کلینتون: پوتین به دنبال تغییر مرزهاست

۲۸ اسفند ۱۳۹۲ | ۲۱:۴۷ کد : ۱۹۳۰۲۹۳ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه پیشین آمریکا هشدار داد، چنانچه اقدامات پوتین در اوکراین بی پاسخ بماند، ممکن است دیگر کشورهای منطقه نیز با تهاجم و تجاوزگری هایی از سوی کرملین مواجه شوند.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی بوستون هرالد، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه سابق و کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا عنوان کرد که اقدامات روسیه برای الحاق کریمه غیرقانونی است.

کلینتون این اختلافات را تقابل ارزش ها خواند و گفت که پوتین در تلاش است تا مرزهای تعریف شده پس از جنگ جهانی دوم را دست خوش تغییر کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه سابق آمریکا این سخنان را در شرایطی مطرح کرد که پوتین پیمان الحاق منطقه کریمه به خاک روسیه را امضا کرد و اوکراین پس از کشته شدن سربازان دو طرف هشدار داد که این رویارویی وارد یک مرحله نظامی شده است.

امضای این پیمان به سرعت در کاخ کرملین و بدون توجه به مرزهای روسیه در دوران پس از شوروی سابق صورت گرفت که به سقوط روابط روسیه و غرب به پایین ترین سطح پس از جنگ سرد منجر شد.

کلینتون که یکی از نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در انتخابات سال 2016 است، گفت: ما باید در حمایت از دولت کی یف تلاش بیشتری انجام دهیم. باید برای کمک به اروپا در زمینه انرژی تلاش بیشتری انجام دهیم تا وابستگی آن ها از میان برود.

کلینتون در کنفرانسی تجاری در مونترال گفت: امیدوارم جنگ سرد دیگری رخ ندهد و واضح است که هیچ کس خواستار آن نیست و این تصمیم با پوتین است.

وی افزود: منطقی که پوتین در کریمه از آن استفاده می کند -این که مردم کریمه اصالتا روس هستند و همیشه بخشی از روسیه بوده اند- را می توان نه تنها به دیگر بخش های اوکراین بلکه به دیگر بخش های استونی، لیتوانی و لتونی نیز تعمیم داد. نقاط زیادی وجود دارند که مردم آن اصالتا روس و روس زبان هستند.

از سوی دیگر، کلینتون در پاسخ به این سوال که آیا برای ریاست جمهوری نامزد خواهد شد، پاسخ داد: هنوز به نتیجه نرسیده ام. به علاوه، احساس می کنم حس تعهد عمیقی به کشور و آینده آن دارم. احساس می کنم وظیفه دارم هرکاری که می توانم برای فرزندان کشورم انجام دهم.

کلید واژه ها: روسیه کریمه


نظر شما :