تداوم واکنش ها به «کشتار آرد»

حمام خون در الرشید

۱۲ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۴۸۰۷ اخبار اصلی خاورمیانه
در حالی روز پنج شنبه شمار شهدای غزه از مرز ۳۰ هزار نفر عبور کرد که اشغالگران صهیونیست در همان روز (پنجشنبه) به سمت هزاران شهروند فلسطینی از شمال نوار غزه و از شهر غزه، جبالیا و بیت حانون که در منطقه «شیخ عجلین» در غرب غزه منتظر رسیدن کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه بودند، شلیک کردند که در آخرین آمار، ۱۰۹ نفر شهید و ده‌ها نفر دیگر مجروح شده‌اند. ارتش رژیم صهیونیستی نیز در توجیه این جنایت خود مدعی شد «صدها فلسطینی هنگام دریافت کمک ها در شمال غزه به سربازان ما نزدیک شدند و نیروهای ما به سمت آنها تیراندازی کردند. در مقابل سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین طی گزارشی عنوان داشت که شهدا و زخمی‌های جنایت خیابان الرشید به تمامی بیمارستان‌ها در شمال غزه منتقل شدند. او افزود: کادر پزشکی با امکانات محدود خود در حال رسیدگی به زخمی‌های با وضعیت وخیم هستند.
حمام خون در الرشید

حسین فاطمی، رزونامه نگار

دیپلماسی ایرانی: روز پنج شنبه هفته گذشته بود که منابع پزشکی در غزه اعلام کردند از زمان آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه این باریکه، بیش از ۳۰ هزار نفر به شهادت رسیده‌اند. عبور آمار شهدای غزه از مرز ۳۰ هزار نفر واکنش هایی را را به دنبال داشت. در این باره سیدعمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق گفت که عبور آمار شهدای غزه از ۳۰ هزار نفر نشان‌دهنده ابعاد ویرانگر جنایات رژیم صهیونیستی است. همزمان وزارت آموزش و پرورش فلسطین روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد از هفتم اکتبر گذشته و همزمان با آغاز حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه و کرانه باختری، ۵۴۲۴ دانش آموز فلسطینی به شهادت رسیده و ۹۱۹۳ دانش مجروح شده‌اند. این وزارتخانه افزود: تعداد دانش آموزان به شهادت رسیده ساکن نوار غزه از ابتدای این تجاوز ۵۳۷۹ نفر و تعداد دانش آموزان مجروح این منطقه نیز ۸۸۸۸ نفر بوده است. همچنین در این مدت زمان ۴۸ دانش آموز در کرانه باختری به شهادت رسیده، ۳۰۵ دانش آموز مجروح شده و ۹۷ نفر دیگر از آنها نیز بازداشت شده‌اند.

در این گزارش همچنین به شهادت ۲۵۵ معلم و کادر آموزش و ۸۹۱ نفر دیگر از آنان در نوار غزه اشاره شده و علاوه بر آن مجروحیت ۶ معلم و کادر آموزشی کرانه باختری و بازداشت بیش از ۷۳ نفر از آنها نیز مورد اشاره قرار گرفته است. در بخش دیگری از این گزارش آمده است که در جریان حملات اشغالگران ۲۸۶ مدرسه دولتی و ۵۶ مدرسه وابسته به آژانس آنروا در معرض بمباران و تخریب قرار گرفته است که در ۱۱۱ مورد از آنها خسارات وارد شده قابل توجه بوده و در ۴۰ مورد نیز ساختمان به طور کامل ویران شده است. همچنین ۵۷ مدرسه در کرانه باختری مورد حمله و تخریب قرار گرفته و علاوه بر آن ۱۳۳ مدرسه دولتی نوار غزه برای پناه دادن به آوارگان مورد استفاده قرار گرفته است.

-    حمام خون در الرشید

در حالی روز پنج شنبه شمار شهدای غزه از مرز ۳۰ هزار نفر عبور کرد که اشغالگران صهیونیست در همان روز (پنجشنبه) به سمت هزاران شهروند فلسطینی از شمال نوار غزه و از شهر غزه، جبالیا و بیت حانون که در منطقه «شیخ عجلین» در غرب غزه منتظر رسیدن کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه بودند، شلیک کردند که در آخرین آمار، ۱۰۹ نفر شهید و ده‌ها نفر دیگر مجروح شده‌اند. ارتش رژیم صهیونیستی نیز در توجیه این جنایت خود مدعی شد «صدها فلسطینی هنگام دریافت کمک ها در شمال غزه به سربازان ما نزدیک شدند و نیروهای ما به سمت آنها تیراندازی کردند. در مقابل سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین طی گزارشی عنوان داشت که شهدا و زخمی‌های جنایت خیابان الرشید به تمامی بیمارستان‌ها در شمال غزه منتقل شدند. او افزود: کادر پزشکی با امکانات محدود خود در حال رسیدگی به زخمی‌های با وضعیت وخیم هستند.

این مسوول فلسطینی در ادامه با اشاره به اینکه بیشتر جراحات در بالاتنه بوده، تاکید کرد: در ساعات آتی شاهد افزایش تعداد شهدای خیابان الرشید خواهیم بود. سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین در واکنش از جامعه بین‌الملل خواست این کشتار رژیم صهیونیستی را متوقف کرده و گذرگاه امن انسان‌دوستانه‌ای را برای انتقال کمک‌ها ایجاد کند.  این کشتار موجب واکنش جدی در سطح منطقه و جهان شده است و کماکان واکنش ها به تازه ترین جنایت صهیونیست ها ادامه دارد، کما اینکه دفتر ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در بیانیه‌ای این کشتار را محکوم و تاکید کرد که سکوت جامعه بین الملل، ارتش اشغالگر را تشویق کرد به ارتکاب این کشتارها ادامه دهد. کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز در واکنش به این جنایت گفت: اسرائیل مرتکب جنایات جنگی متعددی در غزه شده و شرایط غزه شبیه به یک حمام خون است. این مسوول سازمان ملل افزود که تمامی ساکنان غزه در معرض خطر قحطی قرار داشته و تقریبا تمامی آن‌ها از آب‌های آلوده می‌نوشند. همچنین عفو بین‌الملل روز جمعه خواستار تحقیقات فوری در مورد شهادت و زخمی شدن تعداد زیادی از فلسطینی‌ها بر اثر تیراندازی ارتش اشغالگر در هنگام تلاش برای دریافت کمک‌های غذایی در شمال نوار غزه شد.

جنبش حماس هم پس از کشتار فلسطینی‌هایی که در خیابان الرشید در شمال نوار غزه در انتظار رسیدن کمک‌ها بودند، از اتحادیه عرب و شورای امنیت خواست جهت اتخاذ تصمیماتی که رژیم صهیونیستی را به متوقف کردن کشتار جمعی و پاکسازی نژادی در غزه ملزم کند، نشست فوری برگزار کنند. در سطح منطقه ای هم وزارت خارجه اردن و قطر در بیانیه‌ای حمله ارتش رژیم صهیونیستی به تجمع فلسطینی‌هایی که در جنوب غزه منتظر رسیدن کمک‌های بشردوستانه بودند، وحشیانه خواند و آن را محکوم کرد. همچنین دفتر سیاسی جنبش «انصارالله» یمن هم تاکید کرد که کشتار خیابان الرشید غزه شاهدی مضاعف بر میزان وحشیگری و نفرت صهیونیست‌ها و بخشی از عملیات نسل‌کشی این رژیم علیه مردم فلسطین است.

جالب اینجاست پس از اینکه بن گویر، وزیر امنیت داخلی تندرو رژیم صهیونیستی، سربازان اشغالگر را که در خیابان الرشید تیراندازی کردند، «قهرمان» توصیف کرد،‌ رام الله واکنش نشان داد. وزارت خارجه فلسطین نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که بی‌توجهی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به قتل‌عام در میدان نابلسی یا «کشتار آرد» ثابت می‌کند که او وجهه سیاسی فاشیست ایتامار بن گویر است. وزارت خارجه فلسطین در بیانیه‌ای در پلتفرم «X» گفت که نتانیاهو و ارکان حکومت او شجاعت خود را برای ادامه کشتار و آواره کردن مردم فلسطین از همدستی قدرت‌های بزرگی که از اسرائیل حمایت می‌کنند، به دست می‌آورند. این وازتخانه همچنین خواستار اعمال تحریم‌های بازدارنده علیه دولت اشغالگر شد تا آن را مجبور به تضمین حفاظت از غیرنظامیان و تامین نیازهای انسانی آنها کند.

-    واکنش های جهانی

وزرای امور خارجه روسیه، چین، بلژیک، فرانسه، ژاپن و لبنان هم ضمن محکوم کردن جنایت خیابان الرشید که به «کشتار آرد» معروف شده، خواستار توقف اعمال مجازات جمعی در حق فلسطینی ها در پاسخ به حمله هفتم اکتبر شدند. مدیر سازمان جهانی بهداشت نیز توقف خشونت هولناک در نوار غزه را خواستار شد. مردم اردن هم پنجشنبه‌شب با برپایی تظاهرات در امان، قتل عام آوارگان فلسطینی در غزه توسط ارتش صهیونیستی را به شدت محکوم کردند. در ادامه محکومیت این جنایت، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه بامداد جمعه، شهادت ده‌ها فلسطینی در جریان توزیع کمک‌های بشردوستانه در شمال نوار غزه را شدیداً محکوم کرد و خواستار افشای «حقیقت» آنچه اتفاق افتاده و تحقق «عدالت» برای قربانیان شد. جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز کشتار خیابان رشید در نوار غزه را محکوم کرد و آن را «کاملا غیرقابل قبول» توصیف کرد. گوستاوو پترو، رئیس‌جمهور کلمبیا هم اعلام کرد که این کشور در پی حمله مرگبار  رژیم صهیونیستی به کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه در غزه، خرید تسلیحات از این رژیم را تعلیق خواهد کرد. 

-    واکنش امریکا

این جنایت به قدری فجیع بود که واکنش جدی ترین هم پیمان صهیونیست ها راهم به دنبال داشت و جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نیز در نشست خبری روز پنج شنبه خود به اقدام رژیم صهیونیستی در ممانعت از ورود کمک‌ها به غزه و ممانعت از دسترسی فلسطینیان به غذا اشاره کرد و گفت: «حادثه کمک‌های غذایی امروز در غزه، مذاکرات مربوط به گروگان‌ها را پیچیده خواهد کرد.» در سوی دیگر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز پنج‌شنبه در تماس‌های تلفنی جداگانه با همتایان مصری و قطری خود درخصوص جنایت اخیر رژیم صهیونیستی در حمله به کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه و لزوم حصول هر چه سریع‌تر آتش‌بس در غزه صحبت کرد. به موازاتش کاخ سفید خواستار تحقیقات درباره حمله مرگبار رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌هایی شد که در خیابان الرشید واقع در جنوب غزه منتظر دریافت کمک‌های بشردوستانه بودند.

این در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل متحد روز پنجشنبه یک نشست اضطراری برای بررسی عواقب «کشتار آرد» علیه فلسطینی‌ها که در شمال شهر غزه برای دریافت کمک‌های بشردوستانه تجمع کرده بودند، برگزار کرد که در نهایت این شورا (امنیت)، بیانیه‌ای که اشغالگران را مسؤول کشتار خیابان الرشید شهر غزه دانست، تایید نکرد. شورای امنیت به درخواست الجزایر در خصوص تحولات اخیر در نوار غزه پس از کشتار خیابان الرشید جلسه غیرعلنی برگزار کرده بود. الجزایر پیش‌نویس بیانیه ریاستی را به میز شورا ارائه کرد که در آن ۱۵ عضو شورای امنیت تنها به «نگرانی عمیق» خود در مورد این کشتار بسنده کردند. قبل تر یک منبع دیپلماتیک به خبرگزاری فرانسه گفت که ایالات متحده به پیش‌نویس رای منفی داد زیرا از مقصر دانستن اسرائیل برای آنچه رخ داد خودداری کرد.

کلید واژه ها: اسرائیل فلسطین الرشید نوار غزه کشتار جمعی بنیامین نتانیاهو حماس قطر اردن آمریکا جو بایدن فرانسه کلمبیا ژاپن چین روسیه بلژیک شورای امنیت الجزایر


( ۱ )

نظر شما :

مهندس مهراب لاهیجانی ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۹:۱۰
وَسَیَعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنْقَلَبٍ یَنْقَلِبُونَ. و آنان که ظلم و ستم کردند به زودی خواهند دانست که به چه کیفر گاهی و دوزخ انتقامی بازگشت می‌کنند. از وعده صدق الهی که بگذریم ، اگر ایران تسلیح اتمی بود ، میتوانست لگام بر صبوعیت غربی بزند و از کشتار مظلومین جلوگیری کند. جنگ غزه و حمایت تمام قد غرب از رژیم صهیونیستی به عنوان نماینده استعمار در منطقه ما ، مبین وجوب تجدید نظر در سیاست تسلیح هسته ای ایران است.
پارسا ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۹:۳۸
با سلام به نظر می رسد تظاهرات هزاران و حتی ده ها هزار نفری مردم در شهر های مهم در جهان قادر به جلوگیری از تحرکات رژیم اشغالگر صهیونیست و حامیان آن نیست . پیشنهاد می کنم پویشی (کمپین) طراحی و مطرح شود که طی آن مردم معترض جهان از یک روز و تاریخ مشخص به صورت هماهنگ و فراگیر سفارت رژیم صهیونیستی را به مدت سه روز در پایتخت کشورهای خود محاصره نموده و ضمن حفظ شرایط محاصره نسبت ایراد سخنرانی و صدور بیانیه ها اقدام نمایند و از همان روز اول محاصره اعلام نمایند که پس از پایان روز سوم به سفارتخانه رژیم یورش برده ، آن را اشغال خواهند نمود. در روز سوم مردم با عبور از موانع امنیتی نسبت به اشغال سفارت رژیم در سراسر جهان اقدام نمایند. اثر این اقدام در زمان کنونی (که بهترین فرصت برای انجام آن است و اذهان جهانی آمادگی پذیرش آن را دارد ) علاوه بر اینکه می تواند به سرعت باعث تسلیم رژیم شود باعث ایجاد یک نقطه عطف تاریخی بر علیه رژیم خواهد شد و مانع از فراموشی رخدادهای اخیر در آینده از اذهان مردم جهان گردد.