چین به دنبال افزایش نفوذ در افغانستان

۲۶ فروردین ۱۳۹۳ | ۱۴:۳۲ کد : ۱۹۳۱۵۰۸ سرخط اخبار

چین در حالی برای افزایش نقش و نفوذ خود در افغانستان آماده می شود که ماموریت نیروهای ناتو در این کشور اواخر سال جاری میلادی به پایان خواهد رسید.

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، تحلیلگران سیاسی بر این باورند که چین در حال تبدیل به یک بازیگر استراتژیک و راهبردی در تحولات افغانستان است و طی سال های آینده می تواند به شریک تجاری و سیاسی مهمی برای کابل تبدیل شود.

بر اساس این گزارش، ماه اوت امسال قرار است کنفرانسی موسوم به " قلب آسیا" در افغانستان برگزار شود و رهبران زیادی از کشورای منطقه از جمله هند و پاکستان برای شرکت در این کنفرانس دعوت شده اند.

چین نگران وضعیت امنیتی غرب این کشور پس از خروج نیروهای ناتو از افغانستان هستند. مخالفان اویغور که خواستار جدایی این منطقه از چین هستند به نگرانی بزرگی برای مقام های پکن تبدیل شده اند.

به نظر می رسد تعداد زیادی از مخالفان اویغور در مناطق مرزی افغانستان و پاکستان پناه گرفته اند. رهبر اویغور در مصاحبه ای بی سابقه با رویترز تاکید کرد، چین باید هزینه سرکوب معترضان در ایالت شین جیانگ را بپردازد.

تاکنون چین مشارکت چندانی در بازسازی افغانستان نداشته و تنها 250 میلیون دلار به این مساله اختصاص داده است. حمایت های امنیتی چین از افغانستان نیز بسیار محدود بوده است. چین قراردادهایی را با دولت افغانستان در زمینه های نفت و معدن به امضا رسانده است ولی نگرانی های امنیتی تاکنون مانع از اجرای کامل این قراردادها شده است.

تحلیلگران سیاسی معتقدند با کاهش تمرکز غرب بر افغانستان طی سال های آینده چین فرصت مناسبی خواهد یافت تا حضور و نفوذ خود را در این کشور افزایش دهد. کابل مدت زمان زیادی است که پاکستان را به حمایت از طالبان و حملات این گروه در داخل مرزهای افغانستان متهم کرده و اکنون اسلام آباد بر این باور است که افغانستان نیز چنین کاری را انجام می دهد.

معاون وزیر خارجه افغانستان تاکید کرد، چین اطمینان داده است تا پاکستان را تشویق کند تا با کابل برای دستیابی به صلح با طالبان همکاری کند.

کلید واژه ها: چین پاکستان


نظر شما :