سناریوهایی برای به آتش کشاندن جهان عرب

حقایقی که رسانه ها از داعش نمی گویند

۰۲ مرداد ۱۳۹۳ | ۱۷:۴۳ کد : ۱۹۳۵۹۹۱ ترجمه برگزیده خاورمیانه
نویسنده خبر: سید علی موسوی خلخالی
ظاهرا این فقط عراق نیست که زیر چکمه های مزدورهای داعش به تاراج می رود. دیگر کشورهای منطقه نیز در معرض تهدید سقوط استان ها و مناطقشان توسط داعش هستند اما کمتر خبری از آنها در رسانه ها منتشر می شود.
حقایقی که رسانه ها از داعش نمی گویند

دیپلماسی ایرانی: داعش به گروه وحشتناک و مرموزی تبدیل شده است که رسانه ها کمتر جزئیاتی از حامیان و دستورالعمل های آن منتشر می کنند. شبکه ای که با تندروی های بیش از اندازه و رفتارهای افراطی در برخورد با مخالفان و شهروندان عادی روز به روز وحشت را در دل مردم جهان به ویژه خاورمیانه تشدید می کند. اما ظاهرا ابعاد جنایت ها و اقدامات این گروهک تروریستی که اکنون به گواه اسناد و مدارک بزرگ ترین و ثروتمندترین شبکه تروریستی جهان است، کمتر به اطلاع افکار عمومی و رسانه ها رسانده می شود.

منابع آگاه به دیپلماسی ایرانی گفتند که این گروهک تروریستی هفته گذشته 50 افسر عراقی را در موصل با فریب آنها از طریق بذل و بخشش های مالی توانسته اند برای اهداف خود در این شهر به کار گیرند. اما بعد از آن که کارهای خود را پیش بردند همه آنها را سر بریدند و جنازه هایشان را آتش زدند. به گفته این منابع در حال حاضر استان موصل از نبود برق، آب و گاز به شدت رنج می برد و ناامنی سراسر این شهر را فرا گرفته است. کپسول های گاز خانگی به طور کامل از سطح شهر ناپدید شده اند و شب ها شهر در تاریکی مطلق فرو می رود. وضعیت در این شهر به اندازه ای بغرنج است که همه مردم شهر اعم از شیعه و سنی دست به دعا شده اند و برای نجات خود گریه و زاری می کنند. سنی هایی که تا قبل از حمله داعش به موصل شیعیان را به باد ناسزا می گرفتند با دفاتر مراجع در نجف اشرف تماس می گیرند و می گویند از کرده خود پیشمانند و تمنا دارند که شیعیان به داد آنها برسند و آنها را از شر داعشی ها نجات دهند.

اما ظاهرا این فقط عراق نیست که زیر چکمه های مزدورهای داعش به تاراج می رود. دیگر کشورهای منطقه نیز در معرض تهدید سقوط استان ها و مناطقشان توسط داعش هستند اما کمتر خبری از آنها در رسانه ها منتشر می شود. گویی تلاش می شود تا فعالیت های داعش اول از همه در عراق پررنگ شود تا از آن بتوانند به عنوان ابزاری علیه حکومت شیعی عراق بهره برداری سیاسی کنند و دوم از آن در سوریه علیه حکومت بشار اسد بهره برداری تبلیغاتی شود.

منابع آگاه به دیپلماسی ایرانی می گویند که داعش نه تنها در عراق و سوریه بلکه در اردن نیز نفوذ کرده و استان معان را در این کشور که با عربستان هم مرز است به کنترل خود در آورده است در حالی که نیروهای امنیتی و نظامی اردن توانایی رویارویی با آنها را ندارند. به گفته این منبع آگاه دولت اردن با پشتیبانی و فشار دولت عربستان تلاش بسیاری می کند که از انتشار چنین اخباری در رسانه ها جلوگیری کند. روزنامه اردنی الرای نیز هفته گذشته گزارش داد که برخی از رهبران تندروی اخوانی اردن با رهبران داعش ارتباط گرفته اند و تلاش دارند تا عشایر سنی اردن را تحریک کنند که با ابوبکر البغدادی، رهبر داعش بیعت کرده تا سناریویی مشابه سناریوی موصل را در اردن رقم بزنند تا به واسطه آن به تضعیف بیش از پیش حکومت اردن بپردازند. در همین رابطه هفته گذشته رسانه های اردنی اعلام کردند که ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن از رفتارها و کارهای رهبران اخوان المسلمین که به گفته او تلاش دارند میان اردنی های فلسطینی تبار با اردنی های اصلی اختلاف بیندازند، به شدت خشمگین شده و دستوراتی برای برخورد با آنها صادر کرده است.

بسیاری از ناظران می گویند از هم پاشیدگی لیبی پس از سقوط معمر قذافی و تسلط افراط گرایان و گروه های تکفیری بر آن در کنار حمایت های مالی و لجستیکی و آموزش های نظامی قطر و ترکیه این کشور را به کانون صادرات تروریست و نیروهای تکفیری تبدیل کرده است.

اما در حالی که بسیاری از منابع خبری گزارش می دادند که عربستان جزء کشورهای حامی داعش در عراق و سوریه است، برخی منابع آگاه این موضوع را رد می کنند و می گویند که عربستان خود هدف حمله داعش و گروه های تکفیری در سناریوی گسترش جغرافیایی آنها است. بیان جبر الزبیدی، وزیر کشور اسبق دولت عراق و نماینده پارلمان این کشور در گفت و گو با شبکه خبری المیادین گفت که ما اسناد کاملا موثقی در اختیار داریم که نشان می دهد داعش نقشه حمله به ترکیه و عربستان را تدارک دیده است و قصد دارد در اولین فرصت به این دو کشور حمله کند.

کارشناسان می گویند که ناتوانی عربستان چه از لحاظ امنیتی و چه از لحاظ نظامی در برخورد با داعش دغدغه اصلی بسیاری از کشورهای منطقه و نهادهای امنیتی بین المللی است.

یک کارشناس مسائل استراتژیک و سیاسی که نخواست نامش فاش شود در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی تاکید کرد، اسناد موثقی به دست آمده که نشان می دهد نقشه ای برای حمله تروریستی داعش به کویت، امارات متحده عربی و عربستان سعودی با هدف تجزیه آنها تدارک دیده شده است.

این در حالی است که اخیرا گروهی از سلفی های تندرو در کویت در حمایت از داعش دست به تظاهرات زدند و با ابوبکر البغدادی بیعت کردند و به او وعده دادند که خلافت اسلامی او را در کویت نیز راه بیندازند.

از سوی دیگر مصر نیز حال و روز چندان خوبی ندارد. عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری تازه کار این کشور از گسترش فعالیت گروه های نزدیک به القاعده و داعش در مرزهای کشورش با لیبی در غرب و صحرای سینا در شرق به شدت نگران است و بیم آن می رود دیر یا زود رهبران گروه های کوچک تکفیری فعال در این کشور با ابوبکر البغدادی اعلام بیعت کرده و برای سرنگونی حکومت جدید مصر دست به کار شوند.

کارشناسان می گویند تحرکات مرموز قطر با صرف میلیون ها دلار برای آموزش نیروهای تروریستی در لیبی و اعزام آنها به مناطق مختلف کشورهای عربی برای جنگیدن در کنار داعش و همچنین عملکرد ترکیه در همکاری با قطر در حمایت از داعش برای پیشبرد اهداف شوم خود روزهای تلخی را برای آینده خاورمیانه و جهان عرب رقم می زند.

سکوت یک باره رسانه های جهان و عدم پیگیری مسئولان ترکی از سرنوشت دیپلمات های به ادعای خود، گروگان گرفته شده در موصل در روزهای ابتدایی حمله داعش به این شهر، شبهات بسیاری را نسبت به نقش آنکارا در همکاری با داعش ایجاد کرده است. از آن تاریخ تا کنون حتی یک مقام ترک درباره سرنوشت این افراد که گفته می شد گروگان گرفته شده اند، بیان نداشته است. اثیل النجیفی، استاندار نینوا که خود متهم به سهل انگاری و همکاری با داعش در سقوط موصل است، در گفت وگو با شبکه الحدث گفته بود که کنسولگری ترکیه در موصل اتاق فکر فعالیت های داعش است و گروگان گرفته شدن 69 نفر تبعه ترک و اعضای این کنسولگری دروغی بیش نیست.

در این میان بسیاری اسرائیل را طراح سناریوی پیش روی های داعش می دانند. سکوت داعش نسبت به حمله اسرائیل به غزه و صدور این بیانیه توسط آن که مسئولیتی در قبال حمایت از فلسطینیان در برابر اسرائیل ندارد، شبهات را نسبت به نقش اسرائیل در حمایت از داعش افزایش داده است.

بسیاری از ناظران می گویند از هم پاشیدگی لیبی پس از سقوط معمر قذافی و تسلط افراط گرایان و گروه های تکفیری بر آن در کنار حمایت های مالی و لجستیکی و آموزش های نظامی قطر و ترکیه این کشور را به کانون صادرات تروریست و نیروهای تکفیری تبدیل کرده است.

به هر حال آن چه برداشت می شود این است که خباثتی مرموز برای بهره برداری از قوه تخریبی داعش با هدف به آشوب کشاندن خاورمیانه و جهان عرب و در نهایت تجزیه آن یا تکرار سناریوهایی مشابه عراق و سوریه در دیگر کشورها مشاهده می شود. اما آینده این سناریوها به کجا خواهد انجامید هنوز برای کسی روشن نیست.

انتشار اولیه: یکشنبه 29 تیر 1393/ باز انتشار : پنجشنبه 2 مرداد 1393

روزنامه نگار، مترجم و سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: داعش اردن قطر


( ۷۱ )

نظر شما :