اظهارات مک‌کین درباره کرزای

۱۶ فروردین ۱۳۹۳ | ۱۳:۵۲ کد : ۱۹۳۱۰۱۷ سرخط اخبار

یک سناتور جمهوری خواه آمریکایی به اظهار نظر درباره کرزای پرداخت و گفت: فکر می کنم دیگر به جایی رسیده ایم که تنها باید منتظر انتخابات و آغاز به کار دولت جدید در افغانستان باشیم.

به گزارش ایسنا جان مک کین، سناتور جمهوری خواه آمریکایی گفت: کرزای برای مدت طولانی شریک ما بود.

وی تصریح کرد: من اولین بار کرزای را شبی دیدم که پایگاه بگرام از دستان طالبان خارج شد. برای چندین سال در بازدیدهای متعددم دیدارها و روابط خوبی داشتیم. مسلما در چند سال اخیر بین او و آمریکا فاصله مشهودی ایجاد شده که صرفا تقصیر کرزای نیست ولی می تواند تا حدی آینده ما را تحت تأثیر قرار دهد.

مک کین در مصاحبه با بی .بی .سی ادامه داد: فکر می کنم کرزای به گونه ای متوهم شد و براین باور بود که اولویت ما به اندازه کافی متوجه پاکستان نیست و از حمایت اطلاعات نظامی پاکستان از حقانی و طالبان شکایت داشت.

این سناتور آمریکایی اظهار کرد: البته این نباید بهانه ای برای توجیه طرز رفتار و گفتار باشد؛ از جمله امضا نکردن توافقنامه امنیتی که به نظرم برای آینده افغانستان اهمیت دارد.

وی با اشاره به مواضع کرزای در خصوص مسائلی نظیر توافقنامه امنیتی، آزادی زندانیان و کریمه گفت: من از دولت اوباما انتقاد می کنم؛ به خاطر برخی افراد مانند ریچارد هالبروک یا سوزان رایس که به کابل رفت و درگیر شد. من کرزای را می شناسم. رفتن به کابل و درگیر شدن با او فایده ای ندارد. می توانستیم برخورد بهتری داشته باشیم ولی مسئولیت اصلی وخامت روابط متوجه کرزای است. حمایت اخیر او از تهاجم روسیه به کریمه بی منطق است. فکر می کنم دیگر به جایی رسیده ایم که تنها باید منتظر انتخابات و آغاز به کار دولت جدید در افغانستان باشیم. مهم است بدانیم که همه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفته اند توافقنامه امنیتی را امضا خواهند کرد؛ چرا که به کمک آمریکا نیاز دارند. انتقاد من از دولت اوباما این است که هنوز ماموریت و تعداد نظامیانی که قصد داشتند در افغانستان نگه دارند را مشخص نکرده اند. این دوستانمان را دچار تردید می کند؛ چرا که شاهد رخدادهای عراق پس از خروج ارتش آمریکا بوده اند و این تقصیر ما بود نه نوری مالکی.

وی در خصوص انتظاراتش از رئیس جمهوری آتی افغانستان گفت: من با چند کاندید دیدار کرده ام و همگی انسان های خوبی هستند. توقع دارم روابط مستحکمی داشته باشیم.

مک کین ادامه داد: برای موفقیت علیه طالبان به برخی امکانات آمریکا مانند ترابری هوایی، توانایی اطلاعاتی و آموزش نظامی نیاز است. آن ها نیروی هوایی ندارند و ما باید برای شان نیروی هوایی بسازیم. اگر بخواهند موفق باشند به کمک آمریکا نیاز خواهند داشت و در غیر این صورت همان چیزی که پس از خروج ارتش آمریکا از عراق رخ داد، در افغانستان هم تکرار می شود.

وی درباره نقش پاکستان نیز گفت: فکر می کنم نقش نواز شریف از دولت قبلی بهتر است. اقدام های شریف برای کنترل ارتش مهم است ولی همچنان مشکل سازمان اطلاعات نظامی پاکستان وجود دارد. شکی نیست که آن ها با حقانی کار می کنند. پیشرفت هایی بوده ولی کار بیشتری باید انجام شود.

کلید واژه ها: کرزای پاکستان


نظر شما :