دوحه تهدیدهای اعراب را جدی گرفت

مهاجرت قرضاوی از قطر

۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۶:۳۷ کد : ۱۹۳۱۷۵۹ اخبار اصلی خاورمیانه
حکومت قطر درصدد است یوسف القرضاوی را راضی کند که به تونس رفته و زندگی خود را در آن‌جا ادامه دهد.
مهاجرت قرضاوی از قطر

دیپلماسی ایرانی: منابع نزدیک به دیوان اداری امیر قطر می گویند که وی در روزهای اخیر دستوراتی را به برخی رهبران اخوان المسلمین برای خروج از قطر صادر کرده و برخی منابع آگاه نیز می گویند که وی دستور داده است به دور از جنجال های رسانه ای این افراد در نزدیک ترین زمان ممکن به کشورهایی مثل ترکیه و سودان بروند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، منابع آگاه اعلام کردند که رهبران قطر تلاش می کنند در برابر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به ویژه در قبال کشورهای عربستان سعودی و امارات متحده عربی و بحرین که بارها تاکید کرده اند به وعده هایی که دوحه داده است، اعتماد ندارند، نشان دهد که در سیاست هایش تغییر ایجاد کرده و تلاش می کنند که رضایت آنها را جلب کنند. ریاض، ابوظبی و منامه بارها اعلام کرده اند که وعده های شفاهی دوحه را کافی نمی دانند و منتظر اقدامات عملی ملموس از سوی دوحه هستند.

قطر به ویژه بعد از سقوط حکومت اخوان المسلمین در مصر شمار بسیاری از رهبران اخوان المسلمین مصر را میزبانی کرد و حمایت از آنها را تا آن جا رساند که برخی از منابع آگاه می گویند که دولت قطر به برخی از آنها شناسنامه قطری داده است. مساله ای که بیش از پیش بر خشم کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از مصر افزوده است. آنها بارها به اطلاع دوحه رسانده اند که اقداماتش در جهت حمایت از اخوان المسلمین در حالی که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس آنها را دستگیر می کنند و به زندان می اندازند به هیچ وجه قابل قبول نیست و اقدامی در جهت تهدید امنیت ملی شورای همکاری خلیج فارس و کشورهای عضو آن محسوب می شود. کشورهای این منطقه اخوان المسلمین را تهدیدی حیاتی برای امنیت و ثبات و بقای خود می دانند و معتقدند که آنها در حال دسیسه چینی برای سرنگونی حکومت های حاکم بر این کشورها هستند.

در این میان اقدامات شبکه الجزیره قطر نیز بر حجم انتقادها به سیاست های دولت قطر افزوده است. آنها می گویند که شیوه پوشش خبری ای که این شبکه از فعالیت های اخوان می کند اغراق آمیز و به شدت حمایت آمیز از اخوانی ها است و این به هیچ وجه نمی تواند مورد تایید کشورهای عربی باشد.

در همین رابطه منابع آگاه می گویند که مقام های قطری راه حلی نیز برای یوسف القرضاوی، فردی که مواضعش بر تنش های موجود میان دوحه با پایتخت های عربی حوزه خلیج فارس افزوده، یافته اند. گفته می شود حکومت قطر درصدد است که یوسف القرضاوی را راضی کند که به تونس برود و زندگی خود را در آن جا ادامه دهد.

گفته می شود ترتیب مهاجرت القرضاوی به تونس با سفری که اخیرا راشد الغنوشی، رهبر حرکت النهضه تونس به قطر انجام داده، فراهم شده است.

گفته می شود ترتیب مهاجرت القرضاوی به تونس با سفری که اخیرا راشد الغنوشی، رهبر حرکت النهضه تونس به قطر انجام داده، فراهم شده است. گفته می شود قرار است وی در ابتدا به سودان یا ترکیه برود و مدتی را در یکی از این دو کشور بگذراند سپس به تونس مسافرت کند و در آن جا ساکن شود. مساله ای که با واکنش مخالفان سیاسی تونسی مواجه شده و با آمدن وی به کشورشان مخالفت کرده اند.  

ناظران می گویند قطر زمانی تصمیم به اعمال تغییراتی در سیاست های خود کرد که دریافت واقعا کشورهای عربی ای که اقدام به فرا خواندن سفرای خود از قطر کردند در مواضع خود جدی هستند و قصد دارند رویه ای تندتر و مواضعی سرسختانه تر علیه آن اتخاذ کنند، برای همین تصمیم گرفته است تا برای راضی کردن رهبران شورای همکاری خلیج فارس اقدامات عملی ای را انجام دهد.

در همین رابطه عبدالله الشمری، دیپلمات سابق عربستانی در این باره می گوید: «با بیانیه ای که از سوی وزرای امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس صادر شده توپ در زمین دوحه افتاده است. به رغم این که برخی اغماض ها در بعضی عبارات وارده در این بیانیه آمده است، دوحه خوبی می داند که سه کشوری که اقدام به فرا خواندن سفرای خود از دوحه کرده اند، از آن چه می خواهند.»

عبدالخالق عبدالله، تحلیلگر اماراتی نیز در این باره می گوید: «دوحه عملا اقدام به عملی کردن توافقات کرده است. دوحه از مخالفان اماراتی و عربستانی خواسته است که قطر را ترک کنند و به زودی نیز قصد دارد اسلام گرایان دیگری را از کشورش اخراج کند.»

این در حالی است که محمد المسفر، استاد علوم سیاسی قطری نظری متفاوت دارد. وی در این باره می گوید: «تغییری در سیاست ها به وجود نیامده بلکه تغییری در چارچوب توافقات حاصل شده است.»

ناظران می گویند اگر چه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تغییراتی در مواضع خود در قبال قطر آغاز کرده اند اما همچنان قطر را به طور کامل زیر نظر خواهند داشت تا به طور کامل بندهایی که در توافقات آمده است را اجرا کند.

منبع: تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: قطر دوحه خلیج فارس تونس اخوان المسلمین


نظر شما :