مقام امریکایی که ابزار جاسوسی ایران بود!

۰۹ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۹:۳۲ کد : ۱۹۳۳۵۶۴ سرخط اخبار

جان بولتون که با تندروانه ترین مواضع علیه ایران در صحنه سیاست خارجی آمریکا مشهور شده و در دوره ریاست جمهوری بوش سفیر آمریکا در سازمان ملل بود، نقش چشمگیر و ناخواسته ای در برنامه جاسوسی سایبری ایران علیه مقامات ارشد آمریکایی داشته است.

به گزارش «تابناک»، بعد از این که در روزهای اخیر بازرسان امنیت سایبری مؤسسه iSight مدعی شدند هکرهای ایرانی در سال های اخیر با به راه انداختن یک کمپین جاسوسی سایبری از مقامات ارشد بین المللی آمریکایی از جمله یک دریا سالار به جمع آوری اطلاعات درباره تحریم های اقتصادی، تلاش های ضد گسترش سلاح های هسته ای و سایر موضوعات مشابه پرداخته اند، اکنون دیلی بیست از رسانه های آمریکایی مدعی شده است که جان بولتون هم ابزار جاسوسی ایران از مقامات ارشد آمریکایی بود!

طبق این ادعا، هکرهای ایرانی با جا زدن خود به جای جان بولتون در شبکه های اجتماعی، نام های کاربری و کلمات عبور بعضی افراد از جمله فعالان حقوق بشر و مسئولان امنیت ملی آمریکا را به دست آورده اند.

یک حساب کاربری جعلی به نام بولتون در این روند نقش محوری داشته است تا هکرهای ایرانی از طریق آن به سیاست های دولت آمریکا پی ببرند.

از این حساب کاربری جعلی به افراد مختلفی پیامی ارسال شده است که مدعی بوده، جان بولتون قصد ارتباط با آنها در شبکه لینکدین (LinkedIn) را دارد. اگر گیرنده پیام به آن پاسخ می داد، در این شبکه گفت و گویی در قالب پیام های خصوصی رد و بدل می شد. طی چند هفته هکرها اعتماد طرف مقابل را جذب کرده و سپس این جان بولتون جعلی از انها می خواست وارد یک سایت جدید بشوند که در دست راه اندازی است. هنگام مراجعه دوستان بولتون به این سایت جدید، از انها خواسته می شد که آدرس پست الکترونیکی و رمز عبور خود را وارد کنند. اگر کسی این کار را انجام می داد، طی چند ساعت اطلاعات آنها به دست هکرهای مقیم تهران می افتاد.

این اتفاقی بوده است که برای کیت بیگلو از هواداران مهم بهایی ها در آمریکا رخ داده است. بولتون اگر چه پذیرفته که بیگلو را از مدتها پیش می شناخته است ولی یادآور می شود که در یک سال گذشته از شبکه لینکدین استفاده نکرده و هرگز در ان پیامی خصوصی ارسال نکرده است.

دیلی بیست با مرور پیام های رد و بدل شده بین بیگلو و حساب کاربری جعلی به نام بولتون به اشکالات آن از نظر نگارش انگلیسی نیز اشاره کرده است.

بیگلو مدعی شده است که بولتون جعلی دو ماه برای جلب اعتماد وی وقت گذاشته است تا این که پس از به دست آوردن اطلاعات مورد نظر نفوذ به حساب های وی را شروع کند. پس از دو تلاش برای ورود به جی میل وی در ان شب، روز بعد گوگل به وی اطلاع داده است که کسی از تهران قصد داشته است که وارد حساب کاربری شود. به همین خاطر وی فورا کلمه عبور خود را تغییر داده و ارتباطش را با جان بولتون ایرانی قطع کرده است.

جان هالتکیست از موسسه iSight روش مورد استفاده با جان بولتون جعلی را همان روشی می داند که در روزهای اخیر ادعا شده است، هکرهای ایرانی از آن استفاده کرده اند. علاوه بر عناصری که در اندیشکده های تندروی آمریکایی مورد جاسوسی سایبری قرار گرفته اند، به ادعای وی، اهداف اصلی هکرهای ایرانی شامل لابی طرفدار اسرائیل، عناصر تندرو علیه ایران و نیز طرفداران بهایی ها می شده است.

گفته می شود چینی ها هم از روش های مشابهی استفاده کرده اند.

نکته جالب این است که اولین بار یکی از رقبای سرسخت سیاسی بولتون به حساب کاربری وی در شبکه لینکدین مظنون شده است و از سوی دیگر، بولتون سابقه هک شدن در سالهای گذشته را نیز دارد. البته بولتون در پاسخ به دیلی بیست از این که هدف هکرهای ایرانی قرار گرفته است، احساس اهمیت می کند.

کلید واژه ها: بولتون جان بولتون هکرهای ایرانی


نظر شما :