ایران و 3+3 قدر فرصت مذاکرات وین را بدانند

۱۴ تیر ۱۳۹۳ | ۲۲:۴۰ کد : ۱۹۳۵۳۵۶ سرخط اخبار

متولد سال 1986 میلادی است؛یعنی 28 سالش بیشتر نیست. اما به جایگاهی دست یافته که کم تر با سن و سالش جور در می آید.

 

شاید جذاب ترین نکته ای که من را ترغیب به مصاحبه با او کرد همین موضوع بود؛ هم سن و سال بودنم با مصاحبه شونده ای که اکنون وزیر خارجه یک کشور مهم اتحادیه اروپا است.

 

"سباستین کورتز" وزیر خارجه جوان اتریش است که نه تنها ابایی از بیان کم تجربه بودنش در حوزه سیاست خارجی ندارد بلکه در زمان گفت و گو با تدبیر به صراحت افتخار می کند که در جهت خدمت به میهنش در خارج از مرزها مشغول به فعالیت است و برای کسب تجارب تخصصی بیش تر به مشاوره با کارشناسان امور بین الملل می پردازد.

 

"کورتز" با رسیدن به ریاست شاخه جوانان حزب "مردم" اتریش در سال 2009 میلادی فعالیت سیاسی خود را آغاز کرده است و در فاصله سال های 2010 تا 2011 میلادی به عضویت شورای شهر وین درآمد. او پس از پیشرفت در عرصه سیاسی و دیپلماتیک در دسامبر سال 2013 میلادی به مقام وزارت امور خارجه اتریش رسید.

 

جوان ترین وزیر امور خارجه اتحادیه اروپا که اخیرا در سفر به تهران با "محمد جواد ظریف" دیدار کرده،در گفت و گو با تدبیر  از بهبود روابط ایران با کشورهای عضو اتحادیه اروپا استقبال می کند. وزیر امور خارجه اتریش هم چنین بر لزوم تقویت همکاری های تهران – وین در تمامی سطوح از جمله در عرصه های آموزشی و فرهنگی و سیاسی تاکید دارد.

 

"کورتز"در گفت و گو با تدبیر  بر این باور است که تنها راه حل مناقشه موجود بر سر مذاکرات هسته ای ایران راهکار دیپلماتیک و پیگیری رویکردی مسالمت جویانه در این باره است.

 

وزیر امور خارجه اتریش که به میزبانی "وین" برای برگزاری دور ششم مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 می بالد توافق جامع و نهایی هسته ای ایران با قدرت های جهانی را کلیدی برای بازکردن قفل دروازه همکاری های تجاری و اقتصادی تهران – وین می داند.  

 

تدبیر پیش از این با وزیر خارجه سوئد و وزیر خارجه سابق و سخنگوی کنونی پارلمان دانمارک درباره رویکرد اتحادیه اروپا و این کشورها به ایران پس از انتخاب حسن روحانی  گفت و گو کرده است.

تدبیر این گفت و گو را زمانی منتشر می کند که دیپلمات های ارشد ایران در اتریش با دیپلمات های عضو گروه 1+5 در حال گفت و گو هستند.

 

تدبیر: برخی در حلقه های دیپلماتیک اتریش پس از انتخاب شما به عنوان وزیر امور خارجه آن کشور انتقاداتی را مطرح کرده بودند. آنان معتقد بودند که شما برای تصدی این مقام بیش از اندازه جوان هستید. شما چگونه با انتقاداتی از این دست مواجه شدید؟ آیا این انتقادات را می پذیرید؟

 

سباستین کورتز: دیپلمات ها درراستای خدمت به کشورشان در عرصه بین المللی گام بر می دارند. از این رو، آنان از تنوع در تمامی امور استفاده می کنند. دیپلمات ها عموما از رایزنی با گروه ها و افراد مختلف با فرهنگ های متنوع بهره می برند. این موضوع گروه های سنی مختلف را نیز در بر می گیرد. بنابراین، من تجربیات مثبتی در دیدارهایم با دانشجویان و کارشناسان امور بین الملل داشته ام.

 

تدبیر: شما در سفری که اخیرا به تهران داشتید با "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران دیدار کردید. نظرتان درباره این دیدار چه بود؟

 

سباستین کورتز: از زمان پیروزی "حسن روحانی" و انتخاب او به عنوان رییس جمهوری ما شاهد تغییر فضا در ایران و در روابط آن کشور به دیگر کشورهای جهان هستیم. "ظریف" وزیر امور خارجه ایران در ایجاد این فضای تازه نقش موثری داشته است. دیدارهای ما در مونیخ، وین و تهران فرصتی برای گشایش فضا برای تبادل نظر فراهم آورده است. ظریف هم چنین نقشی کلیدی در تلاش برای پیشرفت مذاکرات ایران با کشورهای عضو گروه 3+3 در وین داشته است.

تدبیر: همانگونه که مطلع هستید پس از پیروزی انقلاب ایران در سال 1979 میلادی، "برونو کرایسکی" وزیر امور خارجه وقت اتریش اعلام کرد که در روابط اتریش و ایران تغییری ایجاد نخواهد شد و دو کشور به روابط حسنه خود ادامه خواهند داد. در دهه 80 میلادی، وین یکی از شرکای کلیدی ایران بود و نقش مهمی در میانجی گری روابط ایران با کشورهای اروپایی ایفا کرد. علت تمایل اتریش به داشتن رابطه خوب با ایران چیست ؟ در میان چه اهمیتی در روابط ایران و اتریش وجود دارد؟

 

سباستین کورتز: دوستی ایران و اتریش بیش از 140 سال برپایه احترام متقابل جریان داشته است. این رابطه اکنون نیز تداوم دارد. بیش از 30 هزار شهروند ایرانی تبار در اتریش زندگی می کنند که در میان آنان تعدادی زیادی متخصص در امور پزشکی و درمانی هستند. ما هم چنین موفقیت قابل توجهی در گفت و گوی میان پژوهشگران دینی مسلمان و مسیحی داشته ایم. این گفت و گو ها در حوزه تعامل مذهبی از سال 1993 میلادی آغاز شده است. در آن زمان دکتر "آلوئیس موک" وزیر امور خارجه پیشین اتریش و دکتر "علی اکبر ولایتی" همتای ایرانی او نیروی محرک اصلی پیشرفت این گفت و گوها بودند.

 

تدبیر: ایران و اتریش روابط فرهنگی دیرینه ای با یکدیگر داشته اند. سابقه این روابط به دوران سلطنت سلسله صفویه در ایران باز می گردد. آیا دولت اتریش برنامه ای را برای پیشرفت همکاری های فرهنگی میان تهران – وین در نظر گرفته است؟

 

سباستین کورتز: میراث فرهنگی و تاریخی ایران در اتریش بسیار مورد توجه است. اتریش و ایران پیشینه همکاری فرهنگی زیادی دارند. این همکاری سال ها ادامه داشته است. این موضوع سبب شده تا درک متقابل مردم ایران و اتریش از یکدیگر افزایش یابد. باید بگویم بیش از چهار هزار شرکت کننده ایرانی در کلاسهای زبان آلمانی بنیاد فرهنگی اتریش در تهران هر سال این زبان را می آموزند. هم چنین برگزاری جشنواره های موسیقی توسط هنرمندان ایرانی در اتریش نیز پلی فرهنگی میان دو کشور ایجاد کرده است. یکی از محبوب ترین جشنواره های برگزار شده در اتریش در سال 2013 میلادی بود که به هنر و موسیقی ایران و پارسی زبانان اختصاص یافته بود. آن جشنواره بسیار موفق بود. 

 

تدبیر: همانگونه که می دانید بیش از 15000 دانشجوی ایرانی مشغول به تحصیل در اتریش هستند. آیا دولت اتریش برنامه ای را برای بهبود و تسهیل وضعیت آموزشی و تحصیلی آنان در نظر گرفته است؟

 

سباستین کورتز: اتریش از بابت حضور بیش از 15000 دانشجوی ایران مشغول به تحصیل در دانشگاه ها و سایر نهادهای آموزشی این کشور بسیار خشنود است. از نظر ما دانش و تحقیقات علمی یکی از مولفه های اساسی توسعه یک جامعه هستند. در اتریش ما تمرکز ویژه ای بر ارتقای سطح کیفی دانشگاه ها و نهادهای علمی داریم. در همین راستا، ما از حضور دانشجویان خارجی مایل به ادامه تحصیل در اتریش خوشحال هستیم و تلاش می کنیم تا درهای نهادهای علمی خود بر روی آنان بگشاییم، از این طریق دانشجویان اتریشی نیز می توانند با تجربیات اروپایی و بین المللی سایر دانشجویان آشنا شوند.

تدبیر: با توجه به اینکه کشور شما میزبان دور نهایی مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 است موضع دولت اتریش در قبال برنامه هسته ای ایران چیست؟ آیا موضع دولت شما منطبق با رویکرد اتحادیه اروپاست؟

 

سباستین کورتز: اتریش به طور کامل از تلاش های صورت گرفته گروه 3+3 تحت رهبری خانم "اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مذاکره با ایران حمایت می کند. موضع دولت اتریش در راستای موفقیت مذاکرات هسته ای با ایران و یافتن راه حل مورد توافق طرفین برای موضوع برنامه هسته ای ایران است.

 

تدبیر: دولت روحانی اعلام کرده که اتریش نقش مهمی در ایجاد اطمینان میان کشورهای اروپایی درباره صلح آمیز بودن ماهیت برنامه هسته ای ایران دارد.شما نیز گفته بودید که اتریش از تحریم های وضع شده علیه ایران آسیب دیده است. شما هم چنین درباره تبعات تحریم های بین المللی علیه ایران نیز ابراز نگرانی کرده بودید. با این وضعیت آیا نسبت به چشم انداز مذاکرات هسته ای ایران با کشورهای عضو گروه 1+5 خوش بین هستید؟ از دید شما اصلی ترین چالش پیش روی مذاکرات هسته ای ایران چیست و چرا تاکنون امکان دستیابی به توافق نهایی امکان پذیر نشده است؟ در صورتی که اتحادیه اروپا بار دیگر تصمیم به تشدید تحریم ها علیه ایران بگیرد دولت اتریش در این باره چه موضعی را اتخاذ خواهد کرد؟

 

سباستین کورتز: اتریش میزبان دور نهایی مذاکرات هسته ای میان ایران و کشورهای عضو گروه 3+3در وین می باشد. ما از این موضوع به خود می بالیم. ما امیدواریم که مذاکرات هسته ای با موفقیت ادامه یابد و در آینده نیز فضایی مثبت بر مذاکرات حاکم باشد. پس از مدت زمان طولانی عدم پیشرفت مذاکرات هسته ای اکنون فرصتی منحصر به فرد برای حل مشکلات موجود درباره برنامه هسته ای ایران و رفع ابهامات باقی مانده به وجود آمده است.

فرصت فعلی برای رسیدن به توافق هسته ای ایران با 3+3 نباید از دست برود و ایران و 3+3 قدر فرصت مذاکرات وین را بدانند. اجازه دهید به طور واضح اعلام کنم که هنوز پرسش هایی جدی درباره برنامه هسته ای ایران وجود دارند که نیازمند پاسخگویی از جانب ایران و شفاف سازی هستند. مایلم تا تاکید کنم که ایران به تمام پرسش ها و ابهامات باقی مانده به طور باز و آشکار پاسخ دهد. ایران می تواند با رویکردی شفاف این اطمینان را ایجاد کند که برنامه هسته ای آن کشور ماهیت صلح آمیز دارد و تمام دغدغه های موجود در جامعه بین المللی درباره برنامه هسته ای را برطرف کند. من متقاعد شده ام که تمام طرفین حاضر در مذاکرات هسته ای و در واقع جامعه بین المللی در کلیت آن مصمم هستند تا چالش های موجود درباره برنامه هسته ای ایران در نهایت برطرف شود.

 

تدبیر: حدود 680 شرکت اتریشی با شرکت های ایرانی و دولت ایران روابط اقتصادی و تجاری دارند. آیا شما در جریان سفر اخیر خود به تهران درباره ظرفیت های بالقوه همکاری های تجاری و اقتصادی میان تهران – وین با مقام های ایرانی گفت و گو کردید؟

 

سباستین کورتز: بیش از 200 شرکت اتریشی فعال در بازار ایران حضور دارند که 35 شرکت دارای دفتر دائمی در ایران هستند. در صورتی که مذاکرات هسته ای ایران موفقیت آمیز باشد امکان عادی سازی روابط اقتصادی ایران با اتریش و جامعه بین المللی وجود خواهد داشت و ظرفیت های ضروری برای گسترش این روابط فراهم خواهد شد.

 

تدبیر:  "حسن روحانی" رییس جمهوری فعلی ایران در جریان کارزار انتخاباتی خود به شهروندان ایرانی وعده داد تا از حقوق مدنی آنان دفاع کند. آیا شما احساس می کنید که وضعیت حقوق مدنی در ایران از زمان روی کار آمدن دولت روحانی تغییر کرده است؟ آیا در جریان سفر خود به ایران با مقام های ایرانی درباره مسائل حقوق بشری صحبت کردید؟

 

سباستین کورتز: اتریش به دقت تحولات مرتبط با حقوق بشر در ایران را دنبال می  کند. از زمان روی کار آمدن دولت روحانی در ایران تحولات مثبتی در عرصه حقوق بشر روی داده است که از جمله آن ها می توان به آزادی جمعی از فعالان حقوق بشر ایرانی در اواخر سال 2013 میلادی اشاره کرد. البته مانگرانی هایی در این باره داریم. از دید ما ارتباطی اساسی میان رعایت حقوق بشر و رسیدن به دموکراسی و تحقق اهداف آن از جمله حاکمیت قانون، توسعه، صلح و ثبات وجود دارد. ما هم چنان بر رعایت مفاد حقوق بشر تاکید می کنیم. 

مسائل مربوط به حقوق بشر در تمام سطوح در دیدارهای دوجانبه میان مقام های ایرانی و اتریشی مطرح شده اند. من در جریان دیدار اخیر خود از تهران از مقام های ایرانی خواستم تا مذاکرات دوجانبه در سطوح کارشناسی درباره مسائل مرتبط با حقوق بشر و گقت و گو درباره فرهنگ و مذهب تقویت شود.

کلید واژه ها: اتریش مذاکرات هسته ای ایران اتحادیه اروپا


نظر شما :