چرا جهان اسلام سکوت کرده است؟

انفعال "سراسری" در مقابل یک فاجعه انسانی

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۰۳:۳۳ کد : ۱۹۳۲۵۹۳ اخبار اصلی خاورمیانه
جمیله کدیور، نماینده اسبق مجلس ششم در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی با اشاره به تحرکات عملی امریکا و انگلیس در بافتن راهکاری برای پایان دادن به گروگان گیری دانش اموزان دختر در نیجریه تاکید می کند که جهان اسلام باید هرچه سریع تر از این موضع اتفعالی فاصله بگیرد
انفعال "سراسری" در مقابل یک فاجعه انسانی

دیپلماسی ایرانی: قریب یک ماه از ربوده شدن بیش از دویست دختر دانش آموز توسط گروه شورشی به اصطلاح اسلامگرای بوکوحرام که با «تحصیل دختران مخالف و معتقد است جای زنان در خانه است» در نیجریه می گذرد. رهبر گروه شورشی بوکوحرام نیجریه «ابوبکر شکاو»، در یک پیام ویدئویی گفته است: «من این دختران را دزدیدم و آنها را در بازار خواهم فروخت. خداوند به من دستور داده که آنها را بفروشم و من هم این کار را خواهم کرد»

در این رابطه چند ملاحظه مطرح است:

1- سکوت مراجع و علمای مسلمان اعم از شیعه و اهل سنت در قبال محکومیت این عمل شنیع و قبیح به منظور زدودن چنین تصاویر زشتی که توسط وابستگان القاعده در نیجریه پدید آمده است، جای تامل و تاسف فراوان دارد.

2- ایران بعنوان کشوری مسلمان که سیاست را با دین پیوند زده است ضروری بود که اول از همه در قبال این فاجعه موضعگیری کند تا تلقی جهانی درقبال کشورهایی که در مقابل این چهره های مخدوش از اسلام و گروههایی که تصویری وارونه از اسلام ارایه می دهند واکنش نشان می دهند و خط خود را ازین نوع اسلام افراطی متمایز می کنند، روشن باشد.

3- بی موضعی فعالان حقوق بشر ایرانی در محکوم کردن این اتفاق ضدحقوق بشر در شرایطی که حقوق بشر در تعریف خود پدیده ای جهانی است و هیچ حد ومرزی ندارد. و طبیعی است که از فعالین حقوق بشر این انتظار می رود که در چنین اتفاقاتی در خط مقدم باشند. بخصوص که شیرین عبادی یعنوان یک فعال ایرانی هم  یکی از برندگان حقوق بشر صلح نوبل بوده است طبیعی است که این انتظار بیشتر بوده است

4- گروههای جامعه مدنی اعم از احزاب و سازمانهای غیر دولتی و کمپین هایی که برای هر موضوعی راه می افتند یا موضعگیری می کنند، تاکنون در قبال این موضوع سکوت کرده اند. قرار نیست این گروهها فقط در قبال سوژه های داخلی دچار دلواپسی شوند. روی این سخن با گروههای مختلف سیاسی است و گرایش خاصی را در نظر ندارد. در شبکه های اجتماعی هم اعتراضاتی با هشتگ #BringBackOurGirls برنامه ریزی شده است. ایرانیان هم می توانند حرکات مشابهی ترتیب دهند یا به حرکات موجود بپیوندند.

5- کنفرانس سران اسلامی به نمایندگی کشورهای اسلامی می بایستی در مقابل چنین مصایبی موضعگیری کند که تابه حال نکرده است. غیرمتعهدها نیز که در حال حاضر ایران ریاست آنرا برعهده دارد مکان مناسبی برای موضعگیری است که تاکنون ساکت بوده است.

6- در کنار همه این بی عملی ها مواضع فعال دولتمردان امریکایی قابل تامل است. از موضعگیری رییس جمهور امریکا باراک اوباما و همسرش تا وزیر خارجه جان کری و آخرین نمونه ان خانم کلینتون بعنوان کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری. امریکا قرار شده است در تعقیب شورشیان و درجهت آزادی دختران دانش آموز تجهیزاتی برای تسریع عملیات جستجو به نیجریه بفرستد. پیش از این انگلیس هم اعلام مساعدت در عملیات نجات دختران دانش اموز کرده بود.

7- اقدامات و اظهارات دولت امریکا و انگلیس با هر هدفی انجام بگیرد؛ مهم آثار مثبتی است که این اظهارات و اقدامات در اذهان مردم نیجریه و افکار عمومی جهانی ایجاد می کند. متقابلا بی عملی و بی موضعی سران کشورهای اسلامی، غیرمتعهدها که فعلا ایران ریاست این سازمان را برعهده دارد، علما و مراجع اسلامی که می بایستی در این واقعه پیشتاز باشند و یا گروههای حقوق بشری که سکوتشان در چنین مواردی استانداردهای دوگانه شان را در قبال مسایل مختلف نشان می دهد، تاسف بار است.

8- اگر بپذیریم «بنی آدم اعضای یکدیگرند»، بدون تردید این رویکرد را باید در عمل نشان دهیم. والا درهمان محدوده صورت و ظاهر خواهیم ماند و در یک کلام:

ای بسا کس را که صورت راه زد

کلید واژه ها: نیجریه حقوق بشر


نظر شما :