هشدار رایان کروکر به کاخ سفید:

حملات پراکنده امریکا باعث شکست داعش نمی‌شود

۲۰ مرداد ۱۳۹۳ | ۱۴:۰۱ کد : ۱۹۳۶۹۴۶ اخبار اصلی خاورمیانه
اوباما در نطق هفتگی رادیویی و اینترنتی‌اش گفت که اجازه نمی‌دهد ایالات متحده وارد دایره تازه‌ای از جنگ و کشتار در عراق شود.
حملات پراکنده امریکا باعث شکست داعش نمی‌شود

دیپلماسی ایرانی: باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا بعید دانست که کشورش وارد جنگ نیروهای ارتش عراق و پیشمرگ کرد علیه دولت اسلامی یا همان داعش شود.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، این در حالی است که تحلیلگران و کارشناسان در حال بررسی راه های چگونگی جلوگیری از پیشروی شبکه تندروی دولت اسلامی، یا همان داعش سابق هستند و می گویند که حملات هوایی نباید به انجام حملات هوایی پراکنده محدود شود.  

اوباما در نطق هفتگی رادیویی و اینترنتی اش گفت که اجازه نمی دهد ایالات متحده وارد دایره تازه ای از جنگ و کشتار در عراق شود.

رئیس جمهوری امریکا تاکید کرد، اهداف واشنگتن در دخالت اخیر محدودش به عراق تنها به تعامل با بحران انسانی در کوه های سنجار محدود خواهد بود و ایالات متحده و کشورهای دیگر تلاش می کنند به مردم آن منطقه کمک های غذایی و آب برسانند و از حیات مردمان آواره آن مناطق محافظت کنند.

اوباما تا کنون تنها اجازه داده است که جنگنده های امریکایی حملات هوایی به تجمعات داعش در منطقه مرزی الخازر میان موصل و اربیل انجام دهند که این حمله تا کنون باعث کشته شدن 20 فرد مسلح و زخمی شدن 55 نفر دیگر شده است.

تا پیش از این اوباما نسبت به دستور حمله جنگنده های امریکایی به مواضع داعش در عراق تردید داشت و این مساله سبب شد تا داعش به پیشروی های خود ادامه دهد و رفته رفته نقشه خود را برای تجزیه عراق عملی کند. اما با افزایش جنایت های این گروه امریکا اکنون خود را در تنگنای افکار عمومی گرفتار می بیند، مساله ای که سبب شد باراک اوباما دستور به حمله نظامی به عراق دهد.

رایان کروکر، سفیر ایالات متحده امریکا در عراق در سال های 2007 تا 2009 در این باره می گوید: «ارسال دو فروند جنگنده اف – 18 و شلیک بمب های 500 پوندی بر سر گروه های داعش باعث تغییر موازنه های جنگ نخواهد شد. این که به طور پراکنده حملاتی به مواضع گروه های مسلح تندرو در عراق شود، نتیجه ای در بر نخواهد داشت.»

با این حال عده ای بر این اعتقادند که حملات هوایی امریکا به عراق باعث می شود تا کاخ سفید فرصت بیشتری برای افزایش فشار به گروه های سیاسی برای تشکیل دولت فراگیر داشته باشد. با این وجود بسیاری از تحلیلگران نیز می گویند انجام حملات هوایی بدون این که برنامه ای برای استمرار و اهداف آن وجود داشته باشد فقط باعث جلوگیری از پیشروی تندروها خواهد شد و آنها را از بین نخواهد برد. برخی از مسئولان دستگاه های مخفی امریکا نیز تردید دارند که کاخ سفید با این حملات بتواند به اهدافش برسد و در آخر موفق از این عملیات بیرون آید.

فردریک هاف، مشاور سابق امور خاورمیانه در وزارت امور خارجه امریکا در دور اول ریاست جمهوری باراک اوباما در این باره می گوید: «هیچ کس نمی داند آن چه اوباما دستور داده است آیا به نتیجه مطلوب خواهد رسید یا خیر. بیشتر به نظر می رسد که او دستوری از روی اضطرار بدون هر گونه بررسی و مطالعه ای انجام داده است. او در تنگنای سیاسی قرار گرفت و مجبور شد تحرکی از خود نشان دهد بدون این که بررسی کند از این تحرکات به چه اهدافی می تواند برسد.»

نزدیک به دو ماه است که داعش که بعدا به دولت اسلامی تغییر نام داد بر تقریبا یک سوم از خاک عراق مستولی شده است و قصد دارد بر پیشروی های خود در این کشور بیفزاید. این شبکه در تازه ترین اقدام خود به مناطق کردنشین یورش برد و باعث آوارگی نزدیک به 20 هزار خانورا مسیحی و ایزدی از خانه و کاشانه شان شد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: داعش حملات هوایی امريكا


نظر شما :