشار اسد به اهالی این منطقه گفت که دولت همه تلاش خود را می کند که همه مهاجران به خانه و کاشانه شان باز گردند و در امنیت کامل به سر برند.

فیسبوک شخصی بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه نیز تصاویری از سرکشی وی به مرکز مهاجران سوری منتشر کرد.

 

توقف همه همکاری های عربستان با شبکه الجزیره

یک از شرکت های خدماتی طرف قرار داد با شبکه الجزیره در عربستان همه فعالیت های خود را با این شبکه به حالت تعلیق در آورد.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان، سازمان صدا و سیمای عربستان نیز اعلام کرد همه فعالیت های خود را با شبکه تلویزیونی الجزیره به حالت تعلیق در آورده است.

خالد العلی، مدیر شرکت دار الاعمال که خدمات لازم برای تولید برنامه های صوتی و تصویری را ارائه می دهد، اعلام کرد که به دستور هیئت نظارت بر شبکه ها زیر نظر وزارت اطلاع رسانی عربستان اقدام به توقف همکاری های خود با شبکه الجزیره قطر کرده است.

 

عربستان تا سال 2018 استخراج گاز از سنگ را آغاز می کند

شرکت عربستانی آرامکو اعلام کرد که قصد دارد تا سال 2018 با استفاده از تکنولوژی پیشرفته استخراج گاز از سنگ 200 میلیون مترمکعب گاز استخراج کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، عربستان قصد دارد از این گاز استخراج شده در تولید برق و استخراج نفت صادراتی خود استفاده کند.

در حال حاضر این تکنولوژی تنها در اختیار شرکت های امریکایی فعال در امریکا است و عربستان در صورت رسیدن به این هدف نخستین کشوری خواهد بود که به این تکنولوژی دست یافته است.

شرکت آرامکو اعلام کرده است که صادارت نفت از خاک در حال حاضر 100 دلار در هر بشکه است در حالی که فروش گاز برای ایستگاه های برق نزدیک به 4 دلار تمام می شود.

 

احتمال استعفای نخست وزیر لبنان

در پی ناکام ماندن تلاش ها برای صدور بیانیه آغاز به کار دولت جدید لبنان برخی منابع آگاه خبر از احتمال استعفای سلام تمام، نخست وزیر لبنان می دهند.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان، تمام سلام به میشل سلیمان، رئیس جمهوری لبنان اطلاع داده است در صورتی که بحران صدور بیانیه آغاز به کار نخست وزیری پایان نیابد وی تصمیم دارد تا روز شنبه استعفای خود را از این سمت اعلام کند.

وی روز سه شنبه نیز این تصمیم خود را با برخی از وزرا و دوستان و سفرا قبل از تشکیل نشست کمیسون وزارتی در میان گذاشت و تلاش کرد به این ترتیتب طرف ها را برای صدور بیانیه نخست وزیری تحت فشار بگذارد.

سلام همچنین از وزرای کابینه خواسته است که تا روز پنج شنبه در نشست با رئیس جمهور تصمیم نهایی گرفته شود چرا که وی در این روز به کاخ بعبدا خواهد رفت و پس از دیدار با رئیس جمهور آن چه در جلسات کمیسیون مزبور گذشت را با او در میان خواهد گذاشت تا تصمیم مناسب در این زمینه اتخاذ شود.

کابینه تمام سلام پس از 9 ماه کش مکش در نهایت ماه گذشته میلادی تشکیل شد اما پس از آن اختلافات بر سر صدور بیانیه نخست وزیری آغاز شد.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: منافقين عراق امريكا سوريه


نظر شما :