در راستای طراحی استراتژی خود در منطقه

امریکا باید قدرت ایران را درک کند

۱۹ شهریور ۱۳۹۳ | ۱۶:۰۹ کد : ۱۹۳۷۸۰۱ ترجمه برگزیده خاورمیانه
به باور پژوهشگران مذکور ایران قدرتمندترین کشور منطقه است که با برخورداری از اقلیت های متنوع بزرگترین حامی اقلیت ها در خاورمیانه محسوب می شود.
امریکا باید قدرت ایران را درک کند

دیپلماسی ایرانی: پژوهشگران امور ایران بر این اعتقادند که جمهوری اسلامی ایران در حال ایجاد استراتژی جدیدی در سایه تحولات عراق است به ویژه اگر که بتواند به طور کامل به اهداف خود در عراق برسد. از نگاه آنها ملت عراق ملت مسلمان همسایه ملت ایران است که اکثرا شیعه هستند که در حال حاضر با مخاطرات امنیتی بزرگی مواجهند. بسیاری از ایرانی ها بر این اعتقادند که خطر امنیتی فعلی موجود در عراق می تواند به مرزهای کشورشان نیز برسد. به اعتقاد آنها ضعف اطلاعاتی دستگاه های امنیتی و ساده انگاری در تحلیل واقعیت ها و همچنین کاهش عملکرد سیاست خارجی به دلیل اتخاذ سیاست های یک جانبه در قبال تحولات و تغییرات منطقه سبب شده است تا ایران در حال حاضر نتواند سهم در خور توجهی در سیاست گذاری های جامعه جهانی داشته باشد.

به اعتقاد پژوهشگران ایران قبل از آن که استراتژی روشنی را برای رویارویی با تحولات عراق در پیش بگیرد باید امور متعددی را بررسی کند. از جمله تاثیر این حوادث و تحولات در آینده روابط بین المللی و چگونگی تعامل با آن در صورتی که کمترین هزنیه را متحمل شود. همچنین دریابد که حرکت و فعالیت گروه های قومی و عشایر در عراق چگونه است و آیا می توانند حرکت های صوفی های نقشبندیه و قادری ها را مهار کنند. همچنین ضرورت دارد که کالبد شیعی را به خوبی بشناسد و آن دسته از جریان های شیعی منحرف را از این کالبد جدا سازد. مساله دیگر این که ایران باید بیش از همه در عراق فعال باشد و مشارکتی بی قید و شرط در مرزهای طولانی خود با عراق در مواجهه با تهدیدهایی که از این کشور می آیند، داشته باشد.

به اعتقاد این پژوهشگران که به جمهوری اسلامی ایران نیز نزدیک هستند، بازگشت حزب بعث و بعثی ها به قدرت به معنای بازگشت خطر امنیتی به مرزهای ایران است. و این مساله ای است که ایران نمی تواند نسبت به آن بی توجه باشد و باید حتما به رویارویی با آن برخیزد. در عین حال آنها معتقدند که ایران و عراق دو کشور مسلمان با اکثریت شیعی هستند که با بسیاری از قبایل عرب و کرد ارتباطات تنگاتنگ و عمیق دارند که این ارتباط جایگاهی ویژه نزد مردمشان به وجود آورده است. این به آن معنا است که حضور ایران در عراق و حضور عراق در ایران بسیار عمیق و گسترده است. به همین دلیل پژوهشگران بر این اعتقادند که دنیا باید نزدیکی و تداخل روابط میان ایران و عراق را به خوبی درک کند. همچنین باید این مساله را درک کند که امکان جدا ساختن ایران از عراق نیز وجود ندارد. به رغم وجود این واقعیت رئیس جمهوری امریکا اخیرا گفته است که ایران به تنهایی در امور عراق دخالت می کند که این مساله از سوی ما مردود است و باید کاری کرد که ایران از عراق جدا شود و از دایره تصمیم گیری های آن خارج شود، اگر چنین چیزی واقعا نزد امریکایی ها صحیح باشد و آنها واقعا چنین نگاهی دارند باید گفت که امریکایی ها واقعا در توهم به سر می برند.

با توجه به بحران های امنیتی خطرناکی که در منطقه شاهدیم که می رود به جاهای دیگر نیز گسترش یابد این مساله سبب می شود تا ایران به پایگاه اساسی تامین امنیت خاورمیانه تبدیل شود. امریکا باید این واقعیت را به خوبی درک کند، مقام های امریکایی وقتی که تحولات اخیر عراق و منطقه را بررسی می کنند باید درک کنند که برای ایجاد هر گونه استراتژی جدیدی در رویارویی با ناآرامی های منطقه ای باید جایی هم برای ایران در نظر بگیرند. این تنها راه موجود در برابر امریکا برای حفظ حقوق و مصالحش در منطقه است. البته ایران نیز باید با قدرت های بزرگ منطقه ای و جهانی، چه کشورهای عربی چه کشورهای اسلامی، تعامل فعال و پویا و مستمر و ثابت داشته باشد تا همواره در موضع قدرت و نه انفعال باقی بماند. دیگر استفاده از شیوه های قدیمی کارساز نیست، ضرورت دارد که رهبران ایران در این زمینه از کارشناسان زبده دانشگاهی و فعال در مراکز پژوهشی تخصصی استفاده کنند.

به باور پژوهشگران مذکور ایران قدرتمندترین کشور منطقه است که با برخورداری از اقلیت های متنوع بزرگترین حامی اقلیت ها در خاورمیانه محسوب می شود، همچنین از حامیان اصلی موضوع فلسطینی است که همواره از حقوق فلسطینیان دفاع کرده و حتی در مبارزات آنها با رژیم صهیونیستی کمک های شایانی به آنها کرده است. هیچ کشوری توانایی رویارویی با این قدرت بزرگ منطقه ای را ندارد و نمی تواند مصالح آن را در منطقه و جهان تهدید کند. با این وجود ایران به جامعه جهانی برای رویارویی با تروریسم دینی – مذهبی سلفی نیاز دارد همان طور که جوامع عربی و غیر عربی نیز به آن محتاج هستند.

منبع: النهار / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

انتشار اولیه : جمعه 14 شهریور 1393 / باز انتشار : چهارشنبه 19 شهریور 1393

کلید واژه ها: ايران و امريكا


نظر شما :