ارزیابی رابرت فورد از اوضاع سیاسی در سوریه

بشار اسد در قدرت می ماند

۱۰ فروردین ۱۳۹۳ | ۱۷:۱۲ کد : ۱۹۳۰۴۶۹ ترجمه برگزیده خاورمیانه
دولت سوریه در صورتی که اسد قدرت را واگذار کند تمایل ندارد تا برای تشکیل دولت موقتی که کشور را اداره کند به پای میز مذاکره بیاید.همچنین ایالات متحده تا به حال هیچ مذاکره جدی با تهران بر سر بحران سوریه نداشته است.
بشار اسد در قدرت می ماند

دیپلماسی ایرانی: سفیر پیشین امریکا در سوریه روز پنجشنبه در گفتگویی اعلام کرد که بشار اسد، رئیس جمهور سوریه به احتمال زیاد برای دوره "میان مدت" در قدرت باقی بماند و از حالا به مدت یک سال این کشور کماکان تحت کنترل جناح های رقیب خواهد ماند.

رابرت فورد می افزاید: "دشوار است تصور کنیم که اسد در کوتاه مدت و یا حتی میان مدت کنترل نواحی میان جنوب حلب و دمشق و پس از آن سواحل را از دست بدهد."

فورد می گوید: "اسد این مناطق به علاوه اکثر شهرهای اصلی را که از نظر جغرافیایی یک چهارم کشور است را به کنترل خود در خواهد اورد اما سه چهارم باقیمانده در کنترل باقی گروه های مسلح خواهد بود یا بر سر آن نزاع خواهند داشت."

فورد به عنوان سفیر امریکا در سوریه و دیپلمات ارشد این کشور که با مخالفان سوری همکاری داشته است شناخته می شود. وی ماه گذشته از وزارت خارجه بازنشسته شد.ارزیابی فورد کاملا با آنچه که دولت اوباما ظرف یک سال اخیر می گوید متفاوت است. آنها اصرار دارند که روزهایی که اسد در قدرت باقی خواهد ماند محدود است و اینکه وی بازنده یک جنگ فرسایشی با مخالفان میانه رو خواهد بود.

فورد معتقد است به سه دلیل اسد در قدرت باقی خواهد ماند. نخست اینکه مخالفان سوری نمی توانند به اقلیت علویان اطمینان دهند که در صورت سقوط اسد خطری آنها را تهدید نخواهد کرد. مخالفان سوری در توصیف دستورالعملی که در آن تهدیدی متوجه اقلیت ها که اولین و مهمترین آنها علویان هستند و ستون های حامی نظام اسد می باشند ناموفق بوده اند.( قابل ذکر است که بشار از علویان است.)

فورد ادعا می کند "عامل دیگری که به بشار اسد کمک کرده است حمایت های مالی و نظامی ایران و روسیه به این کشور بوده است. همچنین حضور نیروهای حزب الله و جنگجویان شیعه عراقی به شدت به دولت سوریه که نیازمند نیروهای مبارز بود، کمک کرده است.

عامل سوم این است که که دولت است دارای "یکپارچگی و اتحادی قاطع است، چیزی که فقدان آن در جبهه مخالفان مشخص است."

به نظر می رسد آقای فورد امید چندان زیادی برای اینکه دیپلماسی بتواند به این زودی گره از این بحران بگشاید ندارد. وی می گوید دولت سوریه در صورتی که اسد قدرت را واگذار کند تمایل ندارد تا برای تشکیل دولت موقتی که کشور را اداره کند به پای میز مذاکره بیاید. همچنین ایالات متحده تا به حال هیچ مذاکره جدی با تهران بر سر بحران سوریه نداشته است.

فورد از توصیف اینکه گزینه نظامی برای افزایش فشار بر دولت اسد جهت مذاکره بر سر یک راه حل سیاسی تا چه حد موثر است محتاطانه سخن می گوید و اضافه می کند که "رئیس جمهور هیچ گاه این گزینه را به صورت کامل از روی میز برنداشته است.

وی در پاسخ به این پرسش که فکر می کند وضعیت سوریه یک سال اینده چگونه خواهد بود؟ می گوید به احتمال زیاد "بیشتر و بیشتر چند تکه می شود" و این تکه ها تحت کنترل جناح های رقیب قرار می گیرد.

وی اضافه می کند: "کاش می توانستم بگویم که فکر می کنم اکنون راه حلی برای این مشکل پیدا کرده ایم اما هیچ چیزی نمی بینم. هیچ نشانه ای نمی بینم که حامیان منطقه ای دولت اسد و یا حامیان منطقه ای مخالفان آماده عقب نشینی باشند."

فورد تنها مقام فعلی یا اسبقی نیست که می گوید موقعیت نظامی دولت اسد بهبود یافته است. فوریه گذشته بود که یکی از مقامات اطلاعاتی به کنگره گفته بود که موقعیت اسد در قدرت پس از اینکه با امحای تسلیحات شیمیایی اش موافقت کرده بود تقویت شده است. و این که کاخ سفید برنامه حمله موشکی به این کشور را کنار گذاشته است.

روز سه شنبه نیز جان کری در سخنرانی برای عده ای از دانشجویان ظاهرا سرسختی آقای اسد در زمین نبرد را به رسمیت شناخت. با اینهمه وی گفته بود که آنها چه جنگ را ببرند چه آن را واگذار کنند نمی توانند دوباره مشروعیت خود را به دست آورند.

منبع: نیویورک تایمز

انتشار اولیه: دوشنبه 4 فروردین 1393/ باز انتشار: یکشنبه 10 فروردین 1392

کلید واژه ها: بشار اسد سوریه


نظر شما :